ورزش درمانی و حرکات پویا در سالمندان

ورزش درمانی و حرکات پویا در کودکان و سالمندان

برای سالمندانی که از آسیب یا بیماری بهبود می یابند و برای کسانی که درد مزمن را تجربه می کنند ، ورزش درمانی می تواند به تسکین درد و بازیابی عملکردهای فیزیکی مانند انعطاف پذیری ، قدرت ، تعادل و هماهنگی کمک کند.

ورزش درمانی سالمندان ترکیبی از رویکردها از جمله حرکات کششی ، پیاده روی ، ماساژ ، آب درمانی و تحریک الکتریکی را شامل می شود.

هدف ورزش درمانی برای سالمندان این است که کارها و فعالیت های روزانه را آسان تر کند و تا آنجا که ممکن است افراد مسن را مستقل کنند.

از جمله مواردی که ورزش درمانی برای سالمندان می تواند ارزشمند باشد موارد زیر است:

• بهبودی از آسیب هایی مانند شکستگی لگن
  • آرتروز یا ساییدگی مفاصل
  • درد در تمام نقاط بدن مانند زانو ، پشت ، شانه ، مچ دست و …
  • بیماری پارکینسون
  • بیماری آلزایمر
  • سکته
  • بی اختیاری
  • اسکلروز چندگانه
  • فلج مغزی
  • و بسیاری شرایط دیگر

متخصص پزشکی ورزشی برای سالمندان چه کار می کند؟

متخصص پزشکی ورزشی چه کمکی به سالمندان می کند؟

متخصص پزشکی ورزشی همه افراد را از نوزادان تازه متولد شده تا کودکان و سالمندان مبتلا به مشکلات پزشکی یا مسائل مربوط به سلامتی تشخیص داده و درمان می کنند. یک متخصص پزشکی ورزشی طرحی را با استفاده از انواع تکنیک های ورزش درمانی برای افزایش حرکت فرد ، کاهش درد و بازگرداندن عملکرد ایجاد می کنند.

هدف اول کاهش درد و تورم در صورت وجود است. سپس متخصص پزشکی ورزشی از تکنیک های مختلف برای افزایش انعطاف پذیری ، قدرت ، هماهنگی و تعادل استفاده می کند. این تکنیک ها معمولاً شامل ورزش هایی مانند کشش ، بلند کردن وزنه و راه رفتن است.

متخصصین پزشکی ورزشی همچنین می توانند مجموعه ای از درمان های دیگر را ترکیب کنند که برخی ممکن است کمک کننده باشند و برخی دیگر ممکن است کمک نکنند و اغلب یک فرایند آزمایش و خطا است.

انواع تمرینات ورزش درمانی برای سالمندان

درمان دستی درمانی است که توسط دستان درمانگر با هدف آرامش بیمار ، کاهش درد و ایجاد انعطاف پذیری بیشتر انجام می شوند که شامل:

• ماساژ ماهیچه ها و بافتهای نرم بدن برای آرامش بیمار ، بهبود گردش خون و تسکین درد.
  • حرکات آهسته برای پیچاندن ، کشش و کشیدن مفاصل و استخوان ها که می تواند به شل شدن بافت های تنگ مفصل و افزایش انعطاف پذیری کمک کند.
  • حرکات و تمرینات سریع و قوی برای تسکین درد و تراز کردن مجدد مفاصل و استخوان ها.
  • سرما درمانی برای تسکین درد ، تورم و التهاب که در شرایطی مانند آرتریت یا التهاب مفصل استفاده می شود.
  • گرما درمانی که ماهیچه ها را شل کرده و گردش خون را بهبود می بخشد که برای شل شدن مفاصل سفت ناشی از آرتروز یا سایر شرایطی که در آن بی حرکت شده اید مفید است. همچنین از گرما برای شل شدن ماهیچه ها قبل از ورزش نیز استفاده می شود.
  • آب درمانی برای درمان بیماریها و حفظ سلامت ، بهبود بافتهای نرم ، افزایش جریان خون و آرامش بخشیدن به کل بدن.
  • تحریک الکتریکی که از جریان الکتریکی برای ایجاد تأثیر مطلوب در بدن استفاده می کند.به عنوان مثال تحریک الکتریکی برای انقباض ماهیچه ها در مبتلایان به سکته مغزی و کسانی که مبتلا به آرتریت هستند استفاده می شود.

متخصصین پزشکی ورزشی در هر جلسه به بیماران آموزش می دهند که چگونه کارهای روزانه را انجام دهند ، بدن خود را در برابر صدمات مجدد محافظت کنند ، در خانه تمرینات انجام دهند و چگونه خانه های خود را به مکانی امن تبدیل کنند.

درمان شرایط و بیماری های خاص با ورزش درمانی

درمان بیماری های خاص سالمندان با ورزش درمانی

جامعه پزشکی دریافته است که ورزش درمانی می تواند برای کمک به بیماران مبتلا به انواع بیماری ها و شرایط پزشکی مورد استفاده قرار گیرد ، برخی واضح و برخی کمتر.

• اکثر افراد ۶۵ سال به بالا دچار آرتروز ستون فقرات می شوند ، حتی اگر علائم آن را نداشته باشند. ورزش درمانی می تواند با استفاده از تمرینات آبی ، بسته های داغ ، تحریک الکتریکی و سایر تکنیک ها ، علائم آینده را جبران کند.
  • برای بیماران سکته مغزی ، تمرینات ورزشی از حرکت درمانی ناشی از محدودیت استفاده می کنند ، جایی که شما مجبور هستید از بازو یا دست ضعیف خود استفاده کنید. تصویرسازی حرکتی و تمرین ذهنی شامل تمرین حرکات بدون انجام واقعی آن است. این باعث تحریک بخشی از مغز شما می شود که حرکت را کنترل می کند.
  • بیماران مبتلا به پارکینسون تمریناتی را انجام می دهند که انعطاف پذیری بدن را بهبود می بخشد.
  • به بیماران دچار بی اختیاری ادراری، چگونگی یافتن ماهیچه های مناسب و استفاده صحیح از آنها آموزش داده می شود. انجام تمرینات لگن به تقویت ماهیچه ها برای کنترل بهتر مثانه کمک می کند.
  • متخصص پزشکی ورزشی از ورزش در بیماران آلزایمر استفاده می کنند که می تواند حافظه را بهبود بخشد و بروز مشکلات جدی تر حافظه را به تأخیر بیندازد.
  • بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) ، که باعث مشکل در تنفس می شود ، با تمرینات ورزشی که می تواند با تمرین عضلات و افزایش ظرفیت هوازی ، تنگی نفس را بهبود بخشیده و برطرف می شود.

مطالعه مقالات زیر به شما توصیه میگردد: