منوی دسته بندی
ورزش درمانی در بیماران ام اس (MS)

ورزش درمانی در بیماران ام اس (MS)

ورزش درمانی در بیماران ام اس

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یا بیماری ام اس ، یک بیماری نورولوژیک پیشرونده است که به اعصاب آسیب می رساند. این آسیب اغلب منجر به علائم جدی مانند موارد زیر می شود:

  • بی حسی و گزگز
  • ضعف
  • درد عضلانی
  • مشکلات بینایی

در برخی از افراد ، ام اس می تواند شدیدتر باشد و به سرعت پیشرفت کند. در برخی دیگر ممکن است خفیف باشد و با دوره های طولانی بی تحرکی ، با سرعت بسیار کندتری پیشرفت کند.

در هر صورت ورزش درمانی می تواند قسمت مهمی از درمان افراد مبتلا به ام اس باشد. در ادامه این مقاله بیشتر می آموزید که ورزش درمانی برای کمک به شما در مدیریت ام اس می تواند چه کاری انجام دهد.

چرا ورزش درمانی می تواند برای ام اس مفید باشد

ورزش درمانی برای بیماری MS شامل تمریناتی برای تقویت عضلات و بهبود راه رفتن (نحوه راه رفتن) و تعادل و هماهنگی شماست. همچنین شامل کشش برای کمک به شما در حفظ تحرک و جلوگیری از اسپاسم عضلات است. ورزش درمانی همچنین می تواند شامل آموزش نحوه استفاده از وسایل کمکی حرکتی مانند عصا ، واکر یا ویلچر باشد.

ورزش درمانی می تواند حتی در مراحل اولیه بیماری ام اس نیز مفید باشد. این می تواند به شما در موارد زیر کمک کند:

  • بیاموزید که چگونه بدن متغیر خود را حمایت کنید و کنار بیایید.
  • از تشدید علائم جلوگیری کنید.
  • قدرت و استقامت ایجاد کنید.
  • توانایی های خود را پس از عود بیماری بدست آورید.

بحث و گفتگو با یک متخصص پزشکی ورزشی می تواند به شما کمک کند درک کنید که با پیشرفت بیماری ، بدن شما چگونه تغییر خواهد کرد. دریافت یک برنامه ورزش درمانی می تواند به شما کمک کند تا برای این تغییرات آماده شوید و به شما در حفظ یا بهبود یک سبک زندگی سالم کمک کند.

ورزش درمانی در مراحل مختلف ام اس

ورزش درمانی ممکن است در مراحل مختلف بیماری شما و برای انواع مختلف MS مفید باشد.

در زمان تشخیص بیماری ام اس

در زمان تشخیص بیماری ام اس ، مهم است که برای ارزیابی پایه با یک متخصص پزشکی ورزشی ملاقات کنید. این معاینه به متخصص اجازه می دهد تا ببیند بدن شما اکنون قادر به چه چیزی است ، بنابراین آنها می توانند آن را با توانایی های آینده شما مقایسه کنند. همچنین می توانید درباره محدودیت های جسمی خود صحبت کنید و بفهمید که چه سطح از ورزش و فعالیت بدنی برای شما مناسب است.

پس از معاینه اولیه ، ممکن است نیازی به ادامه مراجعه به یک متخصص نباشد. اما اگر نوع ام اس تهاجمی و به سرعت در حال پیشرفت دارید ، احتمالاً بخواهید با ورزش درمانی ادامه دهید.

در زمان عود بیماری ام اس

عود بیماری که شراره یا تشدید نیز نامیده می شود ، دوره ای از بیماری است که علائم ام اس بیشتر یا شدیدتر است. در این دوره ، ممکن است در کارهای روزمره که شامل موارد زیر است ، مشکل بیشتری داشته باشید.

  • کار کردن
  • پخت و پز
  • پیاده روی
  • دوش گرفتن

متخصص پزشکی ورزشی شما با انجام یک معاینه فیزیکی و مقایسه آن با ارزیابی اولیه شما ، می فهمد که عود بیماری چگونه بر شما تأثیر می گذارد. پس از عود ، شما باید با متخصص پزشکی ورزشی خود ملاقات کنید تا ورزش درمانی را از سر بگیرید. درمان پس از عود به شما کمک می کند تا مقداری از نیروهایی را که ممکن است در طی عود از دست داده باشید ، بدست آورید.

برای بیماری ام اس پیشرونده اولیه

اگر به بیماری MS پیشرونده اولیه مبتلا هستید ، عود مجدد ندارید. در عوض ، بیماری شما به تدریج رو به افزایش است.

