درمان غیر جراحی دیسک کمر و گردن

درمان غیرجراحی دیسک کمر و گردن

طبق مطالعات متعدد افراد زیادی ممکن است به نوعی اختلال دیسک دچار باشند و از آن آگاه نباشند. برخی تخمین ها ادعا می کنند که دو سوم افراد ۴۵ ساله و بالاتر به نوعی از بیماری دیسک مبتلا هستند. از جمله عناوین این بیماری ها می توان به فتق دیسک، لغزش یا سرخوردگی دیسک، برآمدگی دیسک، پارگی دیسک ، دیسک سیاه، افتادگی دیسک، بیرون زدگی دیسک و غیره اشاره کرد که همگی کم و بیش به جای یکدیگر استفاده می شوند.

خوشبختانه برای همه افراد میانسال در جهان، بیشتر بیماری های دیسک، درد قابل توجهی ایجاد نمی کنند و نیازی به درمان دارویی ندارند. با این حال هنوز میلیون‌ها نفر با علائم کلاسیک فتق دیسک مواجه هستند: درد، بی‌حسی، گزگز، ضعف و موارد دیگر.

پزشکی مدرن چندین رویکرد را برای درمان فتق دیسک از جمله جراحی و غیر جراحی فراهم کرده است. هر روشی را که برای درمان گردن درد یا کمردرد انتخاب کنید به شرایط منحصر به فرد بیمار بستگی دارد: چه چیزی باعث درد می شود، درد در کجا قرار دارد و چه علائمی بروز می کند.

آناتومی دیسک کمر

آناتومی فتق دیسک (بیرون زدگی دیسک)

دیسک ها در داخل ستون فقرات قرار دارند که از ۲۳ دیسک متناوب و ۳۳ استخوان (مهره) تشکیل شده است. مهره ها استحکام ساختاری، ثبات و محافظت از نخاع و رشته های عصبی را که مستقیماً به ساقه مغز می رسند، فراهم می کنند. دیسک‌ها که از غضروف‌های لاستیکی ضخیم تشکیل شده‌اند، انعطاف‌پذیری، فاصله بین مهره‌ای مناسب، تراز پویای کل ستون فقرات و جذب ضربه را فراهم می‌کنند.

لایه بیرونی هر دیسک (فیبروز حلقوی) هسته‌ای از ژل ضخیم (هسته پالپوزوس) را احاطه کرده است که به دیسک‌ها اجازه می‌دهد تا با تغییر فرم بدن له شوند، کشیده شوند و بپیچند.

فتق یا بیرون زدگی دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که لایه بیرونی دیسک پاره می‌شود و به هسته داخلی اجازه می‌دهد به بیرون نشت کند.

ژل نشت‌ شده ممکن است اعصاب درون لایه بیرونی دیسک را تحریک یا در صورت نشت کامل (فتق) از فیبروز حلقوی، اعصاب نخاعی را که از جلو عبورمیکنند فشرده کرده، نیشگون بگیرد و تحریک کند.

بیشتر سرخوردگی ها یا لفزش دیسک در قسمت پایین کمر رخ می‌دهند. برآمدگی دیسک نیز در گردن رایج است. شایع‌ترین علائمی که با فتق دیسک همراه است درد، بی‌حسی، گزگز و ضعف است که ممکن است به دست یا پا و نزدیک‌ترین ناحیه آسیب‌دیده گسترش یابد. لغزش دیسک ممکن است در قسمت پایین کمر باعث سیاتیک شود که درد از ستون فقرات گاهی تا انگشتان پا می‌رسد.

درمان دیسک کمر و گردن

برای تعیین و تشخیص قطعی فتق دیسک نیاز به MRI است، زیرا بافت های نرم به وضوح در عکس اشعه ایکس دیده نمی شوند. علاوه بر این، قبل از شروع هر دوره درمانی، پزشک باید سوالات خاصی در مورد شدت، منشا و علائم درد بپرسد.

برای اکثر بیماران مبتلا به لغزش دیسک، پزشکان یک رویکرد محافظه کارانه و درمان غیر جراحی دیسک را توصیه می کنند. این رویکرد به دلیل چندین واقعیت شناخته شده در مورد فتق دیسک است:

• همه فتق های دیسک باعث درد یا علائم نمی شوند.
  • کمردرد ممکن است در اثر ضربه ، آسیب یا سایر مشکلات بافت های نرم مانند ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها ایجاد شود.
  • جراحی ممکن است به همان اندازه یا حتی کمتر از زمان، تنظیمات اسکلتی عضلانی ، بهبود وضعیت بدن یا تغییر سبک زندگی مانند کاهش وزن یا تقویت عضلات پشت و شکم موثر باشد.
  • جراحی ممکن است مشکل را بدتر کند یا عوارض دیگری ایجاد نماید.

