منوی دسته بندی
ورزش درمانی در بیماران مزمن

ورزش درمانی در بیماران مزمن

ورزش درمانی در بیماران مزمن

درد مزمن شرایطی است که مغز به این نتیجه می رسد که بر اساس سیگنالهای زیادی که از بدن دریافت می کند ، سلامتی فرد تهدید می شود. این وضعیت اغلب مستقل از هرگونه آسیب واقعی بافت بدن (به دلیل آسیب یا بیماری) و فراتر از زمان بهبود بافت طبیعی رخ می دهد.

علل درد مزمن بسیار متفاوت است. در حالی که هر شرایطی می تواند منجر به درد مزمن شود ، برخی شرایط پزشکی، بیشتر باعث درد مزمن می شوند. از جمله:

  • جراحت/ آسیب
  • دیابت قندی
  • فیبرومیالژیا
  • قطع عضو
  • دیستروفی سمپاتیک رفلکس

برخی بیماریها مانند سرطان و التهاب مفصل یا آرتریت باعث درد مداوم می شوند. با وجود درد مزمن ، درد حتی پس از التیام بافت های فیزیکی در سیستم عصبی ایجاد می شود.

درد مزمن بر هر فردی متفاوت تأثیر می گذارد. در برخی موارد ، درد مزمن می تواند منجر به کاهش سطح فعالیت ، از دست دادن شغل یا مشکلات مالی و همچنین اضطراب ، افسردگی و ناتوانی شود. متخصص پزشکی ورزشی با بیماران مبتلا به درد مزمن همکاری می کنند تا درد خود را کاهش داده و فعالیت خود را به بالاترین سطح ممکن بازگردانند. با ورزش درمانی ، می توان عوارض جانبی درد مزمن را کاهش داد.

درد مزمن چیست؟

درد مزمن چیست؟

درد یک احساس ناخوشایند است که معمولاً با جراحت یا آسیب بافتی همراه است، اما می تواند در غیاب آسیب بافت نیز وجود داشته باشد. درد می تواند حاد یا مزمن باشد.

درد حاد

درد حاد برای مدت کوتاهی و معمولا تا ۱۲ هفته ادامه می یابد. این یک هشدار است که آسیب بافتی رخ داده یا ممکن است رخ دهد یا به ما در جلوگیری از آسیب یا بیماری کمک کند. به عنوان مثال ، اگر یک اجاق گاز گرم را لمس کنیم ، بدن پیامی خطرناک به مغز می رساند که برای جلوگیری از آسیب بیشتر ، بافت ها تهدید می شوند. زخم پا می تواند نشان دهنده نیاز به تعویض کفش باشد. در برخی موارد ، پیامهای خطر ممکن است ناشی از برخی بیماری ها باشد و مغز شما ممکن است این پیامها را به عنوان درد تفسیر کند. این می تواند باعث شود که شما برای تشخیص بیماری و درمان به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. علامت گذاری درد به این شیوه ، راه بدن برای محافظت از ما است و چیز خوبی است.

درد مزمن

درد مزمن عبارت است از هرگونه ناراحتی یا احساس ناخوشایند که بیش از سه ماه طول بکشد یا فراتر از زمان بهبودی طبیعی مورد انتظار. اغلب کسانی که درد مزمن دارند معتقدند که یک بیماری مداوم دارند یا بدن آنها بهبود نیافته است ، در حالی که ممکن است اینطور نباشد. درد مزمن احتمالاً به شما در مورد آسیب یا خطر احتمالی هشدار نمی دهد. درعوض ، مراکز درد در مغز ممکن است باعث صدمه به شما شوند ، هر چند دلایل جدیدی برای ایجاد درد در بدن وجود نداشته باشد. هر فردی می تواند در هر سنی دچار درد مزمن شود.

تغییرات مغزی در حین وقوع درد مزمن

تغییرات مغزی در درد مزمن عبارتند از :

