آسپیراسیون مفصلی یا آنالیز مایع مفصلی چیست؟

آسپیراسیون مفصلی یا آنالیز مایع مفصلی (که به آن آرتروسنتز نیز گفته می شود) روشی است که مایع زانو ، لگن ، شانه یا سایر مفاصل کشیده می شود. پزشک شما ممکن است این کار را برای کمک به تورم و مایعات مرتبط با آسیب ، عفونت یا بیماری دیگر انجام دهد. آسپیراسیون مفصلی همچنین می تواند به تشخیص آرتریت یا سایر مشکلات مفصلی کمک کند. پزشک شما مایع را بررسی می کند تا بفهمد چه نوع آرتریت دارید ، مانند نقرس یا روماتیسم مفصلی.

اگر به عنوان مثال مبتلا به آرتروز زانو ، بورسیت یا التهاب تاندون هستید ، خلاص شدن از شر مایع اضافی که در داخل مفاصل شما جمع شده است می تواند به تسکین درد کمک کند و به شما اجازه می دهد راحت تر حرکت کنید. گاهی اوقات پزشک ممکن است بعد از از بین رفتن مایعات اضافی دارو تزریق کند. شایع ترین آنها کورتیکواستروئیدهای ضد التهابی است.

مطالعه مقاله زیر به شما توصیه می گردد:
آرتریت یا التهاب مفصل چیست؟

اگر به آسپیراسیون مفصلی نیاز دارید ، پزشک ممکن است اقدامات دیگری را نیز انجام دهد. این شامل:

• اشعه ایکس
  • اسکن استخوان
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
  • سی تی اسکن
  • آرتروسکوپی
  • آرتروگرافی

آمادگی برای انجام آنالیز مایع مفصلی

معمولاً قبل از آسپیراسیون مفصل هیچ کاری لازم نیست انجام دهید. پزشک روش کار را توضیح می دهد. آنها از شما می خواهند فرم رضایت نامه را امضا کنید. هر سوالی دارید حتما بپرسید.

در صورت داشتن هرگونه حساسیت به دارو ، لاتکس یا موارد دیگری که ممکن است با آنها در تماس باشید ، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها باید از هرگونه دارو یا مکمل هایی که مصرف می کنید مطلع شوند. همچنین در صورت داشتن اختلال خونریزی یا مصرف داروهای رقیق کننده خون ، از جمله آسپرین ، به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما همچنین باید بداند که شما باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید.

روش آسپیراسیون مفصلی

روش اجرای آسپیراسیون مفصلی

شما می توانید در مطب پزشک یا در بیمارستان آسپیراسیون مفصلی داشته باشید و همان روز به خانه بروید.

شما روی تخت یا میز بیمارستان می نشینید. پزشک ابتدا پوست روی مفصل را تمیز می کند. سپس ممکن است در محل تزریق یا یک اسپری از داروی ضد درد استفاده کنید. ممکن است پزشک به شما دارویی بدهد که باعث خواب آلودگی و آرامش شما شود.

آسپیراسیون یا مکش می تواند در هر یک از این مکان ها انجام شود:

• زانو
  • شانه
  • آرنج
  • مچ دست
  • دست
  • مچ پا
  • پا

پزشک سوزن را داخل مفصل شما قرار داده و مقدار کمی مایع را به داخل سرنگ می کشد. سونوگرافی یا اشعه ایکس می تواند سوزن را به مفاصل کوچکتر دست یا پا یا مفصل لگن هدایت کند.

برای درمان آرتروز ، التهاب تاندون یا بورسیت ، ممکن است به مایعات بیشتری نیاز داشته باشید. پزشک یک داروی استروئیدی یا داروی دیگر به شما کمک می کند تا تورم را کاهش داده ، فشار و درد را کاهش داده و حرکت را برای شما راحت تر کند.

آسپیراسیون مفصلی فقط چند دقیقه طول می کشد. چند دقیقه بعد از آن بنشینید تا دچار سرگیجه نشوید.

خطرات آرتروسنتز

معمولاً پس از یک آسپیراسیون مفصلی نبایستی عوارض جانبی داشته باشید. اما ممکن است شما برخی از موارد زیر را داشته باشید:

• درد در جایی که پزشک سوزن را وارد می کند
  • کبودی
  • واکنش آلرژیک به داروی تزریق شده در مفصل
  • آسیب غضروف در داخل مفصل
  • غش کردن

بعد از اسپیراسیون مفصلی

نمونه مایع گرفته شده ممکن است به آزمایشگاه ارسال شود. یک تکنسین در آزمایشگاه نمونه را برای موارد زیر آزمایش می کند:

• تعداد گلبولهای سفید و قرمز خون
  • کریستال ها که نشانه نقرس هستند
  • پروتئین ، قند و سایر مواد

شما باید نتایج آزمایش را ظرف چند روز دریافت کنید.

بازیابی پس از آرتروسنتز

پزشک شما نحوه مراقبت از محل سوزن را به شما می گوید. بانداژ را بگذارید تا زمانی که پزشک شما بگوید برداشتن آن خوب است. منطقه را تمیز نگه دارید.

بعد از عمل می توانید به فعالیت های عادی خود بازگردید. اما چند روز اجسام سنگین را بلند نکنید.

طبیعی است که ناحیه ای که سوزن وارد آن شده است برای چند روز احساس درد کند. اگر شما را اذیت می کند ، از یک مسکن بدون نسخه استفاده کنید. از پزشک خود بپرسید کدام را مصرف کنید. آسپرین و سایر مسکن ها می توانند خونریزی شما را بیشتر کنند.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم پس از آسپیراسیون مفصلی با پزشک خود تماس بگیرید:

• قرمزی یا تورم زانو
  • درد بیشتر
  • خونریزی یا تخلیه از محل آسپیراسیون
  • تب ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر

تسکین درد ناشی از آسپیراسیون مفصلی می تواند هفته ها تا سالها طول بکشد. در صورت بازگشت درد ، در مورد سایر گزینه های درمانی با پزشک خود مشورت کنید.