طب سوزنی چیست؟

هر آنچه درباره طب سوزنی نیاز است تا بدانید!

طب سوزنی یا اکوپانکچر (ACUPUNCTURE) که به زبان چینی به آن جن جیو (ZHEN JIU) گفته می شود روشی است که با فرو کردن سوزن های بسیاز نازک به نقاط خاصی از بدن باعث تسکین درد و یا درمان مشکل خاصی از بیمار میشود . بر اساس تئوری طب سوزنی ، این نقاط خاص بر روی مریدین هایی (MERIDIANS) قرار دارند که یک نوع انرژی حیاتی به نام “چی” (QI) در آنها جریان دارند .

گرچه از اواخر قرن بیستم میلادی بر روی طب سوزنی نحقیقات علمی زیادی صورت گرفته است اما هنوز نحوه اثر آن به درستی مشخص نشده است و بحث های زیادی در مورد آن بین دانشمندان در جریان است .

گزارش هایی که از طرف سازمان بهداشت جهانی ، مرکز ملی طب مکمل آمریکا و انجمن پزشکی ایالات متحده آمریکا اعلان شده است همگی از موثر بودن طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماری ها حکایت می کنند . یک توافق کلی بین دانشمندان وجود دارد که همگی آنها معتقدند که طب سوزنی اگر از طرف یک متخصص طب سوزنی انجام شود و سوزن های استریل مورد استفاده قرار گیرند روش بی خطری در درمان بعضی از بیماری ها می باشد.

سازمان بهداشت جهانی و طب سوزنی

بر اساس نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO) از طب سوزنی می توان در موارد زیر استفاده نمود :

سینوزیت آلرژیک ، سرگیجه ، کنترل دردهای حاد و مزمن ، پسوریازیس ، وزوز گوش ، اضطراب ، گرفتگی عضلات ، آرتروز ، لرزش اندام ها ، سندروم کارپال تونل ، تیک ، تهوع و استفراغ ، سکسکه ، اسپاسم مری ، ایلئوس بعد از عمل جراحی ، افزایش بیش از حد اسید معده ، مشکلات بعد از سکته مغزی ، روده تحریک پذیر ، بی اختیاری ادراری ، سندروم های ستون فقرات گردن و کمر ، احتباس ادراری ، اسهال ، یبوست ، مسمومیت های دارویی ، دردهای قاعدگی ، شانه منجمد ، سدردهای میگرنی ، سردردهای تنشی