  • وقتی مجروح می شوید یا دچار بیماری دردناک می شوید ، اعصاب اطلاعات را از ناحیه مشکل دار به مغز ارسال می کنند.
  • مغز این اطلاعات را از بدن تجزیه و تحلیل می کند تا ببیند آیا خطری برای بدن وجود دارد یا خیر یا آیا باید اقدامی برای جلوگیری از آسیب انجام شود.
  • هنگامی که درد ثابت یا مزمن است ، مغز و سیستم عصبی در حالت “هوشیاری بالا” قرار می گیرند و حساس تر می شوند.
  • سلولهایی که در سیستم عصبی احساس ایجاد می کنند نیز می توانند در حالت آماده باش بالا حساس تر شوند و این امر باعث می شود مغز بتواند این احساسات را به عنوان تهدید تفسیر کرده و در نتیجه درد بیشتری برای شما ایجاد کند. این تغییرات در مغز و سیستم عصبی مرکزی باعث ایجاد و حفظ علائم درد مزمن می شود.
  • هنگامی که درد مزمن است: احساسات درد در مغز فعال می شوند. مغز همچنان به درک همه احساسات از مناطق مشکل دار به عنوان یک خطر می پردازد ، حتی زمانی که دیگر آسیب بافتی وجود نداشته باشد. این امر باعث می شود تا مراکز درد در مغز راحت تر فعال شوند. پیام های درد از بسیاری از مناطق مختلف مغز می آید. مناطقی که ممکن است واکنش های مبارزه ، ترس ، حرکت ، احساسات ، حل مسئله و یادگیری را کنترل کنند. تقریباً هر سیستم بدن می تواند تحت تأثیر درد مزمن قرار گیرد.
  • مغز و سیستم عصبی به واکنش خود ادامه می دهند و باعث می شوند شما همچنان درد داشته باشید. این فرآیند احساسات ، احساسات یا افکار مربوط به منطقه مشکل را افزایش می دهد. در این مرحله ، هرگونه ورودی حسی می تواند مراکز درد را فعال کند. حتی فکر کردن درباره آن یا خواندن کلمه درد می تواند احساس درد را تحریک کند.

درد در مغز است، اما برای محافظت از شما ، مغز شما تصمیم دارد سطح هشدار احساسات شما را افزایش دهد.

 

تغییرات مغزی در حین وقوع درد مزمن

هنگام درد مزمن چه احساسی دارید؟

نحوه احساس درد مزمن در هر فرد متفاوت است و بسیار شخصی است . اینکه هر چند وقت یکبار اتفاق بیفتد ، چقدر شدید است یا چقدر طول می کشد از فردی به فرد دیگر قابل پیش بینی نیست.

شکایات رایج مربوط به درد مزمن عبارتند از:

  • ممکن است به نظر برسد که “همه چیز در همه جا درد می کند”.
  • ممکن است ضربه های ناگهانی درد ایجاد شود.
  • علائم را احساس می کنید حتی اگر هیچ اقدامی برای ایجاد آن انجام ندهید.
  • وقتی به آن فکر می کنید بدتر می شود.
  • وقتی شرایط ناراحت کننده ای در زندگی خود تجربه می کنید بدتر می شود.
  • ممکن است بیشتر احساس اضطراب و افسردگی کنید.
  • ممکن است احساس کنید علائم شما از ناحیه ای به ناحیه دیگر پخش و منتقل شده است.
  • ممکن است احساس خستگی کنید و از انجام فعالیتهای عادی خود بترسید.

این شکایات زمانی شایع است که شما درد مزمن دارید. با این حال ، این لزوما به این معنی نیست که وضعیت جسمانی شما رو به وخامت است. ممکن است فقط به این معنی باشد که سیستم شما حساس تر شده است.

علائم و نشانه های درد مزمن

علائم و نشانه های درد مزمن

تحقیقات نشان می دهد علائم زیر ممکن است با درد مزمن مرتبط باشد:

  • ترس: هنگامی که از یک درد مزمن رنج می برید ، به آسانی می توانید از افزایش درد بترسید. در نتیجه ، ممکن است شروع به اجتناب از فعالیت کنید. ممکن است متوجه شوید که برای کمک به کارهای روزانه بیشتر به اعضای خانواده متکی هستید.
  • سفت شدن بدن: هنگام تلاش برای فعالیت بیشتر ممکن است در بدن احساس سفتی کنید. سفتی ممکن است به شما این احساس را بدهد که بدن شما کمتر قادر به انجام فعالیت های روزانه است.
  • ضعیف شدن ماهیچه ها : حرکت نکردن بدن باعث تحمل کمتر و ضعف بیشتر در زمان تمایل به فعالیت می شود. در صورت عدم فعالیت طولانی مدت ، ماهیچه ها ضعیف شده و از عدم تحرک کافی منقبض می شوند. این امر همچنین می تواند خطر زمین خوردن شما را افزایش دهد.
  • کاهش گردش خون: عدم فعالیت ، گردش خون مورد نیاز را به سلول های شما کاهش می دهد. بافتهای بدن شما ممکن است به اندازه نیازشان اکسیژن دریافت نکنند. در نتیجه ، آنها ممکن است تا آنجا که می توانند سالم نباشند. این می تواند باعث شود شما احساس خستگی کنید و فاقد انرژی باشید.
  • افزایش وزن و یا بدتر شدن شرایط دیگر: کاهش فعالیت می تواند منجر به افزایش وزن ناخواسته شود. اضافه وزن و بی تحرکی می تواند علائم بیماریهای دیگر مانند دیابت و فشار خون را تشدید کند. شرایط مزمن درد نیز معمولاً با احساس اضطراب یا افسردگی همراه است.
  • افزایش استفاده از دارو: بیماران مبتلا به درد مزمن می توانند تمایل به افزایش مصرف داروها به دنبال تسکین دردها در طول زمان داشته باشند.

