آرتروز ستون فقرات چیست؟

آرتروز (OA) یک بیماری مفصلی است که افراد زیادی در دنیا را مبتلا می کند. این بیماری در اثر خراب شدن غضروف ایجاد می شود. غضروف یک بافت صاف و الاستیک است که از مفاصل محافظت می کند و روغن کاری لازم برای عملکرد طبیعی مفصل را فراهم می کند.

آرتروز می تواند مفاصل مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد ، مانند موارد زیر:

• دست ها
  • زانو
  • لگن
  • ستون فقرات

آرتروز ستون فقرات به طور خاص مفاصل وجهی ، غضروف بین استخوان های تشکیل دهنده ستون فقرات و رباط های ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می دهد.

با افزایش سن ، پوشش غضروف مفاصل به آرامی از بین می رود. دیسک های شما در درجه اول از آب ساخته شده است. این دیسک ها با افزایش سن می توانند از کمبود آب بدن استفاده کنند و باعث باریک شدن دیسک های ستون فقرات و افزایش فشار بر مفاصل شود.

علائم آرتروز ستون فقرات چیست؟

آرتروز ستون فقرات علائم مختلفی ایجاد می کند. شایع ترین آن کمردرد است. درد اغلب از ناحیه کمر شروع می شود. در مراحل اولیه بیماری ، ممکن است فقط صبح ها به دلیل ساعتها بی تحرکی درد داشته باشید. از آنجا که این یک بیماری پیش رونده است ، علائم به طور معمول با گذشت زمان بدتر می شوند.

علائم دیگر آرتروز ستون فقرات عبارتند از:

• حساسیت عمومی
  • سفتی مفصل
  • دامنه حرکت محدود
  • ضعف یا بی حسی در پاها یا بازوها
  • سوزن سوزن شدن در پاها

کمر درد ناشی از آرتروز ستون فقرات اغلب هنگام ایستادن شدیدتر است. هنگام خوابیدن معمولاً بهبود می یابد. برخی از افرادی که به آرتروز ستون فقرات مبتلا هستند هیچ علائمی ندارند.

چه عواملی باعث آرتروز ستون فقرات می شود؟

آرتروز در اثر خراب شدن کند غضروف اطراف مفاصل در ناحیه کمر ایجاد می شود. علت دقیق این وخامت ناشناخته است ، اما برخی از افراد بیشتر خطر ابتلا به این بیماری را دارند. این شامل افرادی است که ضربه و آسیب ستون فقرات را تجربه کرده اند.

تجربه آسیب در سنین پایین می تواند باعث شود غضروف شما خیلی سریعتر خراب شود. چاقی همچنین می تواند در آرتروز ستون فقرات نقش داشته باشد ، زیرا وزن اضافی بدن ، فشار بیشتری بر مفاصل ستون فقرات وارد می کند.

سایر عوامل خطر آرتروز ستون فقرات عبارتند از:

• بالا رفتن سن
  • زنان
  • سابقه خانوادگی آرتروز
  • کار در شغلی شامل استرس های مکرر
  • مفاصل یا غضروف معیوب هنگام تولد

نحوه تشخیص آرتروز ستون فقرات

قبل از تشخیص آرتروز ستون فقرات ، پزشک ممکن است در مورد سابقه خانوادگی بیماری شما سوال کند و معاینه فیزیکی را برای بررسی حساسیت ، محدودیت حرکت و تورم در کمر انجام دهد. سایر علائم احتمالی مانند بی حسی یا ضعف را به پزشک خود بگویید.

برای تشخیص آرتروز ستون فقرات معمولاً از آزمایشات تصویربرداری استفاده می شود. این آزمایشات می تواند آسیب استخوان ، خار استخوان و از بین رفتن غضروف در مفاصل شما را بررسی کند. ممکن است پزشک برای شما عکسبرداری با اشعه ایکس یا ام آر آی انجام دهد که در نتیجه تصویر مفصلی از ستون فقرات ایجاد می شود.

از آنجا که آرتروز ستون فقرات علائمی شبیه به سایر موارد دارد ، ممکن است پزشک شما خون شما را نیز برای رد سایر بیماری ها مصرف کند.

برخی از پزشکان تجزیه و تحلیل مایعات مفصلی را تجویز می کنند. در این روش ، پزشک شما یک سوزن را در مفصل آسیب دیده قرار می دهد تا یک نمونه مایعات را جمع آوری کند. این آزمایش می تواند تعیین کند که آیا علائم توسط آرتروز ، نقرس یا عفونت ایجاد می شود.

عوارض آرتروز ستون فقرات

علائم احتمالی آرتروز ستون فقرات را نادیده نگیرید. این یک بیماری پیشرونده است که می تواند با گذشت زمان بدتر شود. اگرچه برخی از افراد علائم خفیف یا ناراحتی دارند ، اگر آرتروز درمان نشود می تواند در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند و باعث ناتوانی طولانی مدت شود.

