منوی دسته بندی
ورزش درمانی و درمان افسردگی و اختلالات خلقی

ورزش درمانی و درمان افسردگی و اختلالات خلقی

ورزش درمانی در افسردگی و اختلالات خلقی

ورزش ، افسردگی و مغز

اگر یک مورد ساده از علائم پایدار افسردگی را تجربه می کنید ، ورزش می تواند به تقویت روحیه شما کمک کند.

انجام ورزش منظم برای داشتن سلامت جسمی و روانی مهم است. ورزش می تواند به تحریک قسمت هایی از مغز شما کمک کند که احساس افسردگی ندارند. همچنین باعث ترشح مواد شیمیایی مغز خوب می شود. همچنین ممکن است به شما کمک کند تا شما را از نگرانی منحرف کرده و اعتماد به نفس شما را بهبود بخشد.

ورزش و شیمی مغز

افسردگی نوعی اختلال خلقی است که باعث احساس بی تفاوتی و اندوه مداوم می شود. این یک شرایط پیچیده است و با چندین عامل موثر تغییرات در بیوشیمی مغز شما احتمالاً نقشی اساسی دارد.

یک موسسه تحقیقاتی بهداشت روان می گوید: “به زبان ساده ، اکثر افرادی که افسرده هستند در شیمی مغز خود مشکلی دارند.” وی می افزاید: “تجارب زندگی می توانند اوضاع را بدتر کنند ، اما معمولاً مسئله غالب شیمی مغز است.”

ورزش درمانی از چند طریق می تواند به تسکین علائم افسردگی کمک کند. از جمله مزایای دیگر ، به تحریک ترشح مواد شیمیایی مغز کمک می کند.

اندورفین ها و سایر انتقال دهنده های عصبی

اولین چیزی که ممکن است هنگام ورزش و افسردگی به آن فکر کنید همان چیزی است که معمولاً به عنوان ” احساس شناوری و سرخوشی” شناخته می شود. این امر ترشح اندورفین را توصیف می کند که مغز شما هنگام انجام فعالیت فیزیکی و وزرشی تجربه می کنید. اندورفین نوعی انتقال دهنده عصبی یا پیام رسان شیمیایی است. آنها به تسکین درد و استرس کمک می کنند.

اندورفین تنها یکی از بسیاری از انتقال دهنده های عصبی است که هنگام ورزش آزاد می شود. فعالیت بدنی همچنین ترشح دوپامین ، نوراپی نفرین و سروتونین را تحریک می کند. این مواد شیمیایی مغز نقش مهمی در تنظیم خلق و خوی شما دارند.

به عنوان مثال ، ورزش منظم می تواند بر میزان سروتونین در مغز شما تأثیر مثبت بگذارد. بالا بردن سطح سروتونین باعث افزایش روحیه و احساس کلی رفاه می شود. همچنین می تواند به بهبود اشتها و چرخه های خواب کمک کند ، که اغلب تحت تأثیر افسردگی قرار دارند.

ورزش منظم همچنین به تعادل سطح هورمون های استرس در بدن مانند آدرنالین کمک می کند. آدرنالین نقش مهمی در هیجانات شخص دارد ، اما مقدار زیاد آن می تواند به سلامتی شما آسیب برساند.

سایر مزایای سلامتی روانی ورزش

ورزش می تواند فواید دیگری نیز برای سلامت روان داشته باشد. به عنوان مثال ، تمرکز روی حرکات بدن در هنگام ورزش ممکن است به شما کمک کند تا ذهن شما را از فکرهای ناراحت کننده دور کند. تنظیم و تحقق اهداف مرتبط با ورزش همچنین ممکن است اعتماد به نفس و کنترل احساسات شما را افزایش دهد.

هنگامی که با افراد دیگر ورزش می کنید ، می تواند مزایای اجتماعی را افزایش دهد. به عنوان مثال ، قدم زدن در پارک ، شرکت در کلاس یوگا یا پیوستن به یک تیم ورزشی تفریحی را با یکی از دوستان یا یکی از اعضای خانواده خود در نظر بگیرید. کلاس های ورزشی همچنین می تواند مکان خوبی برای دیدار با افراد جدید باشد. در حالی که تحرک اجتماعی دارید ، می توانید از تحرک جسمی یک تمرین نیز لذت ببرید.

برنامه ریزی یک تمرین روزمره

برنامه ریزی یک تمرین روزمره

در حالی که هر مقدار ورزش می تواند به تسکین علائم افسردگی کمک کند ، ورزش منظم بهترین است. بعضی از انواع ورزش ممکن است از سایر موارد مفیدتر باشند.

تمرینات هوازی بیشترین نتیجه را در درمان افسردگی دارد. ورزش هوازی ضربان قلب شما را افزایش می دهد که باعث بهبود گردش خون در مغز شما می شود. این به ارتقا عملکرد سالم مغز و شیمی متعادل مغز کمک می کند. ورزش هوازی همچنین بسیاری از مزایای سلامتی جسمی را به همراه دارد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ، بزرگسالان را به انجام حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط ​​در هفته تشویق می کند. با پیاده روی سریع ۳۰ دقیقه ای در اطراف محله خود ، پنج روز در هفته ، می توانید به این هدف برسید. از دیگر نمونه های فعالیت هوازی می توان به شنا ، دوچرخه سواری و بسکتبال اشاره کرد.

همچنین باید هفته ای حداقل دو جلسه فعالیت تقویت عضلانی ترتیب دهید. وزنه برداری ، یوگا و پیلاتس نمونه هایی از فعالیت هایی هستند که عضلات شما را تقویت می کنند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم

داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای سلامت روان نیز مهم است. به عنوان مثال ، کربوهیدرات های پیچیده و غذاهای غنی از پروتئین می توانند به بهبود خلق و خو و تمرکز شما کمک کنند. آنها همچنین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز برای سوخت رسانی به تمرینات شما را تأمین می کنند.

برای داشتن یک رژیم غذایی مغذی ، از انواع سبزیجات ، میوه ها ، غلات سبوس دار ، لبنیات کم چرب و پروتئین های بدون چربی استفاده کنید. غذاهای زیادی که حاوی قند تصفیه شده ، چربی های اشباع شده یا نمک هستند را مصرف نکنید.

جمع بندی

مجموعه ای از عوامل می توانند در بروز افسردگی نقش داشته باشند. شیمی مغز شما یک ماده مهم است. در بسیاری از موارد ، شما می توانید شیمی مغز خود را با چیزی ساده مانند ورزش منظم بهبود بخشید. دریافت ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​در هفته ، بخش مهمی در سالم ماندن است. این می تواند باعث تقویت روحیه و انرژی شما شود ، در حالی که عضلات ، ریه ها و قلب شما را تقویت می کند.

اگر به افسردگی خود مشکوک هستید ، می توانید با یک متخصص پزشکی ورزشی صحبت کنید. آنها ممکن است انواع مختلفی از سبک زندگی را تغییر دهند ، از جمله تغییر در برنامه ورزشی شما. آنها همچنین ممکن است درمان های دیگری مانند داروها ، درمان یا ترکیبی از هر دو را تجویز کنند.

دکتر سارا کاویانی
Call Now Button