آرتروز دست : علائم ، درمان و موارد دیگر

آرتروز دست: علائم ، درمان و موارد دیگر

بررسی اجمالی

اوستئو آرتریت (OA) یا آرتروز یک بیماری مفصلی دژنراتیو است که می تواند هر مفصل بدن شما ، از جمله دستان شما را تحت تاثیر قرار دهد. آرتروز دست در موارد زیر رایج است:

• مچ دست
  • مفصل پایه که شست و مچ شما را به هم متصل می کند
  • نوک انگشتان (مفصل DIP)
  • بند انگشتان میانی (مفصل PIP)

هنگام ابتلا به آرتروز، غضروف بین مفاصل شما از بین می رود و باعث می شود استخوان های شما بدون بالشتک به هم بمالند. مالش باعث التهاب ، سفتی و درد خفیف می شود.

علل ، درمان ها ، عوامل خطر و علائم متعددی برای آرتروز دست وجود دارد.

علائم آرتروز دست چیست؟

علائم آرتروز دست در افراد مختلف متفاوت است و بستگی زیادی به مفاصل خاص آسیب دیده یا فعالیتهای متداولی دارد که فرد انجام می دهد.

اکثر مردم علایم زیر را تجربه خواهند کرد:

• وقتی از دست خود استفاده می کنند ، احساس درد می کنند.
  • سفتی مفصل ، که ممکن است در صبح بیشتر مشخص شود.
  • مشکل در حرکت انگشتان آنها
  • گرفتگی ضعیف
  • تورم و حساسیت در مچ دست یا اطراف مچ دست

گره هبردن

گره های هبردن

برای برخی از افراد ، خار استخوان نشانه اوستئو آرتریت پیشرفته است. خار استخوانی یک ناحیه سخت شده از استخوان است که خود را به مفصل متصل می کند. همچنین ، کپسول اطراف مفصل می تواند ضخیم و بزرگ شود.

در آرتروز دست ، بزرگ شدن کپسول و رشد استخوان ها هنگامی که روی مفاصل نزدیک نوک انگشتان ایجاد می شود ، گره های هبردن نامیده می شود. آنها شامل نواحی گرد ، سخت و متورم هستند که در اطراف مفصل ایجاد می شوند.

گره های هبردن یک بیماری دائمی هستند و اغلب باعث می شوند انگشتان دست شما ناهموار به نظر برسند.

افرادی که آرتروز مفاصل در وسط انگشتان دست دارند نیز می توانند دچار تورم هایی به نام گره بوچارد شوند.

علل آرتروز دست چیست؟

علت دقیق آرتروز دست ناشناخته است. این بیماری معمولاً به دلیل سایش و پارگی مفصل ایجاد می شود که به تدریج در طول زمان ایجاد می شود.

همچنین یک عامل ژنتیکی برای انتقال اوستئو آرتریت وجود دارد. اعضای خانواده ممکن است در سن کمتری نسبت به جمعیت عمومی دچار آرتروز شوند و ممکن است بیماری شدیدتری داشته باشند.

یک مفصل سالم دارای غضروف در انتهای استخوان است که باعث می شود حرکت کند و حرکت نرم را انجام دهد. در آرتروز، غضروف خراب می شود ، استخوان زیرین نمایان می شود ، که باعث درد و سفتی مفصل می شود.

عوامل خطر برای آرتروز دست چیست؟

با داشتن موارد زیر خطر شما برای آرتروز افزایش می یابد اگر:

• داشتن یک عضو خانواده که همچنین دچار درد مفصلی دژنراتیو دست است.
  • سن بیشتر
  • شغلی داشته باشید که به کارهای زیادی مانند تولید نیاز دارد.
  • دچار آسیب دیدگی دست شدن.

هرچه بیشتر از دستان خود استفاده کنید ، ساییدگی و پارگی بیشتری روی مفاصل و غضروف نگهدارنده آنها ایجاد می شود.

اگر زن هستید ، یک عامل خطر بیشتر برای آرتروز دست وجود دارد. زنان بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز هستند.

افرادی که با مفاصل بدشکل یا غضروف معیوب متولد می شوند نیز بیشتر در معرض این بیماری هستند.