چه عواملی باعث آرتروز ستون فقرات می شود؟

نحوه درمان آرتروز ستون فقرات

هیچ درمانی برای آرتروز ستون فقرات وجود ندارد و شرایط قابل برگشت نیست. هدف از درمان ، تسکین درد و بهبود تحرک مفصل آسیب دیده است. پزشک می تواند گزینه های درمانی احتمالی را با شما در میان بگذارد. موارد خفیف آرتروز در ستون فقرات ممکن است به داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن (تایلنول) پاسخ دهد. این دارو را طبق دستورالعمل مصرف کنید تا از آسیب کبدی جلوگیری شود. همچنین می توانید با ایبوپروفن (Advil) و ناپروکسن سدیم (EC-Naprosyn) درد و التهاب را تسکین دهید. عوارض جانبی این داروها شامل ناراحتی معده ، مشکلات خونریزی و آسیب به اعضای بدن است ، بنابراین مهم است که طبق دستور مصرف شود.

اگر علائم به داروی بدون نسخه پاسخ ندهند ، پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی را برای درمان درد مزمن استفاده کند. گزینه دیگر تزریق کورتیکواستروئید به طور مستقیم در مفاصل آسیب دیده است. جراحی یک درمان رایج برای آرتروز ستون فقرات نیست ، اما در موارد شدید شما پزشک ممکن است روشی را برای جایگزینی دیسک های آسیب دیده در ستون فقرات توصیه کند.

سایر روش های درمانی برای درمان و مقابله با آرتروز ستون فقرات عبارتند از:

• تمرینات ملایم (به عنوان مثال ، تای چی و یوگا) برای کاهش درد و بهبود دامنه حرکت در غضروف های باقی مانده
  • گرما یا سرما درمانی
  • ورزش درمانی و فیزیوتراپی

–> مطالعه مقاله زیر به شما توصیه می گردد:

درمان آرتروز ستون فقرات با طب سوزنی

امروزه طب سوزنی به طور گسترده در جهان به عنوان یک روش درمان کمکی در آرتروز خفیف و متوسط مورد استفاده قرار می گیرد. درمان آرتروز با طب سوزنی در ۱۰ تا ۱۴ جلسه هر روز یا یک روز در میان که تقریبا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد انجام می گردد. پس از پایان این دوره ، ادامه درمان ها باید هفته ای یکبار ، یکبار در ماه و سپس هر ۳ ماه یک بار انجام شود.

از آنجا که طب سوزنی  آنزیم ها و مواد ضد التهاب بدن را آشکار می کند ، هم از درد جلوگیری می کند و هم التهاب را کاهش می دهد و همچنین تمایل به عفونت را کاهش می دهد.

درمان آرتروز ستون فقرات با تزریق ارتوکین

تزریق ارتوکین یا سرم تعدیل شده‌ی اتولوگوس باعث تحریک تولید سیتوکین‌های ضد التهاب و آنتاگونیست‌های گیرنده اینترلوکین -۱ (IL-1Ra) و فاکتورهای رشد می گردد که از شروع روند التهابی جلوگیری می‌کند.

همچنین عوامل رشد با بهبود و ترمیم بافت‌های مفصل، تخریب غضروف در آن ناحیه را به حداقل می‌رسانند. این ماده باعث تسریع در بهبود فیبرهای عضلانی و غضروف‌ها بعد از ضربه به خصوص در ورزشکاران می‌شود. تزریق به صورت داخل مفصلی یعنی در مفصل آسیب دیده با فاصله یک هفته انجام می‌شود.

تغییر سبک زندگی برای آرتروز ستون فقرات

ایجاد تغییر در سبک زندگی سالم می تواند زندگی با آرتروز ستون فقرات را آسان کند. داشتن رژیم غذایی سالم و حفظ وزن مناسب می تواند علائم را بهبود بخشد و فشار نخاعی را کاهش دهد. انجام حداقل ۳۰ دقیقه ورزش متوسط ​​سه بار در هفته نیز موثر است. ورزش مفاصل را تقویت می کند و دامنه حرکت را بهبود می بخشد. مزایای دیگر یک برنامه ورزشی منظم شامل خلق و خوی بهتر ، تقویت قلب و افزایش جریان خون است. هرچه فعالیت بیشتری داشته باشید ، مدیریت کارهای روزمره بدون درد آسان تر خواهد بود. با متخصص پزشکی ورزشی در مورد تمرینات ایمن صحبت کنید. گزینه ها شامل پیاده روی ، شنا ، فعالیت های هوازی ، یوگا ، پیلاتس ، تای چی و تمرینات قدرتی هستند.

جمع بندی آرتروز ستون فقرات

آرتروز ستون فقرات یک بیماری دژنراتیو است ، اما با درمان و تغییر سبک زندگی می توان روند پیشرفت بیماری را کاهش داد و یک زندگی نسبتاً بدون درد و فعال داشت.

این بیماری قابل پیش بینی نیست. برخی از افراد مبتلا به آرتروز به دلیل خراب شدن مفصل در ستون فقرات خود دچار ناتوانی جزئی یا شدیدی می شوند. دیگران فقط علائم خفیفی دارند و بیماری در زندگی آنها اختلال ایجاد نمی کند. برای پیش گیری مثبت ، علائم را نادیده نگیرید و اگر درد ، بی حسی ، ضعف یا تورم در پشت خود دارید یا در هر قسمت از بدن با پزشک خود صحبت کنید.