مگر اینکه بیمار از مشکلات شدید و ناتوان کننده مانند ضعف عمده، گسترش درد به سایر اندامها به دلیل دیسک آسیب دیده که باعث گیرکردن شدید ریشه عصبی (که ممکن است باعث آسیب دائمی عصبی شود)، از دست دادن ناگهانی کنترل روده یا مثانه و یا درد فلج کننده رنج ببرد که در غیر اینصورت گزینه های غیرجراحی اولین قدم در درمان درد دیسک خواهد بود.

درمان لغزش دیسک بدون توجه به محل فتق دیسک، در صورتی که در ناحیه گردن ، قسمت فوقانی پشت (سینه) و یا کمر رخ دهد، یکسان خواهد بود.

انواع مشکلات دیسک کمر

درمان های غیر جراحی دیسک کمر و گردن

درمان‌های غیرجراحی دیسک‌های لغزیده یا سرخورده چهار تا شش هفته طول می‌کشند تا حداکثر تأثیر را داشته باشند. این رویکردها طراحی گردیده اند تا درد و ناراحتی را کاهش داده و همچنین به عنوان آزمایش های تشخیصی مداوم برای مشخص کردن ماهیت دقیق آسیب دیسک عمل کنند.

برای تعیین مؤثرترین ترکیب درمان ها، مقداری “آزمایش و خطا” نیز ضروری خواهد بود.

علاوه بر این، رویکرد غیرجراحی ممکن است به بیماران در مورد فیزیک مناسب بدن آنها آموزش دهد که از آسیب بیشتر در آینده جلوگیری می کند. تکنیک‌های مناسب بلند کردن، کشش و تمرینات افزایش انعطاف‌پذیری همگی می‌توانند دیسک‌ها را در مقابل «ساییدگی و پارگی» محافظت کنند.

استراحت

ساده ترین و اغلب موثرترین وسیله برای کاهش درد دیسک استراحت است.

ورزش درمانی دیسک کمر و گردن

ورزش درمانی و طب ورزشی دیسک کمر و گردن به کاهش فشار بر روی ریشه های عصبی کمک می کند.

گرما و سرما درمانی

کیسه های یخ و آب گرم ممکن است ماهیچه های سفت را شل کنند، تورم و التهاب و علائم را کاهش دهند.

طب سوزنی

در طب سوزنی دیسک کمر و گردن از سوزن های نازک به اندازه مو استفاده می شود که در نزدیکی ناحیه درد وارد پوست می شوند. سازمان غذا و داروی امریکا طب سوزنی را به عنوان درمانی برای کمردرد تایید کرده است.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری می تواند در مدیریت درد مفید باشد. این درمان به افراد کمک می کند تا رفتارهای خودتخریب کننده را کنترل و تغییر دهند. یک درمانگر در جلسات حضوری یا آنلاین به بیمار کمک می کند و ممکن است در آموزش تکنیک هایی مانند مراقبه ذهنی و تجسم برای کاهش درد مفید باشد.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی می تواند با افزایش گردش خون، شل کردن عضلات و آزادسازی مسکن های طبیعی بدن به نام اندورفین، کمردرد را کاهش دهد.

دارو

1. موثرترین داروهای بدون نسخه برای تسکین درد، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نامیده می شوند. ایبوپروفن و ناپروکسن عموماً مؤثرتر از آسپرین و استامینوفن هستند.
  2. برای درد شدیدتر، ممکن است به داروهای مسکن تجویزی مانند کدئین، مورفین و غیره نیاز باشد.
  3. داروهای استروئیدی ممکن است توسط پزشک برای موارد جدی تر التهاب و تسکین درد تجویز شوند.
  4. برای موارد شدید درد و التهاب ممکن است از تزریق اپیدورال استفاده شود.

مانیپولاسیون یا منیپولیشن

مانیپولاسیون یا منیپولیشن به ویژه درمان دستی و کایروپراکتیک با سرعت کم، ممکن است برای بیمارانی که مشکلات عصبی را تجربه نمی کنند مفید باشد.

