طب سوزنی ممکن است در کاهش علائم سوء هاضمه موثر باشد

کاهش علائم سوء هاضمه با طب سوزنی

در یک مطالعه اخیر، شرکت کنندگان گزارش دادند که طب سوزنی به تسکین ناراحتی ناشی از شکل رایج سوء هاضمه معروف به سندرم پریشانی پس از غذا کمک می کند.

محققان چینی می گویند که طب سوزنی می تواند به افرادی که نوعی رایج از سوء هاضمه مکرر دارند کمک کند. آنها گزارش کردند که شرکت کنندگان در مطالعه مبتلا به سندرم پریشانی پس از غذا (PDS) پس از یک دوره ۴ هفته ای طب سوزنی از علائم تسکین یافتند.
کارشناسان می گویند که طب سوزنی با دستکاری جریان انرژی از طریق سیستم گوارش، روی این نوع سوء هاضمه اثر می گذارد.

یک سوزن، به جای یک قرص، می تواند به کسانی که با رایج ترین شکل سوء هاضمه مکرر زندگی می کنند، کمک کند.

محققان چینی می گویند به نظر می رسد یک دوره ۴ هفته ای طب سوزنی علائم سندرم پریشانی پس از غذا (PDS) را تسکین می دهد، نوعی سوء هاضمه که با سیری زودهنگام بعد از غذا خوردن و نفخ شکم فوقانی مشخص می شود.

در طب غربی، سندرم پریشانی پس از غذا معمولاً با داروهای ضد اسید مانند تاگامت، پپسید و اکسید درمان می‌شود. اما محققان دانشگاه چینی پکن می گویند که طب سوزنی می تواند جایگزین ایمن و موثر آن باشد.

در یک مطالعه منتشر شده در Annals of Internal Medicine، به ۲۷۸ شرکت‌کننده در مطالعه مبتلا به PDS یا ۱۲ جلسه طب سوزنی در مدت ۴ هفته داده شد یا طب سوزنی ساختگی دریافت کردند. این مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگانی که آنهایی که طب سوزنی واقعی دریافت کرده‌اند، به‌طور قابل‌توجهی بیشتر احتمال دارد که «بهبود» یا «بهبود شدید» علائم خود را گزارش کنند.

طب سوزنی سندرم پریشانی پس از غذا

مطالعه با اعداد

محققان تأثیر طب سوزنی را بر سه علامت اصلی سندرم پریشانی پس از غذا مورد بررسی قرار دادند:
پری بعد از غذا، نفخ بالای شکم و سیری زودرس.

آنها گزارش دادند که ۸۳ درصد از شرکت کنندگان در گروه طب سوزنی واقعی، پاسخ مثبت از درمان را در مقابل ۵۲ درصد در گروه طب سوزنی ساختگی گزارش کردند.

هر سه علامت در ۲۸ درصد از گروه طب سوزنی در مقایسه با ۱۸ درصد از گروه کنترل حذف شدند.

به گفته محققان، حداقل ۱۲ هفته پس از درمان نهایی طب سوزنی، بهبودها ادامه داشت و هیچ عارضه جانبی جدی در میان شرکت کنندگان در مطالعه مشاهده نشد.

دکتر کرستن تیلیش، متخصص گوارش و استاد پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، می گوید که این مطالعه جدیدترین تحقیقی است که “اثرات طب سوزنی را بر دستگاه گوارش نشان می دهد، از جمله درمان موفقیت آمیز یبوست.”

او گفت: “اغلب مطالعاتی که در مورد علائم گوارشی انجام شده اند، کوچک بوده اند، بنابراین شروع کارآزمایی های بالینی بزرگ با تصادفی سازی و گروه کنترل مفید است.” حتی بهتر است مقایسه ای با مراقبت های پزشکی معمولی نیز مشاهده کنیم.

طب سوزنی چگونه عمل می کند؟

یک متخصص طب سوزنی می گوید “بسیاری از مردم با علائم مشابه” PDS مراجعه می کنند، در حالی که پزشکی غربی اغلب در این شرایط خوب عمل نمی کند.”

متخصص طب سوزنی جریان انرژی را در امتداد نصف النهارهای بدن دستکاری می کند و آن را در جهتی که قرار است حرکت کند، حرکت می دهد». همانطور که اختلالات گوارشی ممکن است به عنوان مشکلاتی در حرکت غذا از طریق معده و روده دیده شود، طب سوزنی نیز به دنبال مقابله با جریان متقابل انرژی در بدن است.

یک متخصص طب جایگزین و چینی و بنیانگذار هنرهای شفابخش یکپارچه در نیویورک، می گوید: در طب چینی، انرژی معده باید از طریق دستگاه گوارش به سمت پایین حرکت کند. «اگر چیزی به سمت بالا حرکت کند، چی (انرژی زندگی) در حال مقابله و شورش است. و سعی بر ایجاد تعادل است.»

مکانیسم هایی که توسط آن طب سوزنی کار می کند کاملاً مشخص نیست و احتمالاً چند عاملی است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بر روی سیستم عصبی خودمختار، در این مورد عصب واگ، اثر می‌گذارد و ممکن است حرکت معده و آرامش را تغییر دهد.

متخصصان طب سوزنی ممکن است شرایطی مانند PDS را با قرار دادن سوزن ها دور از منبع مشکل درمان کنند. چند نقطه طب سوزنی در قسمت بیرونی ساق و زیر زانو وجود دارد که برای مشکلات گوارشی و در مچ داخلی برای پری شکم بسیار عالی هستند.”

متخصص طب سوزنی کرج

کلینیک دکتر سارا کاویانی واقع در جهانشهر کرج آمادگی ارائه خدمات طب سوزنی با رعایت تمامی پروتوکل های بهداشتی به شما عزیزان را دارد . برای رزرو وقت با شماره ۰۹۱۰۴۷۹۱۶۰۰ تماس گرفته و همکاران ما در کلینیک در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود و زمان مناسب را برای شما در نظر خواهند گرفت.