طب سوزنی ضد درد – تسکین درد

طب سوزنی ضد درد - تسکین درد

طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن های خیلی نازک از طریق پوست در نقاط استراتژیک روی بدن است. یکی از مؤلفه های اصلی طب سنتی چینی برای تسکین و درمان درد می باشد طب سوزنیبصورت فزاینده ای برای سلامتی کلی از جمله مدیریت استرس نیز استفاده می شود.

طب سنتی چینی ، طب سوزنی را به عنوان روشی برای تعادل جریان انرژی یا نیروی حیات، معروف به چی توصیف می کند که اعتقاد بر این است که از طریق شریان ها در بدن جریان می یابد و انرژی دوباره تعادل خواهد یافت.

در مقابل بسیاری از متخصصان غربی نقاط طب سوزنی را مکانهایی برای تحریک اعصاب ، ماهیچه ها و بافت همبند می دانند. برخی بر این باورند که طب سوزنی باعث تحریک و تقویت مسکن های طبیعی و هورمون های ضد درد بدن به نام اندورفین می گردد.

کاربردهای طب سوزنی

طب سوزنی عمدتا برای رفع ناراحتی و درد همراه با انواع بیماری ها از جمله موارد زیر استفاده می شود:

خطرات طب سوزنی

آیا طب سوزنی خطر دارد؟

اگر شما یک متخصص طب سوزنی و معتبر با استفاده از سوزنهای استریل داشته باشید، خطرات طب سوزنی بسیار کم است. عوارض جانبی شایع آن نیز شامل درد و خونریزی جزئی یا کبودی در محل سوزنهاست. سوزنهای یکبار مصرف امروزه جزئی از استاندارد یک عمل طب سوزنی است، بنابراین خطر ابتلا به عفونت به حداقل می رسد.

اما همه افراد کاندیدای مناسبی برای طب سوزنی نیستند اگر:

• اختلال خونریزی داشته باشید. در صورت بروز اختلال خونریزی یا در صورت مصرف رقیق کننده خون، احتمال خونریزی یا کبودی ناشی از سوزنها افزایش مییابد.
  • اگر شما باتری قلب یا یک ضربان ساز داشته باشید، طب سوزنی که شامل اعمال پالسهای الکتریکی خفیف در سوزنها می شود، می تواند در عملکرد این ضربان ساز اختلال ایجاد کند.
  • اگر شما باردار هستید تصور می شود بعضی از انواع طب سوزنی باعث تحریک زایمان گردیده که میتواند منجر به زایمان زودرس شود.

انتخاب یک پزشک متخصص طب سوزنی

اگر قصد انجام طب سوزنی را دارید ، همان مراحلی را که برای انتخاب پزشک سپری کرده اید ، انجام دهید:

• از افراد مورد اعتماد اطراف خود مشاوره بگیرید .
  • آموزش و مهارت های پزشک متخصص را بررسی کنید. متخصص طب سوزنی بایستی امتحانی را که توسط کمیسیون صدور گواهینامه ملی طب سوزنی انجام می شود، گذرانده باشد.
  • با متخصص طب سوزنی مصاحبه و مشورت کنید. سؤال کنید که چه عواملی در این درمان دخیل است ، چقدر احتمال دارد به وضعیت شما کمک کند و چقدر هزینه خواهد داشت.
  • در نظر داشته باشید که بیمه های درمانی طب سوزنی را در بر نمی گیرند.

با پزشک خود مشورت کنید که شما طب سوزنی را در نظر دارید. او ممکن است بتواند در مورد میزان موفقیت استفاده از طب سوزنی برای شرایط شما یک متخصص طب سوزنی را توصیه نماید.

آنچه از طب سوزنی انتظار دارید

انتظارات از طب سوزنی ضد درد

هر متخصص طب سوزنی دارای یک سبک منحصر به فرد است که غالباً جنبه هایی از رویکردهای شرقی و غربی را با پزشکی آمیخته است. برای تعیین نوع روش طب سوزنی که بیشتر کمک میکند، متخصص ممکن است در مورد علائم، رفتارها و شیوه زندگی شما سؤال کند. او همچنین ممکن است از نزدیک نکات زیر را بررسی کند:

• قسمت هایی از بدن شما که دردناک است.
  • شکل ، پوشش و رنگ زبان شما
  • رنگ صورت شما
  • قدرت ، ریتم و کیفیت نبض در مچ دست شما

این ارزیابی و درمان اولیه ممکن است ۶۰ دقیقه طول بکشد. قرارهای بعدی معمولاً حدوداً نیم ساعت طول می کشد. یک برنامه درمانی برای بهبود شرایط معمولاً شامل یک یا دو درمان در هفته است. تعداد دفعات مراجعه بستگی به وضعیت بیماری تحت درمان و شدت آن دارد. به طور کلی دریافت شش تا هشت درمان معمول است.

روش انجام طب سوزنی ضد درد

نقاط طب سوزنی در تمام نواحی بدن قرار دارد. گاهی اوقات نقاط مناسب از ناحیه درد شما دور میشوند. متخصص طب سوزنی به شما کلیه نقاط و محل درمان برنامه ریزی شده را معرفی و اینکه آیا شما نیاز به در آوردن هرگونه لباس دارید یا خیر صحبت میکند. در صورت نیاز روپوش، حوله یا لباس مناسب به شما ارائه میشود. شما برای مداوا روی یک میز خالی قرار میگیرید که طول فرآیند طب سوزنی شامل موارد زیر است:

• وارد کردن سوزن: سوزن های طب سوزنی در نقاط استراتژیک روی بدن به اعماق مختلف وارد میشوند. سوزن ها بسیار نازک هستند، بنابراین فرو کردن سوزنها معمولاً ناراحتی کمی ایجاد میکند. اغلب مردم اصلاً احساس نمیکنند که سوزن ها در بدن وارد شده اند.
  • بین ۵ تا ۲۰ سوزن در یک درمان معمولی استفاده میشود. ممکن است وقتی یک سوزن به عمق صحیح برسد، سوزش خفیفی را احساس کنید.
  • دستکاری سوزن: پزشک ممکن است بعد از قرارگیری، سوزن ها را به آرامی جابجا یا چرخانده و یا گرما یا پالس الکتریکی خفیف را روی سوزن ها وارد نماید.
  • برداشتن سوزن: در بیشتر موارد سوزنها ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در حالی که ساکت هستید و استراحت میکنید، در جای خود باقی میمانند. معمولاً هنگام برداشتن سوزنها هیچ ناراحتی مشاهده نمیشود.

بعد از عمل طب سوزنی ضد درد

بعد از فرآیند طب سوزنی برخی از افراد احساس آرامش میکنند و برخی دیگر احساس انرژی می کنند. اما اکثر افراد به طب سوزنی علایم خاصی نشان نمیدهند. اگر علائم آشکار شده بر روی بدن شما طی چند هفته بهبود نیابد، طب سوزنی ممکن است برای شما مناسب نباشد.

کلینیک طب سوزنی کرج

کلینیک دکتر سارا کاویانی واقع در جهانشهر کرج آمادگی ارائه خدمات طب سوزنی با رعایت تمامی پروتوکل های بهداشتی به شما عزیزان را دارد . برای رزرو وقت با شماره ۰۹۱۰۴۷۹۱۶۰۰ تماس گرفته و همکاران ما در کلینیک در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود و زمان مناسب را برای شما در نظر خواهند گرفت.