تراکشن

درمان با تراکشن یا کشش ستون فقرات ممکن است از نظر فیزیکی فشار در امتداد ستون فقرات را کاهش دهد.

درمان جراحی دیسک کمر و گردن

گزینه های جراحی دیسک کمر و گردن

اگر چهار تا شش هفته درمان محافظه کارانه و غیرجراحی مشکلات را حل نکرد، جراحی ممکن است بهترین جایگزین برای درمان درد ناشی از سرخوردگی یا پارگی دیسک باشد.

رایج ترین جراحی برای درمان لغزش دیسک، دیسککتومی است: برداشتن بخشی یا تمام دیسک آسیب دیده. در زیر لیستی از گزینه های جراحی برای درمان فتق دیسک آورده شده است:

دیسککتومی و فیوژن قدامی (جلو) گردنی

درمان فتق دیسک گردن. یک برش کوچک در جلوی گردن ایجاد می شود و جراح بخشی یا تمام دیسک آسیب دیده را بر میدارد. دیسک ممکن است با یک دیسک مصنوعی جایگزین شود یا معمولاً از یک پلاگ استخوانی کوچک برای ایجاد فاصله بین دو مهره در بالا و پایین دیسک آسیب دیده استفاده می گردد.

کورپکتومی گردنی

برداشتن دیسک آسیب دیده و همچنین بخشی یا تمام مهره های اطراف با جراحی. برای اطمینان از پایدار ماندن ستون فقرات پس از آن، نیاز به نصب سخت‌افزار اضافی، مانند صفحه فلزی، پیچ‌ها، یا پیوندهای استخوانی است.

فیوژن کمری

این روش حرکت غیر طبیعی ناشی از دیسک آسیب دیده را از بین می برد. برای تثبیت ستون فقرات و اجازه دادن به بدن برای “جوش دادن” مهره‌های اطراف، نیاز به ایجاد سوراخی از طریق پشت یا معده (یا هر دو) و برداشتن دیسک آسیب‌دیده و قرار دادن یک پیوند استخوان یا سخت‌افزار مصنوعی (یا هر دو) است.

میکرودیسککتومی / میکرودکمپرسیون

یک روش کم تهاجمی که اغلب برای تسکین درد پا (سیاتیک) ناشی از فتق دیسک استفاده می شود. با رسیدن به زیر ریشه عصبی آسیب دیده، قسمت فتق دیسک برداشته می شود و فضای داخل کانال نخاعی آزاد می شود و فشار ناشی از لیزخوردگی دیسک کاهش می یابد.

جراحی تعویض دیسک مصنوعی یا TDR (تعویض کامل دیسک)

دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: برداشتن دیسک آسیب دیده، بازگرداندن فاصله مناسب بین مهره های آسیب دیده و قرار دادن دیسک مصنوعی.

توجه به این نکته ضروری است که هیچ تضمینی وجود ندارد که جراحی درد، ناراحتی و سایر علائم فتق دیسک را کاهش دهد.

جمع بندی

گزینه های درمانی برای دیسک کمر و گردن تا حدود زیادی به مدت زمانی که بیمار علائم داشته و شدت درد بستگی دارد. علائم خاص (مانند ضعف یا بی حسی) و سن بیمار نیز ممکن است از عوامل باشند. اما در مجموع این احتمال وجود دارد که ترکیبی از راه‌حل‌های جراحی و غیرجراحی درمان دیسک ، بیشترین تسکین و موفقیت‌آمیزترین نتایج را برای کسانی که از لغزش دیسک، پارگی دیسک، فتق دیسک، برآمدگی دیسک یا هر بیماری مرتبط با دیسک رنج می‌برند، ارائه دهد.

کلینیک درمان دیسک کمر و گردن شهر کرج

کلینیک پزشکی ورزشی دکتر سارا کاویانی واقع در شهر کرج، آماده ارائه خدمات درمان غیرجراحی اعم از ورزش درمانی و طب سوزنی به بیماران مبتلا به دیسک کمر و گردن میباشد. برای دریافت مشاوره و رزرو وقت قبلی با شماره ۰۹۱۰۴۷۹۱۶۰۰ تماس گرفته و همکاران ما در کلینیک در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود و زمان مناسب را برای شما در نظر خواهند گرفت.