مطالعه مقاله زیر به شما توصیه می گردد:
تفاوت آرتروز با آرتریت چیست؟

تشخیص آرتروز دست

آرتروز دست چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص آرتروز دست شامل ارزیابی و آزمایش است. پزشک مفاصل دست شما را برای علائم آرتروز بررسی می کند.

علائم آرتروز دست عبارتند از :

• حساسیت به مفاصل دست
  • ورم
  • تغییر شکل
  • محدوده حرکتی محدود

در برخی موارد ، پزشک همچنین اشعه ایکس را برای بررسی از بین رفتن غضروف و سایر علائم آسیب تجویز می کند. این می تواند نشان دهنده آرتروز دست باشد و آنها باید به دنبال خارش و فرسایش احتمالی استخوان باشند.

به ندرت ، پزشک ممکن است MRI را برای بررسی دقیقتر استخوان ها و بافت نرم شما تجویز کند.

علائم آرتروز دست می تواند مشابه سایر بیماری های مفصلی باشد. پزشک شما ممکن است آزمایش خون را توصیه کند ، به ویژه برای جلوگیری از سایر انواع آرتروز مانند آرتریت روماتوئید.

برخی از پزشکان حتی مایع مفصلی را برای بررسی علائم التهاب در مفاصل مچ بررسی می کنند. این آزمایشات می تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد که آیا آرتروز دست شما مربوط به بیماری های رسوب کریستال است ، مانند نقرس یا شبه نقرس.

چگونه آرتروز دست را درمان می شود؟

داروهای ضد درد

داروهای ضد درد می توانند در حین افزایش علائم تسکین دهند.

برای بسیاری ، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن بدون نسخه موثر هستند. افراد مبتلا به آرتروز شدید ممکن است به نسخه قوی تری نیاز داشته باشند.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نیز به شکل موضعی موجود هستند. سازمان بهداشت جهانی ژل دیکلوفناک را به عنوان درمانی برای آرتروز تایید کرده است.

اگر داروهای خوراکی تسکین را انجام ندهند ، پزشک ممکن است تزریق را برای شما تجویز کند. تزریق داروهای ضد التهابی ، معمولاً استروئیدی ، و داروهای بیهوشی می توانند مفاصل ملتهب را به سرعت آرام کرده و چندین ماه دوام داشته باشند.

ورزش درمانی آرتروز دست

انگشتان سفت و دردناک می توانند بر نحوه استفاده از دست ها تأثیر بگذارند و برنامه روزانه شما را چالش برانگیزتر کند.

افرادی که آرتروز دست دارند ممکن است ورزش درمانی را مفید بدانند.

هر روز چند بار تمرینات ساده ورزشی انجام دهید تا به حفظ انعطاف پذیری دستان خود کمک کنید:

• خم شدن انگشتان: انگشتان میانی خود را طوری خم کنید که انگار با دست چنگ می زنید. سپس دوباره انگشتان خود را صاف کنید.
  • مشت ها: با انگشتان خود یک مشت تشکیل دهید و سپس انگشتان خود را باز کنید. به آرامی کار کنید تا از درد جلوگیری کنید.
  • لمس انگشتان: به نوبت انگشت شست خود را به نوک هر انگشت دیگر لمس کنید. اگر هنگام کشش، انگشت شست درد می کند ، آن را مجبور نکنید.
  • راه رفتن انگشتان روی دیوار: انگشتان خود را روی دیوار بالا ببرید و سپس به پایین برگردانید.

درمان آرتروز با ورزش

تغییر سبک زندگی

چند تغییر ساده در شیوه زندگی می تواند به مدیریت ارتروز دست کمک کند. ممکن است با رعایت موارد زیر تسکین پیدا کنید:

• کمپرس سرد و گرم برای درد و تورم
  • آتل روی مچ ، انگشت شست یا انگشتان شما برای حمایت
  • ابزارهای دوست دار آرتروز که دارای پد برای سهولت در گرفتن هستند.
  • خیساندن دستها در آب گرم
  • فشردن اسفنج یا توپ لاستیکی به آرامی

برخی از افراد با دستکش های ضد آرتروز ، تسکین را در دستان خود یافته اند. این دستکش ها برای کاهش درد و تورم طراحی شده اند و ممکن است به تدریج تحرک دستان شما را بهبود بخشد.

