آرتریت یا التهاب مفصل چیست؟

آرتریت چیست

آرتریت چیست؟

آرتریت التهاب مفاصل است. این بیماری می تواند یک یا چند مفصل را تحت تأثیر قرار دهد. بیش از ۱۰۰ نوع مختلف آرتریت وجود دارد که علل و روش های درمانی متفاوتی دارند. دو مورد از رایج ترین آنها آرتروز (OA) و آرتریت روماتوئید (RA) است.

علائم آرتریت معمولاً با گذشت زمان ظاهر می شوند ، اما ممکن است به طور ناگهانی نیز ظاهر شوند. آرتریت بیشتر در بزرگسالان بالای ۶۵ سال دیده می شود ، اما در کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان نیز ایجاد می شود. آرتریت در زنان بیشتر از مردان و در افرادی که اضافه وزن دارند شایع تر است.

علائم آرتریت چیست؟

درد مفاصل ، سفتی و تورم شایع ترین علائم آرتریت است. دامنه حرکت شما نیز ممکن است کاهش یابد و ممکن است قرمز شدن پوست اطراف مفصل را تجربه کنید. بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت متوجه می شوند علائم آنها در صبحگاه بدتر است.

در مورد آرتریت روماتوئید، ممکن است به دلیل التهاب ناشی از فعالیت سیستم ایمنی بدن احساس خستگی کنید یا اشتهای خود را از دست بدهید. همچنین ممکن است دچار کم خونی شوید. به این معنی که تعداد گلبول های قرمز شما کاهش می یابد یا تب کمی داشته باشید. آرتریت روماتوئید شدید در صورت عدم درمان باعث تغییر شکل مفصل شود.

علت آرتریت چیست؟

غضروف یک بافت همبند محکم، اما انعطاف پذیر در مفاصل است. این مفاصل با جذب فشار و ضربه ایجاد شده هنگام حرکت و ایجاد فشار بر آنها ، از مفاصل محافظت می کند. کاهش مقدار طبیعی این بافت غضروفی باعث برخی از انواع آرتریت می شود.

ساییدگی و پارگی معمولی باعث آرتروز یا استئو آرتریت ، یکی از شایع ترین انواع آرتریت می شود. عفونت یا آسیب مفاصل می تواند این تجزیه طبیعی بافت غضروف را تشدید کند. در صورت داشتن سابقه خانوادگی بیماری ، خطر ابتلا به آرتروز ممکن است بیشتر باشد.

یکی دیگر از انواع رایج آرتریت ، آرتریت روماتوئید، یک اختلال خود ایمنی است و زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به بافت های بدن حمله می کند. این حملات بر سینوویوم ، یک بافت نرم در مفاصل شما که مایع تولید کننده غضروف را تغذیه کرده و مفاصل را روان می کند ، تأثیر می گذارد.

آرتریت روماتوئید یک بیماری سینوویوم است که به یک مفصل حمله کرده و آن را از بین می برد. در نهایت می تواند منجر به تخریب استخوان و غضروف داخل مفصل شود.

علت دقیق حملات سیستم ایمنی بدن ناشناخته است. اما دانشمندان نشانگرهای ژنتیکی را کشف کرده اند که خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را پنج برابر افزایش می دهد.

آرتریت چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر مطمئن نیستید که برای تشخیص آرتریت به چه کسی مراجعه کنید ، مراجعه به پزشک مراقبت های اولیه اولین قدم است. آنها برای بررسی وجود مایع در اطراف مفاصل ، مفاصل گرم یا قرمز و محدودیت حرکتی در مفاصل ، یک معاینه فیزیکی انجام می دهند. در صورت نیاز پزشک می تواند شما را به متخصص ارجاع دهد.

اگر علائم شدیدی را تجربه می کنید ، می توانید ابتدا قرار ملاقات با روماتولوژیست را تعیین کنید. این ممکن است منجر به تشخیص و درمان سریعتر شود.

استخراج و تجزیه و تحلیل سطوح التهاب در خون و مایعات مفصلی می تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد که چه نوع آرتریتی دارید. آزمایش های خونی که انواع خاصی از آنتی بادی ها مانند ANTI-CCP و RF و ANA را نیز بررسی می کنند ، تست های تشخیصی رایج هستند.

پزشکان معمولاً از اسکن های تصویربرداری مانند اشعه ایکس ، MRI و سی تی اسکن برای تولید تصویری از استخوان ها و غضروف استفاده می کنند. این به این دلیل است که آنها می توانند علل دیگر علائم شما ، مانند خار استخوان را رد کنند.

