طب سوزنی و درمان سینوزیت

سینوس های شما چهار فضای متصل به جمجمه شما است که در پشت پیشانی ، چشم ها ، بینی و گونه های شما یافت می شود. آنها مخاطی تولید می کنند که مستقیماً درون بینی شما و از طریق آن تخلیه می شود و به بیرون نگه داشتن باکتری ها ، خاک و سایر مواد تحریک کننده کمک می کند.

به طور کلی سینوس های شما خالی است به جز هوایی که از طریق کانال هایی که آنها را وصل می کنند حرکت می کند. اما آلرژی یا سرماخوردگی می تواند آنها را از بین ببرد. برخی آلاینده ها مانند گرد و غبار یا دود و رشد بینی به نام پولیپ نیز می تواند باعث انسداد شود.

اگر سینوس های شما مسدود شده باشند ، ممکن است احساس کنید که فشار در صورت شما ایجاد شده است. همچنین ممکن است احساس گرفتگی و سردرد کنید. در حالی که مواد ضد احتراق بدون نسخه می توانند مقداری کوتاه مدت تسکین دهند ، اما آنها برای استفاده طولانی مدت عالی نیستند.

اگر می خواهید مسیری طبیعی تر را امتحان کنید یا اینکه طب سوزنی در حال تکرار است ، ممکن است طب سوزنی کمک کند.

چگونه طب سوزنی در درمان سینوزیت عمل می کند؟

در طب سنتی چینی (TCM) ، سلامتی شما به جریان qi (انرژی) در بدن شما بستگی دارد. این انرژی در مسیرهای نامرئی ، که به عنوان نصف النهار شناخته می شوند ، طی می کند. اینها در بدن شما یافت می شود.

اعتقاد بر این است که طب سوزنی به شما در حفظ تعادل بدن کمک می کند و توانایی طبیعی آن در بهبودی خود را تقویت می کند. یک جریان مسدود یا مختل شده می تواند بر سلامتی جسمی و عاطفی تأثیر منفی بگذارد.

طی یک جلسه طب سوزنی ، سوزن های خیلی نازک بر اساس علائمی که شما به آن توجه می کنید ، برای تحریک نقاط خاص ، بر روی پوست شما قرار می گیرند. این تحریک ، به پاک کردن انسداد در طول نصف النهارهای شما کمک می کند و جریان qi را از طریق بدن شما بازیابی می کند.

افراد برای کمک به طیف وسیعی از مشکلات و درمان سینوزیت از جمله سردرد ، فشار ، درد و گرفتگی بینی از طب سوزنی استفاده می کنند.

طب سوزنی کدام نقاط سینوس ها را هدف قرار می دهد؟

صدها نقطه طب سوزنی در بدن وجود دارد. اگر طب سوزنی را امتحان کنید ، متخصص طب سوزنی قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از طب سوزنی ، تاریخچه مفصلی در مورد علائم شما خواهد گرفت.

به خاطر داشته باشید که نکات مشخصی به چندین استفاده مرتبط است و همه پزشکان از نکات یکسانی استفاده نمی کنند.

درمان سینوزیت با طب سوزنی

پژوهش ها درباره درمان سینوزیت با طب سوزنی چه می گوید؟

مطالعات زیادی در مورد تأثیر طب سوزنی بر مشکلات سینوس وجود ندارد. با این حال ، مطالعات زیادی در مورد فواید طب سوزنی برای رینیت آلرژیک (Allergic Rhinitis) وجود دارد.

رینیت آلرژیک در پاسخ به آلرژن ها شامل التهاب غشاهای مخاطی در بینی شما است که می تواند طیف وسیعی از مسائل مربوط به سینوس را ایجاد کند ، از جمله:

• تراکم، شلوغی
  • آبریزش بینی
  • فشار در صورت ، اطراف سینوسهای شما

طبق یک منبع مرور معتبر در سال ۲۰۱۴ از چندین کارآزمایی تصادفی شده کنترل شده ، طب سوزنی ممکن است از علائم آلرژی تسکین یابد ، اگرچه مطالعات بیشتری لازم است. یک منبع دیگر در سال ۲۰۱۴ نتیجه گیری مشابهی را ارائه داد.

