تفاوت آرتروز با آرتریت چیست؟

آرتریت و آرتروز چیست؟

آرتریت و آرتروز شبیه به هم هستند. هر دوی آنها بر استخوان ها ، رباط ها و مفاصل شما تأثیر می گذارد. آنها همچنین دارای بسیاری از علائم مشابه از جمله سفتی و درد مفاصل هستند. اما تفاوت این دو مهم است.

آرتریت یک اصطلاح گسترده است. از آن برای توصیف چندین بیماری که باعث التهاب در مفاصل شما می شود استفاده می شود. در برخی موارد ، التهاب می تواند بر پوست ، ماهیچه ها و اندام های شما نیز تأثیر بگذارد. به عنوان مثال می توان به آرتروز یا اوستئو آرتریت (OA) ، آرتریت روماتوئید (RA) و نقرس اشاره کرد.

آرتروز نام دیگر اوستئو آرتریت است ، یک نوع آرتریت. به گفته موسسه ملی آرتروز و بیماریهای اسکلتی و عضلانی و پوستی ، این رایج ترین نوع آرتریت است. علت آن ساییدگی و پارگی معمولی مفاصل و غضروف است. غضروف بافتی لغزنده است که انتهای استخوان های شما را می پوشاند و به حرکت مفاصل کمک می کند. با گذشت زمان ، غضروف شما می تواند خراب شود و حتی ممکن است به طور کامل ناپدید شود. این منجر به تماس استخوان با استخوان در مفاصل شما می شود و باعث درد ، سفتی و گاهی تورم می شود.

آرتروز می تواند هر مفصل بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد. به احتمال زیاد بر مفاصل دست ، گردن ، زانو و باسن شما تأثیر می گذارد. خطر ابتلا به آن با افزایش سن افزایش می یابد.

علائم آرتریت ، از جمله آرتروز چیست؟

علائم آرتریت در انواع مختلف متفاوت است. درد و سفتی مفصل دو مورد شایع است. سایر علائم شایع آرتریت عبارتند از:

• تورم در مفاصل شما
  • قرمزی پوست در اطراف مفاصل آسیب دیده
  • کاهش دامنه حرکتی در مفاصل آسیب دیده

شایع ترین علائم آرتروز ، به ویژه ، عبارتند از:

• درد مفاصل
  • سفتی مفصل
  • حساسیت به مفاصل آسیب دیده
  • کاهش انعطاف پذیری در مفاصل آسیب دیده
  • گریتینگ یا مالش استخوان به استخوان
  • خارهای استخوانی یا تکه های کوچک رشد اضافی استخوان که ممکن است در اطراف مفاصل آسیب دیده ایجاد شود.

عوامل خطر برای آرتریت

عوامل خطر برای آرتریت از جمله آرتروز چیست؟

خطر ابتلا به آرتریت و سایر انواع آرتروز می تواند تحت تأثیر موارد زیر باشد:

• سن: آرتروز و بسیاری از انواع دیگر آرتریت در افراد مسن شایع تر است.
  • جنسیت: زنان بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز زانو و همچنین آرتروز روماتوئید هستند. مردان بیشتر به نقرس مبتلا می شوند.
  • وزن: وزن اضافی فشار بیشتری به مفاصل شما وارد می کند. این امر خطر آسیب مفصلی و آرتروز را افزایش می دهد. اضافه وزن همچنین خطر ابتلا به سایر انواع آرتریت را افزایش می دهد.
  • جراحات: حوادث و عفونت ها می توانند به مفاصل شما آسیب برسانند و خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهند. همچنین می تواند شانس ابتلا به انواع دیگر آرتریت را افزایش دهد.
  • تغییر شکل مفصل: ناهنجاری غضروف و مفاصل ناهموار خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد.
  • شغل: کارهایی که شما را مجبور می کند فشار زیادی به مفاصل وارد کنید می تواند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهد.
  • ژن ها: اگر سابقه خانوادگی این بیماری را دارید ، احتمال ابتلا به آرتروز بیشتر است. ژن های شما همچنین بر شانس شما برای ایجاد انواع دیگر آرتریت مانند آرتروز روماتوئید تأثیر می گذارد.

آرتروز و سایر انواع آرتریت چگونه تشخیص داده می شوند؟

پزشک از شما در مورد علائم و سابقه خانوادگی سوالاتی می پرسد. این به آنها کمک می کند نوع آرتریت شما را تشخیص دهند. آنها همچنین یک معاینه فیزیکی را انجام می دهند. آنها همچنین ممکن است یک یا چند آزمایش انجام دهند ، مانند:

• آزمایش خون برای بررسی نشانگرهای التهاب و عفونت
  • آرتروسنتز یا آنالیز مایع مفصلی برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل نمونه ای از مایع از مفصل آسیب دیده
  • آرتروسکوپی یا سایر آزمایشات تصویربرداری ، مانند اشعه ایکس یا اسکن MRI ، برای بررسی بصری مفاصل آسیب دیده شما

آرتروسکوپی شامل قرار دادن یک دوربین کوچک در نزدیکی یکی دیگر از مفاصل آسیب دیده شما می شود. این به دکتر امکان می دهد نگاه دقیق تری داشته باشند.

ورزش درمانی آرتروز

آرتروز و سایر انواع آرتریت چگونه درمان می شوند؟

پزشک شما برنامه درمانی برای آرتروز یا سایر انواع آرتریت را توصیه می کند. درمانها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• داروها: این شامل استامینوفن بدون نسخه و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است.
  • ورزش درمانی: یک متخصص پزشکی ورزشی به شما آموزش می دهد که برای تقویت و تثبیت مفاصل و بازیابی یا حفظ دامنه حرکتی خود تمریناتی را انجام دهید.
  • کاردرمانی: همچنین یک درمانگر به شما کمک می کند تا استراتژی هایی برای تنظیم عادات در محیط کار یا منزل برای خود ایجاد کنید.
  • ارتوپتیک: این شامل بریس ، آتل یا درج کفش است که به کاهش استرس و فشار بر مفاصل آسیب دیده کمک می کند.
  • جراحی مفصل: تعویض مفصل یا فیوژن مفصل ، مفاصل آسیب دیده را تمیز ، جایگزین یا فیوز می کند.

در بیشتر موارد ، پزشک شما را تشویق می کند که قبل از توصیه به جراحی ، روشهای تهاجمی کمتری را امتحان کنید.

زندگی با آرتروز یا انواع دیگر آرتریت

در صورت تشخیص آرتروز یا آرتریت ، با پزشک خود همکاری کنید تا یک برنامه درمانی ایجاد کنید. در مورد این بیماری ، نحوه درمان و نحوه جلوگیری از بدتر شدن آن بیشتر بدانید.

با پزشک خود در مورد گزینه های خود برای داروها ، ورزش درمانی و سایر روش های درمانی صحبت کنید. معمولاً می توانید با آرتروز یک زندگی عادی و سالم داشته باشید ، به ویژه اگر می دانید چگونه آن را مدیریت کنید.