همچنین آتل حلقه ای وجود دارد که می تواند برای حمایت از مفاصل جداگانه ساخته شود و شبیه جواهرات باشد.

رژیم غذایی

بنیاد آرتروز یک رژیم غذایی سالم را توصیه می کند. این رژیم غذایی ، شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه ، غلات کامل و گوشت بدون چربی و همچنین مصرف قند شما را به حداقل می رساند.

غذاهایی که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از:

• انگور قرمز یا بنفش
  • پیاز قرمز
  • سیب قرمز
  • انواع توت ها
  • کلم بروکلی
  • سبزیجات
  • گیلاس
  • آلو
  • میوه های خانواده مرکبات

خوردن محصولات حاوی فلاونوئیدهای زیاد نیز ممکن است مفید باشد. میوه ها و سبزیجات تیره رنگ حاوی موادی هستند که می توانند التهاب را در سراسر بدن کنترل کنند.

عمل جراحی

اگر آرتروز دست شما به رژیم غذایی ، داروها و تغییرات شیوه زندگی پاسخ ندهد و در فعالیت های روزانه تداخل ایجاد کند ، گزینه دیگری وجود دارد.

جراحی برای آرتریت دست شامل ترکیب استخوان های کناری مفصل آرتروز با یکدیگر یا بازسازی مفاصل است.

فیوژن حرکت مفصل را محدود می کند ، اما درد و سفتی را کاهش می دهد. بازسازی از بافت نرم سایر نقاط بدن شما یا سایر مواد بی ضرر، برای جایگزینی غضروف فرسوده استفاده می کند.

مطالعه مقالات زیر به شما توصیه میگردد:
درمان ریگنوکین چیست؟
درمان ارتوکین و مزایای آن چیست؟

چشم انداز آرتروز دست چیست؟

آرتروز دست یک بیماری پیشرونده است. این بدان معناست که به آرامی شروع می شود و با گذشت سالها بدتر می شود. هیچ درمان قطعی وجود ندارد ، اما درمان های فوق ذکر شده، می تواند به مدیریت این بیماری کمک کند.

تشخیص و درمان زودهنگام آرتروز دست کلیدی برای حفظ یک زندگی فعال سالم همراه با آرتروز است.

چگونه می توان از آرتروز دست جلوگیری کرد؟

درک علل احتمالی و عوامل خطر برای آرتروز دست، به جلوگیری یا کند شدن آرتروز کمک می کند.

برخی از قدم هایی که می توانید بردارید عبارتند از:

مدیریت دیابت

در صورت ابتلا به دیابت ، مدیریت قند خون خطر را کاهش می دهد. سطح بالای گلوکز بر نحوه واکنش غضروف ها به استرس تأثیر می گذارد. دیابت همچنین می تواند باعث التهاب شود که می تواند باعث از بین رفتن غضروف شود.

داشتن فعالیت بدنی

حداقل ۳۰ دقیقه ورزش ۵ بار در هفته را هدف قرار دهید. علاوه بر این ، هنگام انجام ورزش احتیاط بیشتری را انجام دهید تا از آسیب مفصل در دست خود جلوگیری کنید. شکستگی ، دررفتگی و پارگی رباط ها خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد.

جمع بندی

آرتروز دست بیماری است که به دلیل التهاب مفصل و از بین رفتن غضروف باعث درد و محدودیت تحرک می شود. آرتروز درمان نشده دستها می تواند منجر به لرزش شدید دست و شکل غیر طبیعی شود.

خبر خوب این است که آرتروز دست یک بیماری قابل درمان و کنترل شده است. درمان آرتروز شامل داروهای ضد درد ، تمرینات و موارد دیگر است.

اقدامات پیشگیرانه احتمال ابتلا به آرتروز دست را رد نمی کند ، اما می تواند به کاهش خطر شما کمک کند.

با پزشک خود در مورد آرتروز یا خطرات احتمالی ایجاد آن صحبت کنید. با درمان ، می توان یک شیوه زندگی سالم و فعال را حفظ کرد.