اگر مبتلا به این نوع ام اس هستید ، از پزشک خود بخواهید بلافاصله شما را به یک متخصص پزشکی ورزشی ارجاع دهد. برای سلامتی و رفاه شما بسیار مهم است که ورزش درمانی را در اسرع وقت شروع کنید. ورزش درمانی می تواند به شما یاد دهد که چگونه تغییراتی را که تجربه می کنید جبران نمایید. همچنین ممکن است لازم باشد نحوه استفاده از ابزارهای کمک حرکتی مانند دستگاه ایستاده یا صندلی چرخدار را بیاموزید.

برای بیماری ام اس پیشرفته

افراد مبتلا به ام اس پیشرفته علائم شدید ام اس دارند. در بیشتر موارد ، افراد مبتلا به ام اس پیشرفته غیرحرکتی هستند. این بدان معناست که آنها نمی توانند بدون کمک شخص دیگری یا وسیله موتوری راه بروند یا رفت و آمد کنند. همچنین ، افراد در این مرحله خطر ابتلا به سایر بیماری های سلامتی مانند پوکی استخوان یا صرع را افزایش می دهند.

افراد مبتلا به MS پیشرفته هنوز هم می توانند از ورزش درمانی بهره مند شوند. به عنوان مثال ، ورزش درمانی می تواند به شما در یادگیری صحیح نشستن ، تقویت قدرت بالاتنه و حفظ توانایی استفاده از وسایل کمکی کمک کند.

کلینیک ورزش درمانی ویژه بیماران ام اس

مکانی که شما ورزش درمانی خواهید کرد

ورزش درمانی می تواند در چندین مکان انجام شود که شامل موارد زیر است:

ورزش درمانی برای بیماری MS ممکن است بر اساس مکانی که ارائه می گردد متفاوت باشد. در بعضی موارد ، مرحله بیماری تعیین می کند که در کجا باید تمرینات را داشته باشید. در موارد دیگر ، ممکن است بتوانید گزینه ای را انتخاب کنید که برای شما مناسب تر باشد.

ورزش درمانی در حین بستری

هنگام اقامت در یک مرکز بهداشتی ، مراقبت های بیمارستانی دریافت خواهید کرد. تمرینات ورزشی انجام شده در یک مرکز بستری اغلب در بیمارستان ، مرکز درمان ام اس یا مرکز مراقبت طولانی مدت انجام می شود.

بیشتر افرادی که به ورزش درمانی در حین بستری نیاز دارند ، به دلیل بیماری ام اس دچار از کار افتادگی یا نوعی آسیب شده اند. افراد مبتلا به ام اس در مرحله پیشرفته نیز ممکن است در خانه با همیار زندگی کنند و ممکن است ورزش درمانی به عنوان بخشی از درمان مورد نیاز باشد.

ورزش درمانی سرپایی

مراقبت های سرپایی در مطب پزشک ، کلینیک پزشکی ورزشی یا مرکز درمانی انجام می شود. افرادی که ورزش درمانی سرپایی دارند برای درمان به محل کلینیک آمده و پس از آن محل را ترک می کنند.

ورزش درمانی سرپایی می تواند انتخاب خوبی برای افرادی باشد که در دوره نقاهت مجدد از عود یا یادگیری کنترل تغییرات فیزیکی ناشی از بیماری MS هستند.

مراقبت در منزل

با مراقبت در منزل ، یک درمانگر فیزیکی برای فعالیت درمانی به خانه شما می آید. افراد در تمام مراحل بیماری ام اس می توانند از مراقبت در منزل استفاده کنند.

این نوع درمان ممکن است به ویژه برای افرادی که اخیراً مبتلا به ام اس شده اند و در حال یادگیری مقابله با تغییرات جزئی در توانایی های جسمی خود هستند ، مفید باشد.

برنامه درمانی خود را تهیه کنید

اگر به بیماری MS مبتلا هستید ، با پزشک خود در مورد دوره درمان خود صحبت کنید. بیماری ام اس برای افراد مختلف متفاوت است و برخی از افراد ممکن است به تمرینات خاصی واکنش خوبی نشان دهند، در حالی که برخی دیگر جواب نمی دهند. درباره علائم و احساسات خود با پزشک و متخصص پزشکی ورزشی خود صادق باشید تا آنها بتوانند برنامه تمرینی مناسب شما را ایجاد کنند.

کلینیک پزشکی ورزشی دکتر سارا کاویانی

اگر به جمع بندی برای دریافت خدمات پزشکی ورزشی رسیده اید ، کلینیک پزشکی ورزشی دکتر سارا کاویانی واقع شده در شهر کرج آمادگی ارائه مشاوره و خدمات ورزش درمانی به همه بیماران مبتلا به پارکینسون را دارد . لطفا برای رزرو و دریافت وقت مشاوره و مراجعه با شماره ۰۹۰۱۴۷۹۱۶۰۰ تماس بگیرید .

 

مطالعه مقالات زیر به شما توصیه میگردد:

دکتر سارا کاویانی
Call Now Button