درمان اگزما با طب سوزنی : آیا عمل می کند؟

درمان اگزما با طب سوزنی

اگزما یک بیماری شایع پوستی است که باعث ایجاد لکه هایی از پوست خشک و خارش دار و بثورات قرمز در قسمت های مختلف بدن شما می شود. علائم اگزما می تواند توسط پاسخ ایمنی طبیعی بدن شما به پروتئین های خاص ایجاد شود. هم درمان های خانگی و هم برنامه های درمانی تجویزی ممکن است بخشی از مدیریت علائم اگزما باشند.

در سال‌های اخیر، طب سوزنی به عنوان راهی ممکن برای درمان علائم اگزما، به‌ویژه علامت خارش، مورد توجه قرار گرفته است.

بیایید نگاهی به آنچه می دانیم در مورد اینکه چگونه طب سوزنی ممکن است به اگزما کمک کند و چه کسی می تواند با خیال راحت درمان را امتحان کند، بیاندازیم.

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی نوعی طب سنتی چینی است که بیش از ۲۵۰۰ سال است که مورد استفاده قرار گرفته است.

طب سوزنی شامل یک ارائه دهنده مجاز است که سوزن های بسیار کوچک و نازکی را در نقاط تحت فشار بدن شما فرو می کند. اعتقاد بر این است که این نقاط فشار سیستم عصبی مرکزی شما را برای کمک به درمان طیف گسترده ای از بیماری ها فعال می کند.

طب سوزنی بیشتر در ایالات متحده به عنوان درمانی برای درد استفاده می شود. منبع معتبر مؤسسه ملی بهداشت (NIH) بر اساس تحقیقات منتشر شده به این نتیجه رسیده است که طب سوزنی یک درمان ارزشمند برای موارد زیر است:

• آرتروز
  • درد پایین کمر

اگزما و طب سوزنی

آیا طب سوزنی می تواند به افراد مبتلا به اگزما کمک کند؟

به نظر می رسد طب سوزنی به برخی از افراد در درمان علائم اگزما کمک می کند. موفقیت درمان ممکن است بسته به اینکه چه چیزی باعث تشدید اگزما می شود متفاوت باشد.

اگر اگزمای شما مربوط به آلرژی های غذایی، فصلی یا محیطی باشد، طب سوزنی می تواند کمک کننده باشد. شواهدی از سال ۲۰۱۲ وجود دارد که نشان می‌دهد طب سوزنی می‌تواند به درمان علائم آلرژی کمک کند، اگرچه نحوه عملکرد آن هنوز به خوبی شناخته نشده است.

این مطالعه منبع معتبر منتشر شده در سال ۲۰۱۲ نشان داد که طب سوزنی شدت خارش ناشی از اگزما را بهتر از دارونما و بدون درمان کاهش می دهد. با این حال، شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد طب سوزنی می تواند به تسکین سایر علائم اگزما، مانند قرمزی یا لکه های خشک پوست کمک کند. همانطور که یک بررسی در سال ۲۰۱۵ از مطالعات منبع مورد اعتماد اشاره کرد، هیچ مطالعه در مقیاس بزرگ ثابت نمی کند که طب سوزنی راهی موثر برای مدیریت سایر علائم اگزما است یا اینکه می تواند علائم اگزما را با درمان های مکرر در طول زمان کاهش دهد.

چگونه از طب سوزنی برای کمک به اگزما استفاده می شود؟

افرادی که معتقدند طب سوزنی برای درمان اگزما کار می کند، معمولاً این ایده را قبول دارند که این درمان می تواند به کنترل پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به محرک های اگزما کمک کند. این افراد گزارش می دهند که قرارهای هفتگی با یک متخصص طب سوزنی آموزش دیده و دارای مجوز داشته اند و به تدریج دفعات ملاقات های دو هفته ای “تنظیم” را کاهش می دهند.

نقاط فشاری که یک متخصص طب سوزنی برای درمان اگزما روی آنها تمرکز می کند ممکن است به جایی بستگی داشته باشد که شعله ور شدن عود می کند. همچنین ممکن است به سایر شرایط سلامتی موجود نیز بستگی داشته باشد.

فقط یک متخصص دارای مجوز می تواند ارزیابی دقیقی از نحوه یا اینکه آیا طب سوزنی می تواند برای درمان علائم اگزما شما استفاده شود را به شما ارائه دهد.

آیا استفاده از طب سوزنی برای اگزما خطراتی دارد؟

یک مرور سال ۲۰۲۰ منبع معتبر هشت کارآزمایی که در مورد طب سوزنی برای اگزما مطالعه می‌کردند، هیچ مدرکی از عوارض جانبی پیدا نکرد. این بدان معنا نیست که همه باید آن را امتحان کنند یا برای همه مفید است، بلکه بیشتر افرادی که طب سوزنی را برای اگزما امتحان می کنند، آن را به خوبی تحمل می کنند و بعد از درمان عوارض جانبی منفی را تجربه نمی کنند.

چشم انداز افرادی که از طب سوزنی برای اگزما استفاده می کنند چیست؟

حتی اگر برای کنترل برخی علائم موثر باشد، طب سوزنی درمانی برای اگزما نیست.

اگر برای شما خوب کار کند، می تواند ابزاری در جعبه ابزار طرح درمان شما باشد، همراه با:

• کرم های موضعی
  • کرم های استروئیدی ملایم
  • اجتناب از محرک ها

در صورت داشتن علائم شدید ممکن است درمان های خانگی برای اگزما به همراه داروهای موضعی یا خوراکی تجویزی توسط متخصص پوست شما مورد نیاز باشد.

بسیاری از افرادی که با اگزما زندگی می کنند ۲ ساله یا کمتر هستند. نوزادان و کودکانی که اگزما دارند ممکن است با افزایش سن، بدون درمان هایی مانند طب سوزنی، علائم خود را کاهش دهند. طبق گفته انجمن ملی اگزما، هر ارائه دهنده طب سوزنی از طب سوزنی برای کودکان استفاده نمی کند.

مزایای طب سوزنی به عنوان درمان اگزما

• می توان از آن در کنار سایر داروهای خانگی و داروهای تجویزی استفاده کرد.
  • در صورت وجود، خطر عوارض جانبی بسیار کم است.
  • طب سوزنی هیچ ماده شیمیایی را وارد بدن شما نمی کند.

جمع بندی

دلایلی وجود دارد که باور کنیم طب سوزنی ممکن است برای کنترل علائم خارش در برخی از افراد مبتلا به اگزما موثر باشد.

اینکه برای شما کار می کند یا نه ممکن است به عواملی مرتبط باشد مانند:

• چند سالت است
  • چه چیزی باعث اگزمای شما می شود
  • از کدام درمان های دیگر استفاده می کنید

متخصص پوست شما ممکن است بینش بیشتری در مورد طب سوزنی و سایر داروهای جامع داشته باشد که ممکن است برای مدیریت اگزمای شما مفید باشد.

کلینیک دکتر سارا کاویانی واقع در کرج آمادگی ارائه خدمات طب سوزنی با رعایت تمامی پروتوکل های بهداشتی به شما عزیزان را دارد . برای رزرو وقت با شماره ۰۹۱۰۴۷۹۱۶۰۰ تماس گرفته و همکاران ما در کلینیک در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود و زمان مناسب را برای شما در نظر خواهند گرفت.