همچنین رفتارهای فردی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • به دنبال بسیاری از پزشکان مختلف یا ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و امکانات برای یافتن تسکین هستید.
  • مشکلات عملکرد شغلی: برخی از افراد مبتلا به درد مزمن در نهایت منجر به افتادگی از کار هستند.
  • اجتناب از موقعیت های اجتماعی یا اعضای خانواده.
  • وقتی درد ادامه دارد ، ممکن است احساس کنید که احساس تلخی ، ناامیدی یا افسردگی دارید. برخی از افراد گزارش می دهند که فکر خودکشی دارند. اگر این احساسات را دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید. این مهم است ، زیرا می توانید داروهای مناسب را برای کمک به احساس بهتر خود دریافت کنید.

تشخیص درد مزمن

چگونه درد مزمن تشخیص داده می شود؟

متخصص پزشکی ورزشی شما ارزیابی کاملی از شما انجام می دهد، از جمله:

  • سوالات خاصی در مورد سلامت گذشته و حال شما و استفاده از داروها می پرسد.
  • در مورد علائم شما می پرسد: محل ، شدت ، نحوه و زمان بروز درد و سایر سوالات ، تا تصویری واضح از وضعیت فردی شما ایجاد کند.
  • از شما میخواهد که پرسشنامه های درد و عملکرد را پر کنید تا بفهمید که درد چگونه بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد.
  • آزمایشات و حرکات را با شما انجام می دهد. این آزمایشات به شناسایی مشکلات مربوط به وضعیت بدن ، انعطاف پذیری ، قدرت عضلات ، تحرک مفصل و حرکت کمک می کند. آزمایشات ویژه به رد هرگونه مشکل جدی سلامتی مانند فشار بر عصب یا بیماری زمینه ای کمک می کند.
  • مشاهده می کند که شما چگونه از بدن خود در خانه ، محل کار و فعالیتهای اجتماعی/تفریحی استفاده می کنید. این اطلاعات به متخصص شما کمک می کند تا برنامه ای را برای شما تجویز کند که کیفیت زندگی شما را بالا ببرد و شما را به بهترین نحو حرکت دهد.
  • آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس ، سی تی اسکن و ام آر آی اغلب برای تشخیص علت درد مزمن مفید نیستند. با این حال ، اگر متخصص پزشکی ورزشی شما مشکوک باشد که درد شما ممکن است ناشی از هرگونه بیماری زمینه ای جدی باشد ، او شما را برای ارزیابی به پزشک خودتان ارجاع می دهد.
  • متخصص پزشکی وزرشی شما با پزشک شما همکاری می کند تا بهترین تشخیص و درمان درد مزمن را ارائه دهد.

متخصص پزشکی ورزشی چگونه می تواند به درمان درد مزمن کمک کند؟

متخصص پزشکی ورزشی چگونه می تواند به درمان درد مزمن کمک کند؟

متخصص پزشکی ورزشی با شما تمرین می کند تا شما را در مورد درد مزمن آموزش دهد ، راه حل هایی برای بهبود کیفیت زندگی شما بیابد و دوباره شما را به حرکت وادارد! او به شما در بهبود حرکت کمک می کند ، استراتژی های مدیریت درد را به شما می آموزد و در بسیاری از موارد ، درد شما را کاهش می دهد.

همه دردهای مزمن یکسان نیستند. درمانگر شما معاینه بالینی و نتایج آزمایش شما را ارزیابی می کند و یک برنامه درمانی فردی را که مناسب شماست طراحی می کند.