علاوه بر این ، یک منبع معتبر در سال ۲۰۱۵ نشان داد که طب سوزنی ممکن است مزایای آنتی هیستامین ها داشته باشد ، با توجه به این که مطالعات نشان می دهد که این موارد بسیار اندک است.

آیا امتحان طب سوزنی بی خطر است؟

مطابق با اعلام منابع و مراکز معتبر، هنگامی که توسط متخصص طب سوزنی و مجرب انجام می شود ، طب سوزنی عموما بی خطر است.

اما اگر طب سوزنی به درستی انجام نشده است یا سوزن ها استریل نیستند ، ممکن است در معرض عوارض جانبی جدی باشید. متخصصان طب سوزنی دباید از سوزن های یکبار مصرف استفاده کنند ، بنابراین دریافت طب سوزنی از یک متخصص مجاز باید خطر عوارض را به حداقل برساند.

برخی از افراد بعد از جلسه طب سوزنی  ، عوارض جانبی خفیفی را تجربه می کنند ، از جمله:

• درد یا حساسیت به اطراف مناطق درگیر

در چه مواردی بهتر است از طب سوزنی خودداری کنید ؟

• باردار هستید ، زیرا بعضی از نقاط می توانند باعث زایمان زودرس شوند.
  • یک ضربان ساز یا باتری قلب ، که می تواند از پالس الکتریکی خفیفی که بعضاً با سوزن های طب سوزنی استفاده می شود ، تحت تأثیر قرار دهد.
  • هنگامی که از رقیق کننده خون استفاده می کنید یا اختلال خونریزی داشته باشید.

چگونه می توانم طب سوزنی امتحان کنم؟

هنگامی که به دنبال طب سوزنی هستید ، به خاطر داشته باشید که بهترین متخصص طب سوزنی را انتخاب نمایید . پزشکان ، دندانپزشکان و سایر متخصصان پزشکی ممکن است در طب سوزنی و چند صد ساعت آموزش مجوز داشته باشند اما ممکن است تجربه کار کمتری با بیماران داشته باشند.

از طرف دیگر متخصصان طب سوزنی مجاز ، به طور معمول چند هزار ساعت آموزش دارند و باید قبل از مجوز ، تعداد معینی از افراد را تحت درمان قرار دهند.

مواردی که ممکن است قبل از قرار ملاقات از متخصص طب سوزنی بپرسید عبارتند از:

• چه مدت پزشک طب سوزنی با مشتریان کار کرده است
  • آیا آنها قبلاً با طب سوزنی با سینوس برخورد کرده بودند یا خیر
  • چه مدت درمان طول خواهد کشید

اگر از درد یا ناراحتی نگران هستید ، به آنها اطلاع دهید. آنها ممکن است بتوانند نگرانی های شما را برطرف کنند و به شما کمک کنند قبل از جلسه اول احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

طب سوزنی معمولاً برای ایجاد تغییر در چندین هفته چندین درمان انجام می شود ، بنابراین انتظار می رود از شما خواسته شود که برای معالجه بیشتر بازگردید.

خط آخر

اگر مشکلات سینوسی را تکرار کرده اید یا به دنبال امتحان کردن روش های درمانی جایگزین هستید ، طب سوزنی ممکن است ارزش امتحان کردن داشته باشد. فقط مطمئن شوید که متخصص طب سوزنی با تجربه را  انتخاب کنید و از هرگونه درمان معالجه سینوسی خودداری کنید.

کلینیک دکتر سارا کاویانی واقع شده در جهانشهر کرج آماده ارائه خدمات طب سوزنی به شهروندان و بیماران ساکن استان البرز و شهر کرج می باشد.