طب سوزنی برای درمان افسردگی: آیا واقعاً موثر است؟

۱. آیا طب سوزنی برای افسردگی ایده جدیدی است؟

طب سوزنی نوعی طب سنتی چینی (TCM) است. برای بیش از ۲۵۰۰ سال ، پزشکان از سوزن برای تحریک مناطق خاص به عنوان راهی برای درمان انواع شرایط استفاده کرده اند.

طب سوزنی به عنوان درمان درد بیشتر مورد پذیرش قرار گرفته است، از جمله گرفتگی های قاعدگی تا آرتروز .

همانطور که طب سوزنی در طب غربی کار خود را انجام داده است ، به اصلی ترین مورد در مراقبت های تکمیلی تبدیل شده است. محققان همچنین شروع به بررسی مزایایی که ممکن است سایر شرایط مانند افسردگی و اضطراب داشته باشد ، کرده اند.

۲. آیا در واقع طب سوزنی موثر است؟

تعداد بسیار کمی از مطالعات دقیق یا قابل اعتماد در مورد فواید طب سوزنی بررسی گردیده است. بسیاری از مطالعات ، به نتایج نامشخص و اغلب متناقضی برگشته اند.

هنوز هم ، چندین مطالعه بزرگ نتایج امیدوار کننده ای را برای استفاده از طب سوزنی پیدا کرده اند. اگرچه تحقیقات ناچیز است ، اما ممکن است دلیلی وجود داشته باشد که باور کنیم طب سوزنی می تواند تا حدودی برای بیماری های مختلف اعم از افسردگی تسکین دهنده باشد.

۳. طب سوزنی چگونه عمل می کند؟

یک متخصص طب سوزنی نقاط انرژی (یا “qi” در طب چینی) را برای درمان هدف قرار می دهد. به این موارد نصف النهار نیز گفته می شود ، برخی از آنها مزایای ویژه ای برای اعصاب و عضلات دردناک پشت و کمر دارند.

اعتقاد بر این است که اگر انرژی شما مسدود یا متوقف شود ، ممکن است منجر به بیماری شود. این می تواند با علائم جسمی ، مانند درد پشت یا علائم عاطفی ، مانند استرس ، اضطراب و افسردگی همراه باشد.

اعتقاد بر این است که طب سوزنی به رفع انسداد و بازگرداندن جریان انرژی ، متعادل سازی اندام ، ذهن و بدن کمک می کند.

1. آیا طب سوزنی برای افسردگی ایده جدیدی است؟

۴. آیا طب نوین از طب سوزنی پشتیبانی می کند؟

بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی غربی ، اثر طب سوزنی را زیر سوال می برند که این دقیقاً یک روش درمانی قابل تأیید و علمی نیست. با این حال ، برخی منابع علمی دیگر نشان می دهد که سوزن های حاصل از درمان های طب سوزنی اندورفین ها را در بدن شما آزاد می کنند.

اندورفین مسکن طبیعی بدن شما است. افزایش این هورمون ها می تواند باعث تقویت طبیعی بدن و مغز شما شود.

این تقویت می تواند موجب تسکین علائم بسیاری از بیماری ها ، از جمله درد ، افسردگی و سردرد شود.

۵. آیا این بدان معنی است که تاثیر طب سوزنی فقط یک اثر دارونما است؟

اگر تحت درمان دارویی مانند قرص به عنوان مسکن برای افسردگی خود هستید و تسکین علائم را مشاهده می کنید ، محققان آن را “اثر دارونما” می دانند.

مطالعات عنوان می کنند که بهبودهای پس از طب سوزنی فقط یک اثر دارونما نیستند یا فقط به این دلیل اتفاق نمی افتند که انتظار دارید و برخلاف قرص یا داروی دارونما ، در یک روش طب سوزنی با دارونما هنوز نیاز است که یک بیمار توسط پزشک دیده و لمس شود. این اتصال عملی می تواند باعث شود که برخی از افراد ، به ویژه افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند ، بدون توجه به نتایج کار با سوزن ، احساس بهتری داشته باشند.

۶. آیا طب سوزنی عوارض جانبی یا خطری دارد؟

طب سوزنی برای اکثر افراد بی خطر است و به ندرت باعث هرگونه عوارض جانبی جدی می شود. حتی عوارض جانبی خفیف نیز غیر معمول است.

عوارض جانبی طب سوزنی که ممکن است رخ دهد ، شامل موارد زیر است:

• خارش در ناحیه درمان
  • واکنش آلرژیک به سوزن
  • خونریزی از نقطه سوزن
  • کبودی در اطراف نقطه سوزن
  • انقباض عضله
  • خواب آلودگی

مواردی وجود دارد که طب سوزنی منجر به آسیب نخاعی ، عفونت و مشکلات تنفسی یا قلبی می شود. اعتقاد بر این است که بزرگترین خطر مربوط به طب سوزنی از روش استفاده نادرست ناشی می شود. به همین دلیل است که شما فقط باید از متخصص طب سوزنی که آموزش دیده و دارای گواهینامه هستند استفاده نمایید.