آرتریت چگونه درمان می شود؟

هدف اصلی درمان این است که میزان درد را کاهش دهید و از آسیب های اضافی به مفاصل جلوگیری کنید. خواهید آموخت که از نظر کنترل درد چه چیزی برای شما بهتر عمل می کند. برخی از افراد پد های گرم کننده و کیسه های یخ را آرام بخش می دانند. برخی دیگر از وسایل کمک حرکتی مانند عصا یا واکرها برای کاهش فشار مفاصل دردناک استفاده می کنند.

بهبود عملکرد مفصل نیز مهم است. پزشک شما ممکن است ترکیبی از روش های درمانی را برای دستیابی به بهترین نتایج برای شما تجویز کند.

تعدادی از انواع مختلف داروهای آرتریت را درمان می کنند:

• مسکن ها مانند هیدروکودون (ویکودین) یا استامینوفن (تیلنول) برای کنترل درد موثر هستند ، اما به کاهش التهاب کمک نمی کنند.
  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، مانند ایبوپروفن و سالیسیلات ها به کنترل درد و التهاب کمک می کنند.
  • سالیسیلات ها می توانند خون را رقیق کنند ، بنابراین باید با احتیاط همراه با داروهای اضافی رقیق کننده خون استفاده شود.
  • کرم های منتول یا کپسایسین مانع از انتقال سیگنال های درد از مفاصل شما می شوند.
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند پردنیزون یا کورتیزون به کاهش التهاب کمک می کند.
  • در صورت ابتلا به آرتریت روماتوئید، پزشک ممکن است داروهای کورتیکواستروئیدی یا داروهای ضد روماتیسمی تعدیل کننده بیماری را برای شما تجویز کند که سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب می کند. همچنین داروهای زیادی برای درمان آرتریت روماتوئید به صورت بدون نسخه یا با نسخه وجود دارد.
  • برای تسکین درد میتوانید از کرم های کپسایسین استفاده کنید.

عمل جراحی

جراحی جایگزینی مفصل مصنوعی ممکن است یک گزینه باشد. این نوع جراحی بیشتر برای تعویض مفصل زانو و ران انجام می شود.

اگر ورم مفاصل شما در انگشتان یا مچ دست شدیدتر است ، پزشک ممکن است یک همجوشی مفصل را انجام دهد. در این روش ، انتهای استخوان ها به هم قفل می شوند تا زمانی که بهبود یافته و یکی شوند.

چه تغییراتی در شیوه زندگی می تواند به افراد مبتلا به آرتریت کمک کند؟

کاهش وزن و حفظ وزن مناسب، خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد و در صورت وجود علائم می تواند علائم را کاهش دهد.

داشتن رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن مهم است. انتخاب رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان مانند میوه های تازه ، سبزیجات و گیاهان دارویی می تواند به کاهش التهاب کمک کند. سایر غذاهای کاهش دهنده التهاب شامل ماهی و آجیل است.

غذاهایی که در صورت ابتلا به آرتریت باید به حداقل برسانید یا از آنها اجتناب کنید شامل غذاهای سرخ شده ، غذاهای فرآوری شده ، محصولات لبنی و مصرف زیاد گوشت است.

برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که آنتی بادی های گلوتن ممکن است در افراد مبتلا به آرتریت وجود داشته باشد. رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است علائم و پیشرفت بیماری را بهبود بخشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ همچنین رژیم غذایی بدون گلوتن را برای همه افرادی که تشخیص بیماری آرتریت دریافت می کنند توصیه می کند.

ورزش منظم باعث انعطاف پذیری مفاصل شما می شود. شنا اغلب ورزش خوبی برای افراد مبتلا به آرتریت است، زیرا به اندازه دویدن و راه رفتن بر مفاصل شما فشار نمی آورد. فعال ماندن مهم است ، اما همچنین باید مطمئن باشید که در مواقع ضروری استراحت می کنید و از انجام بیش از حد خود اجتناب کنید.

تمرینات خانگی درمان آرتریت

ورزش درمانی آرتریت

ورزش درمانی شامل تمریناتی است که به تقویت عضلات اطراف مفصل آسیب دیده کمک می کند و جزء اصلی درمان آرتریت است.

تمرینات خانگی درمان آرتریت

چشم انداز بلند مدت افراد مبتلا به آرتروز چیست؟

در حالی که هیچ درمان صد در صدی برای آرتریت وجود ندارد ، درمان مناسب و ورزش درمانی می تواند علائم شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

علاوه بر درمان هایی که پزشک شما توصیه می کند ، می توانید تعدادی تغییر در سبک زندگی و نحوه تغذیه خود ایجاد کنید که ممکن است به شما در مدیریت آرتروز کمک کند.

مطالعه مقالات زیر به شما توصیه میگردد: