ارتوکین تراپی و مزایای آن چیست؟

درمان ارتوكین چیست؟

ارتوکین تراپی چیست؟

ارتوکین تراپی یک روش منحصر به فرد برای درمان بیولوژیکی درد مفاصل بدون افزودن مواد شیمیایی است. سرم تزریقی حاوی اجزایی مانند پروتئین منحصراً از بدن خود بیمار است.

در گام اول، خون شما برای تولید سرم مطبوع، غنی شده با پروتئین های ضد التهابی و احیا کننده گرفته می شود. در مرحله دوم، این سرم پردازش شده و مجدداً به مفصل دردناک تزریق می شود. ایمنی و اثربخشی ارتوکین تراپی توسط مطالعات بالینی مستقل تایید شده است.

درمان ارتوکین برای درمان پارگی مینیسک ، به عنوان سلول درمانی برای درمان غیر جراحی آرتروز ، درمان ACL پاره شده و برای درمان آسیب غضروف MCL ناشی از آسیب های ورزشی استفاده می شود. این یک روش برای درمان این آسیب ها و دردهای مزمن بدون دارو یا مواد خارجی است. این روش بیولوژیکی است و از پروتئین ها و عوامل بهبودی بدن استفاده می کند.

اخیراً توجه رسانه‌ها به درمان اورتوکین زیاد شده است زیرا ورزشکارن بسیاری در سراسر دنیا این درمان را انجام داده‌اند و بهبود یافته اند.

ارتوکین تراپی یا درمان ارتوکین روشی است که در آن خون بیمار استخراج ، پردازش شده و مجدداً به عنوان داروی ضد التهابی برای کاهش درد مزمن و آرتروز در بدن تزریق می شود.

ارتوکین چیست؟

ارتوکین تراپی یک روش مدرن برای درمان بیماری های مفاصل و تاندون ها است.

این شبیه به شکل دیگری از درمان تزریق خون به نام پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) است. شباهت این است که در هر دو روش از خون خود بیمار به عنوان بخشی از فرآیند آماده سازی استفاده می شود.

مزایای اورتوکین نسبت به پی آر پی این است که در ارتوکین غلظت فاکتورهای رشد بسیار بالاتری وجود دارد و همچنین پروتئین خاصی به نام آنتاگونیست که گیرنده اینترلوکین-۱ (IL-1Ra) است وجود دارد.

اینترلوکین ۱ (IL-1) مهم است زیرا با روشن کردن روند التهابی، نقش مهمی در التهاب دارد و منجر به درد و آسیب بیشتر به مفصل آسیب دیده می شود.

درمان ارتوکین شامل جداسازی و القای آنتاگونیست گیرنده اینترلوکین-۱ (IL-1Ra) است که اینترلوکین-۱ را مسدود می کند و در نتیجه به مسدود کردن روند التهابی کمک می کند. این دو عامل، یعنی افزایش فاکتورهای رشد و جداسازی و القای آنتاگونیست گیرنده اینترلوکین-۱ چیزی هستند که تصور می‌شود کاتالیزور در کاهش درد و تشویق به بهبود ناحیه تحت درمان هستند.

مراحل ارتوکین تراپی

مراحل انجام ارتوکین تراپی

• در روش ارتوکین درمانی خون از ورید بیمار گرفته می شود و تحت شرایط خاص پردازش می شود.
  • خون در ۳۷ درجه توسط دستگاه انکوباتور انکوبه می شود تا تولید پروتئین ضد التهاب گیرنده اینترلوکین -۱ (IL-1Ra) تحریک شود.
  • پروتئین در آزمایشگاه استخراج و در آمپول قرار می گیرد و بعداً به صورت تزریق در دسترس است.
  • سرمی که بدست آمده دوباره در ناحیه درد بیمار مانند مفاصل تزریق می شود.
  • این آمپول ها یک تا دو بار در هفته انجام می شود و به بیماران توصیه می شود از ورزش شدید به مدت ۴۸ ساعت خودداری کنند.

پس از تزریق، به بیماران توصیه می شود از انجام ورزش های سنگین به مدت ۴۸ ساعت اجتناب کنند. تا ۲۴ ساعت پس از تزریق، شنا یا سونا ممنوع است.

مزایای ارتوکین درمانی چیست؟

مزایای استفاده از درمان ارتوکین شامل موارد زیر است:

• عوارض جانبی بسیار نادر
  • ضد التهاب
  • احیا کننده
  • کاهش درد
  • بهبود تحرک
  • منافع طولانی مدت

ارتوکین چیست؟

چه کسی کاندیدای خوبی برای درمان ارتوکین است؟

کاندیدای ایده آل کسانی هستند که مبتلا به آرتریت خفیف تا متوسط یا آسیب رباط یا تاندون مزمن (بیشتر از ۶-۳ ماه) هستند که به سایر روش های درمانی پاسخ نمی دهد.

اگر فکر می‌کنید کاندید هستید، ما نیاز به ارجاع از پزشک عمومی یا متخصص شما داریم و سازماندهی و قرار ملاقاتی را ترتیب می‌دهیم تا شایستگی شما را برای انجام این نوع درمان ارزیابی کنیم.

خطرات و عوارض

ارتوکی تراپی ۱۰۰ درصد اتولوگ و بر اساس یک اصل بیولوژیکی است. بنابراین عوارض جانبی به ندرت رخ می دهد. شایع ترین اثرات، واکنش های عمومی به خود تزریق است. هیچ تداخل منفی با سایر درمان ها شناخته نشده است.

برخی ار عوارض عبارتند از:

• درد مداوم و سفتی مفاصل
  • عدم سود حاصل از تزریق
  • تورم و بی حسی در اطراف محل تزریق که ممکن است حدود ۲ ساعت طول بکشد.
  • برخی از بیماران ممکن است حدود ۲۴ ساعت پس از تزریق مجدد احساس فشار در مفصل را تجربه کنند. عفونت و خونریزی موضعی (مانند هر تزریق).
  • واکنش های آلرژیک نادر است.
  • تحریک عصبی اگر ناحیه تحت درمان نزدیک به عصب باشد – نادر است.

موارد منع مصرف

عفونت حاد، تب، اسهال خونی در ۳ روز گذشته، آنتی بیوتیک تا یک هفته قبل از تزریق مجدد برنامه ریزی شده، واکسیناسیون در ۴ هفته گذشته

پیگیری بعد از تزریق

در طول و بعد از تزریق ارتوکین، مهم است که فرد یک مسیر توانبخشی را طی کند تا بهترین نتایج را به دست آورد و در وهله اول عوامل زمینه‌ای/از پیش موجود را که به مشکل مربوطه کمک می‌کنند حذف و در صورت لزوم درمان کنند.

تأثیرات ارتوکین درمانی چه مدت ادامه دارد؟

هر مورد به هر بیمار بستگی دارد و مدت زمان متفاوتی به طول خواهد انجامید. شدت آسیب ، مدت نتیجه گرفتن را تعیین می کند. روند بهبود بلافاصله پس از تزریق سلول ها به بدن آغاز می شود. اثربخشی درمان به توانایی بیمار در پیگیری مراقبت های پس از درمان بستگی دارد که شامل توانبخشی گسترده برای تقویت مناطق آسیب دیده است.

درمان آرتروز با تزریق ارتوکین

تزریق ارتوکین یا سرم تعدیل شده‌ اتولوگوس باعث تحریک تولید سیتوکین‌های ضد التهاب و آنتاگونیست‌های گیرنده اینترلوکین و فاکتورهای رشد می گردد که از شروع روند التهابی جلوگیری می‌کند.

همچنین عوامل رشد با بهبود و ترمیم بافت‌های مفصل، تخریب غضروف در آن ناحیه را به حداقل می‌رسانند. این ماده باعث تسریع در بهبود فیبرهای عضلانی و غضروف‌ها بعد از ضربه ، بخصوص در ورزشکاران می‌شود. تزریق به صورت داخل مفصلی یعنی در مفصل آسیب دیده با فاصله یک هفته انجام می‌شود.

ارتوکین تراپی در کرج

کلینیک پزشکی ورزشی دکتر سارا کاویانی واقع شده در کرج آمادگی ارائه خدمات ارتوکین تراپی به ورزشکاران آسیب دیده و سایر عزیزان با آسیبهای آرتروز ، درمان ACL پاره شده و برای درمان آسیب غضروف MCL را دارد. لطفا جهت رزرو و دریافت نوبت مشاوره و مراجعه با شماره ۰۹۰۱۴۷۹۱۶۰۰ تماس و هماهنگی فرمایید.