منوی دسته بندی
دستگاه ارتوتیک یا ارتز چیست؟

دستگاه ارتوتیک یا ارتز چیست؟

دستگاه ارتوتیک یا ارتز چیست؟

دستگاه های ارتوتیک که ارتز نیز نامیده می شوند ، بریس هایی هستند که به عضلات ضعیف شده هنگام راه رفتن کمک می کنند. آنها همچنین راحتی را تقویت می کنند و به کند شدن پیشرفت کند و سفت شدن عضلات کمک می کنند (عضلات یا تاندون های سفت شده که با گذشت زمان کوتاه می شوند).

دستگاه های ارتوتیک را می توان در هر زمان از شبانه روز پوشید. استفاده از دستگاه ارتوتیک خاص به نوع دیستروفی عضلانی بیمار و عضلات آسیب دیده بستگی دارد.

انواع دستگاه ارتوتیک

انواع اصلی دستگاه های ارتز شامل ارتز مچ پا-کف پا و ارتز زانو-مچ پا-کف پا است. آتل های مچ دست و انگشت شست نیز وجود دارد که می تواند برای کسانی که دست ضعیفی دارند ، بتوانند اشیا کوچک را بدست گیرند. اسلینگ شانه می تواند در حمایت از بازوها و رباط ها برای کسانی که شانه های ضعیف دارند ، کمک کند.

ارتز مچ پا

ارتز مچ پا

ارتزهای مچ پا-کف پا (AFO) دستگاه هایی هستند که مچ پا ، کف پا و قسمت پای زیر زانو را می پوشانند. AFO ها بسیار بادوام بوده و طبق نیازهای شخصی ساخته می شوند. AFO به افزایش تحرک و کاهش درد هنگام راه رفتن کمک می کند.

AFO ها با گرفتن گچ از پا طراحی می شوند. روند ساخت AFO معمولاً بین سه تا چهار هفته طول می کشد و سپس یک قرار ملاقات برای بررسی راحتی و عملکرد آزمایش می شود ، طول می کشد.

هنگام استفاده از AFO ، به بیمار توصیه می شود از لباسی استفاده کند که قسمت پایینی پا را در معرض دید قرار دهد تا بتواند آن را بالا بزند و جوراب هایی تا زانو که کاملاً مناسب باشد و نسبتاً بدون چین و چروک باشد. همچنین بایستی از کفش یا کتانی استفاده کرد که برای انجام تنظیمات به راحتی در آورده شود.

ارتز زانو

ارتز زانو-مچ پا

ارتزهای مچ پا و زانو (KAFO) مشابه AFO هستند اما مفصل زانو را نیز می پوشانند. KAFO در جلوگیری از حرکت بیش از حد مفصل به منظور کاهش درد مفاصل کمک می کند. آنها همچنین به تراز مشترک و ثبات کمک می کنند.

KAFO ها برای هر فرد سفارشی ساخته می شوند و معمولاً از فلز یا پلاستیک ساخته می شوند. انواع جدید KAFO از فیبر کربن ساخته شده اند و در عین حال که پشتیبانی لازم برای تکمیل چرخه راه رفتن را ارائه می دهند ، سبک هستند.

استفاده از ارتز زانو-مچ پا می تواند طاقت فرسا باشد و مهم این است که به بیماران مهلت داده شود تا خود را در یک محیط سازگار کنند. با استفاده از KAFO ، حرکت زانو محدود شده و راه رفتن نیاز به صرف انرژی بیشتر دارد. برای سهولت در حرکت می توان اتصالات الکترونیکی یا کنترل شده الکترومغناطیسی زانو را روی KAFO نصب کرد.

 

مطالعه مقالات زیر به شما توصیه می گردد:

 

سایر اطلاعات

در حالی که از AFO یا KAFO استفاده می کنید ، مهم است که به صورت دوره ای علائم ساییدگی بیش از حد ، علائم پوستی یا کبودی را بررسی کنید ، به خصوص اگر دردناک باشد. در صورت عدم بهبودی پس از مدت کوتاهی ، به بیماران توصیه می شود در اسرع وقت با متخصص ارتوپدی یا متخصص پزشکی ورزشی خود تماس بگیرند.

دکتر سارا کاویانی
Call Now Button