ورزش درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آموزش برای بهبود دانش و درک خود از درد مزمن: نحوه بروز آن و آنچه می توانید در مورد آن انجام دهید. درمانگر به شما آموزش می دهد که چگونه درد خود را کنترل کنید و به شما کمک می کند تا دوباره فعالیت های عادی روزانه خود را انجام دهید.
  • تمرینات تقویتی و انعطاف پذیری: به شما کمک می کند تا با ناراحتی کمتری حرکت موثرتری داشته باشید. درمانگر شما برنامه ای از تمرینات درجه بندی شده را برای شما طراحی می کند. حرکاتی که به تدریج با توجه به توانایی های شما افزایش می یابد. تمرینات درجه بندی شده به شما کمک می کند تا هماهنگی و حرکت خود را بهبود بخشیده ، استرس و فشار بر بدن خود را کاهش داده و درد را کاهش دهید. معرفی دقیق یک برنامه ورزش درمانی درجه بندی شده به مغز شما کمک می کند تا ناحیه مشکل دار در بدن خود را بدون افزایش پیام های خطر ، آموزش دهید.
  • درمان دستی: شامل تکنیک های خاص ، ملایم و کاربردی است که ممکن است برای دستکاری یا تحریک ساختارهای تنگ مفصل و بافت های نرم استفاده شود. درمان دستی برای افزایش حرکت (دامنه حرکتی) ، بهبود کیفیت بافت ها و کاهش درد استفاده می شود.
  • آگاهی از وضعیت بدن و آموزش مکانیسم بدن برای کمک به بهبود وضعیت و حرکت شما. این تمرین شما را قادر می سازد تا هنگام انجام فعالیت ها و حتی هنگام استراحت ، از بدن خود به طور موثرتری استفاده کنید. درمانگر به شما کمک می کند تا حرکت خود را در محل کار یا هنگام انجام کارهای روزمره یا فعالیتهای تفریحی تنظیم کنید تا درد شما کاهش یابد و توانایی عملکرد شما افزایش یابد.
  • استفاده از یخ ، گرما یا تحریک الکتریکی برای درد مزمن مفید واقع نشده است. با این حال ، درمانگر شما تعیین می کند که آیا هر یک از این درمان ها می تواند برای شرایط منحصر به فرد شما مفید باشد یا خیر.

آیا می توان از این آسیب یا شرایط جلوگیری کرد؟

تحقیقات نشان می دهد که درمان درد در اسرع وقت به جلوگیری از درد مزمن کمک می کند. بنابراین درد را نادیده نگیرید. درد جدی که مطابق انتظار بهبود نمی یابد بایستی درمان شود.

پزشک شما با شما همکاری می کند تا راهکارهایی برای جلوگیری از درد مزمن ایجاد کند ، مانند:

  • تا آنجا که ممکن است به فعالیتهای عادی خود ادامه دهید.
  • اجتناب از استراحت در رختخواب. استراحت طولانی مدت در رختخواب درد شما را بهبود نمی بخشد و ممکن است آن را بدتر کند. استراحت طولانی مدت در تختخواب شما را در معرض عوارض دیگری از جمله افزایش ضعف عضلانی ، از دست دادن استخوان ، افزایش وزن و گردش خون ضعیف قرار می دهد.
  • بهبود وضعیت بدن. درمانگر به شما کمک می کند حالت بدن خود را تنظیم کنید تا بدن شما بتواند با کارآیی مطلوب برای کاهش استرس مفاصل و کاهش علائم شما عمل کند.
  • انجام تمریناتی برای بهبود و بازیابی حس ناحیه درگیر بدن. درمانگر شما همچنین تمریناتی را برای بازگرداندن حرکت (دامنه حرکتی) ، بسیج بافت عصبی (جزء اصلی سیستم عصبی) و بازسازی قدرت شما برای انجام فعالیت های معمول روزانه به شما آموزش می دهد.
  • معرفی مدیتیشن ، آرامش و تمرینات تصویری برای کمک به کاهش استرس و تنش عضلانی.
  • آشنایی کامل با وضعیت خود این به شما کمک می کند آنچه را که در بدن شما اتفاق می افتد بهتر درک کنید ، بنابراین نگران هر درد ، درد یا علامت جدیدی نباشید.
  • حفظ سطح فعالیت سالم و بهبود سلامت کلی شما.

به چه نوع متخصص پزشکی ورزشی نیاز دارم؟

همه متخصصین پزشکی ورزشی از طریق آموزش و تجربه بالینی برای درمان انواع شرایط یا آسیب ها آماده شده اند. نکات کلی هنگامی که به دنبال متخصص پزشکی ورزشی (یا هر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دیگر) هستید،عبارتند از :

  • توصیه و مشورت از خانواده و دوستان یا سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی دریافت کنید.
  • هنگامی که برای قرار ملاقات با کلینیک پزشکی ورزشی تماس می گیرید ، در مورد تجربه پزشک متخصص در کمک به افراد مبتلا به درد مزمن مشابه خودتان سوال کنید.
  • در اولین ملاقات خود با پزشک متخصص پزشکی ورزشی ، آماده باشید تا علائم خود را تا آنجا که ممکن است با جزئیات شرح دهید و فعالیت هایی را که علائم شما را بدتر می کند ، گزارش دهید.

 

مطالعه مقالات زیر به شما توصیه میگردد:

دکتر سارا کاویانی
Call Now Button