۷. هنگام استفاده از طب سوزنی برای درمان افسردگی چه نکاتی مورد هدف قرار می گیرد و چرا؟

هر متخصص طب سوزنی ممکن است طب سوزنی مختلفی را انتخاب کند. هر نقطه مربوط به بخشی از نصف النهار یا qi است که برای تسکین ، هدف قرار می گیرد. این نقاط فشار در سراسر بدن شما وجود دارد ، از سر و گردن گرفته تا دست و پاها.

۸. آیا طب سوزنی افسردگی را تسکین می دهد یا فقط علائم آن را برطرف می کند؟

طب سوزنی ممکن است به کاهش علائم افسردگی و همچنین درمان بیماری زمینه ای کمک کند ، اگرچه برای تأیید ، تحقیقات بیشتری لازم است.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ ، محققان دریافتند که الکترو طب سوزنی ، نوعی طب سوزنی که از جریان الکتریکی ملایم منتقل شده از طریق سوزن استفاده می کند ، به اندازه فلوکستین (Prozac) در کاهش علائم افسردگی موثر است.

در مطالعه دیگری ،محققین اثر طب سوزنی را بر اختلال عملکرد جنسی ، یکی از رایج ترین عوارض افسردگی بررسی کردند. زنان و مردان در این مطالعه پس از ۱۲ هفته درمان طب سوزنی بهبود قابل توجهی را نشان دادند.

7. هنگام استفاده از طب سوزنی برای درمان افسردگی چه نکاتی مورد هدف قرار می گیرد و چرا؟

۹. آیا می توانید از طب سوزنی به عنوان درمان انفرادی استفاده کنید؟

اگرچه می توانید از طب سوزنی به عنوان یک درمان منفرد استفاده کنید ، اما در صورت استفاده و ترکیب با داروهای ضد افسردگی و سایر درمان های بالینی ، موثرتر محسوب می شود.

در حقیقت ، برخی از تحقیقات معتبر نشان می دهند که طب سوزنی حتی ممکن است به درمان های بالینی کمک کند و در صورت استفاده به عنوان بخشی از یک برنامه مراقبت های تکمیلی ، موثرتر باشند.

۱۰. چگونه می توانم بفهمم که طب سوزنی برای من مناسب است؟

اگر به فکر طب سوزنی هستید ، همیشه خوب است کمی تحقیق کنید ، مزایا و خطرات احتمالی آن را مطالعه کنید و گزینه های خود را بسنجید. به همین ترتیب ، گرفتن نظر از یک پزشک ثانویه یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی که به آن اعتماد دارید بد نیست.

قبل از ثبت نام در یک جلسه طب سوزنی این سوالات را در نظر بگیرید:

• آیا من نسبت به طب سوزنی آشنایی کامل دارم؟ اگر بیش از حد تردید دارید ، ممکن است به دنبال دلایلی باشید که درمان نتیجه نداده است.
  • آیا می توانم به درمان های منظم متعهد شوم؟ طب سوزنی یک درمان مداوم است. شاید لازم باشد مرتباً با پزشک خود ملاقات کنید.
  • آیا می توانم از عهده هزینه طب سوزنی برآیم؟ این می تواند پرهزینه باشد ، به خصوص اگر چندین بار در هفته یا ماهانه درمان کنید.

۱۱. چگونه می توانم یک متخصص طب سوزنی پیدا کنم؟

یافتن یک پزشک معتبر طب سوزنی بسیار مهم است. این متخصصین آموزش دیده اند تا بهترین مراقبت را در تمیزترین و ایمن ترین محیط انجام دهند.

اگر به سراغ پزشکی که گواهی و مجوزهای لازم را ندارد بروید ، احتمالاً عوارض جانبی و عوارض جدی تری را تجربه خواهید کرد.

از افرادی که به آنها اعتماد دارید یک توصیه بخواهید. پزشک ، متخصص عمل جراحی یا ماساژ درمانی شما ممکن است شما را به گزینه مطمئنی هدایت کند.

وقتی یک پزشک را پیدا کردید ، آموزش و گواهینامه ها و مدارک وی را بررسی کنید. متخصصین طب سوزنی که پزشک نیز نیستند باید در کمیسیون صدور گواهینامه طب سوزنی و پزشکی امتحان دهند.

کلینیک دکتر سارا کاویانی واقع شده در جهانشهر کرج آماده ارائه خدمات طب سوزنی به شهروندان و بیماران ساکن استان البرز و شهر کرج می باشد.