منوی دسته بندی
ورزش درمانی در بیماری پارکینسون

ورزش درمانی در بیماری پارکینسون

ورزش درمانی در بیماران پارکینسون

اگر بیماری پارکینسون برای شما تشخیص داده شده باشد ، ممکن است پزشک شما را برای کمک به بهبود حرکت و عملکرد بهتر به متخصص پزشکی ورزشی ارجاع دهد. یک متخصص پزشک ورزشی ، یک متخصص حرکتی است که می تواند تغییرات حرکتی و کنترل حرکتی را که با وقوع بیماری اتفاق می افتد ارزیابی و درمان کند.

چگونه یک متخصص پزشک ورزشی می تواند به درمان پارکینسون کمک کند؟

در حالی که هر درمانگر فیزیکی ممکن است خدمات کمی متفاوتی برای بیماری پارکینسون ارائه دهد ، برخی از آسیب های اساسی که ممکن است بر روی آنها تمرکز کند عبارتند از:

  • ارزیابی وضعیتی : اگر مبتلا به بیماری پارکینسون هستید ، ممکن است متوجه شوید که وضعیت بدن شما تغییر کرده است. این می تواند مرکز ثقل شما را تغییر داده و مشکل تعادل ایجاد کند. یک متخصص پزشکی ورزشی می تواند وضعیت بدن شما را ارزیابی کند و راهکارهایی که به حفظ یا بهبود وضعیت بدن شما کمک می کند ، ارائه نماید.
  • ارزیابی استقامت : تغییر در استقامت اغلب می تواند با پارکینسون اتفاق بیفتد. ممکن است در بالا رفتن از تپه ها یا پله ها با مشکل روبرو شوید. متخصص پزشکی ورزشی شما می تواند استقامت هوازی فعلی شما را ارزیابی کرده و تمریناتی را برای بهبود استقامت کلی ارائه دهد.
  • ارزیابی راه رفتن : از آنجا که بیماری پارکینسون ناحیه ای از مغز را که مسئول برنامه ریزی حرکتی است تحت تأثیر قرار می دهد ، ممکن است راه رفتن شما مختل شود. ممکن است در حال راه رفتن باشید و ناگهان متوقف شوید. یا ممکن است در حال راه رفتن باشید و سپس قدم های کوچک و سریعی را شروع کنید.
  • ارزیابی قدرت : بیماری پارکینسون اغلب بر سیستم عضلانی تأثیر می گذارد ، بنابراین ممکن است قدرت شما مختل شود. بنابراین متخصص پزشکی ورزشی شما ممکن است قدرت گروه های عضلانی خاص را اندازه گیری کند.
  • ارزیابی انعطاف پذیری و دامنه حرکت (ROM) : سختی و سفتی از علائم رایج بیماری پارکینسون است. بنابراین ، یک متخصص طب ورزشی ممکن است دامنه حرکت شما را در اطراف مفاصل خاص اندازه گیری کند. انعطاف پذیری همچنین ممکن است برای ارائه استراتژی ها و تمرینات برای بهبود و انعطاف پذیری ارزیابی شود.
  • ارزیابی عملکرد تنفسی : هرچه وضعیت بدن شما به جلو خم می شود ، عملکرد صحیح دیافراگم دشوارتر می شود. ممکن است متوجه شوید که تنفس ممکن است دشوار باشد ، به خصوص در کارهایی که نیاز به استقامت بیشتری دارند. متخصص پزشکی ورزشی شما ممکن است عملکرد ریوی شما را ارزیابی کند و برای مدیریت مشکلات تنفسی ممکن است استراتژی هایی را تجویز کند.

تعادل عملکرد حرکتی و تغییرات وضعیتی در بیماری پارکینسون ، ممکن است باعث تغییر مرکز ثقل شما شود و این ممکن است تعادل شما را تغییر دهد. متخصص پزشکی ورزشی شما می تواند تعادل شما را ارزیابی کند و تمریناتی برای بهبود تعادل ارائه دهد. وی همچنین می تواند تغییراتی را در دکوراسیون و چینش خانه شما برای اطمینان از تحرک ایمن شما توصیه نماید.

متخصص پزشکی ورزشی و درمان پارکینسون

متخصص پزشکی ورزشی و درمان پارکینسون

پس از جمع آوری اطلاعات در مورد توانایی ها و اختلالات عملکردی فعلی شما ، متخصص پزشکی ورزشی می تواند شروع به تنظیم یک برنامه درمانی کند. برنامه مراقبت شما احتمالاً سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی را نیز درگیر خواهد کرد ، زیرا پارکینسون بر سیستم های مختلف بدن تأثیر می گذارد. همچنین مهم است که اعضای خانواده یا دوستان را در جریان معالجه خود قرار دهید تا در صورت لزوم کمک نمایند.

تمرکز اصلی در ورزش درمانی شما باید حفظ حرکت و کنترل عملکرد باشد. برای حفظ تحرک عملکردی مطلوب نیز ممکن است استراتژی های خاصی برای کمک به بهبود صافی حرکت لازم باشد.

از آنجا که پارکینسون می تواند بسیاری از تغییرات برنامه ریزی حرکتی و مشکلات حرکتی را ایجاد کند ، ورزش باید جزء اصلی درمان باشد.

تمرکز برنامه ورزشی برای بیماری پارکینسون بایستی بر مبنای بهبود راه رفتن و تعادل ، بهبود قدرت و دامنه حرکت ، افزایش آگاهی از وضعیت و بهبود تنفس و استقامت باشد.

قبل از شروع یک برنامه ورزشی حتما با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای شرایط خاص شما بی خطر است. پزشک و متخصص پزشکی ورزشی شما همچنین می توانند با همکاری یکدیگر تصمیم بگیرند که کدام تمرینات برای شما مناسب است.

بیماری پارکینسون می تواند تأثیر زیادی بر توانایی عملکرد و حرکت شما داشته باشد. در حالی که در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد ، یک ارزیابی ورزش درمانی به خوبی برنامه ریزی شده می تواند شما را به درمان مناسب کمک کند تا به مدیریت علائم کمک نموده و به بهبود ایمنی و تحرک عملکردی منتج گردد.

کلینیک پزشکی ورزشی دکتر سارا کاویانی

اگر به جمع بندی برای دریافت خدمات پزشکی ورزشی رسیده اید ، کلینیک پزشکی ورزشی دکتر سارا کاویانی واقع شده در شهر کرج آمادگی ارائه مشاوره و خدمات ورزش درمانی به همه بیماران پارکینسون را دارد . برای رزرو وقت مشاوره با شماره ۰۹۰۱۴۷۹۱۶۰۰ تماس بگیرید .

 

مطالعه مقالات زیر به شما توصیه میگردد:

دکتر سارا کاویانی
Call Now Button