طب سوزنی و درمان درد زانو

طب سوزنی درد زانو

چگونه طب سوزنی به زانو درد کمک می کند؟

طب سوزنی شامل وارد کردن سوزن های بسیار نازک به پوست در نقاط خاصی از بدن است. این عمل طب سنتی چینی هزاران سال پیش آغاز شد و بر این فرض استوار است که قرار دادن این سوزن‌ها در نقاطی از بدن، جریان چی (انرژی بدن) را بازیابی می‌کند تا بهبودی، کاهش درد و تشویق آرامش را افزایش دهد.

تصور می‌شود که طب سوزنی برای رفع انواع بیماری‌ها، از جمله درد زانو ناشی از آرتریت یا التهاب مفصل یا آسیب، مفید است. بسته به نوع و شدت زانو درد، درمان ها می توانند به کاهش درد برای روزها یا هفته ها کمک کنند.

شما می توانید انتظار داشته باشید که در مدت کوتاهی پس از درمان متوجه بهبود علائم شوید، اگرچه برخی از افراد ممکن است قبل از مشاهده بهبودی در کاهش درد به چندین درمان نیاز داشته باشند. طب سوزنی اغلب به عنوان یک درمان مکمل استفاده می شود که درمانی است که علاوه و افزون بر درمان های معمولی مانند دارو درمانی انجام می شود.

چگونه طب سوزنی برای زانو درد مفید است؟

زانو درد ناشی از آرتروز یا آسیب می‌تواند بر کیفیت زندگی تأثیر منفی بگذارد، تحرک را کاهش دهد و حتی مانع از خواب راحت شود. طب سوزنی می تواند به تسکین بسیار مورد نیاز برای کسانی که درد زانو دارند کمک کند.

هنگامی که سوزن های طب سوزنی روی بدن قرار می گیرند، سیگنالی در امتداد نخاع به مغز ارسال می شود که ممکن است باعث ترشح اندورفین شود که به هورمون های “احساس خوب” معروف است. دانشمندان معتقدند این به کاهش درد کمک می کند.

طب سوزنی همچنین ممکن است تولید کورتیزول را در بدن کاهش دهد، هورمونی که به کنترل التهاب کمک می کند. با کاهش درد و التهاب کمتر پس از درمان های طب سوزنی، عملکرد و تحرک زانو را می توان در کوتاه مدت بهبود بخشید.

عوامل زیادی ممکن است در مزایای تسکین درد ناشی از طب سوزنی نقش داشته باشند. برخی شواهد نشان می‌دهند که انتظارات و باورهای فرد ممکن است بر نتایج درمان طب سوزنی تأثیر بگذارد.

محققان در حال حاضر در حال ارزیابی هستند که آیا انتظار فرد از مفید بودن طب سوزنی به نتیجه بهتر پس از درمان طب سوزنی کمک می کند یا خیر.

در سال ۲۰۱۹، طب سوزنی یک توصیه مشروط در درمان استئوآرتریت زانو در راهنمای کالج آمریکایی روماتولوژی/ بنیاد آرتریت برای مدیریت آرتروز دست، لگن و زانو داده شد.

تحقیقات چه چیزی را نشان می دهد؟

بسیاری از مطالعات بالینی از توانایی طب سوزنی برای تسکین درد زانو حمایت می کنند. یک مطالعه روی ۱۸۰۰۰ بیمار نشان داد که طب سوزنی برای مدیریت بسیاری از شرایطی که باعث درد مزمن می شوند، از جمله درد زانو مفید است.

این مطالعه تفاوت های قابل توجهی را بین طب سوزنی واقعی و “کاذب” در طول آزمایش نشان داد که نشان می دهد طب سوزنی به طور موثر درد و التهاب را کاهش می دهد.

یک مرور علمی، مطالعات قبلی را در مورد مداخلات مدیریت درد پس از جراحی زانو تجزیه و تحلیل کرد و شواهدی را نشان داد که نشان می‌دهد طب سوزنی استفاده از داروهای مخدر را برای تسکین درد پس از جراحی به تاخیر می‌اندازد و کاهش می‌دهد.

انواع زانو درد

تاثیرات طب سوزنی بر انواع زانو درد

آرتروز زانو

یک مرور سیستماتیک ۱۰ مطالعه کنترل تصادفی شده را برای تعیین اینکه آیا طب سوزنی باعث کاهش درد و بهبود عملکرد مفاصل در افراد مبتلا به زانو درد مزمن (۳ ماه به بالا) ناشی از استئوآرتریت می شود، تجزیه و تحلیل کرد.

افراد بین ۶ تا ۲۳ جلسه طب سوزنی حداقل یک بار در هفته به مدت ۳ تا ۳۶ هفته دریافت کردند. تجزیه و تحلیل نشان داد که طب سوزنی می تواند عملکرد و تحرک بدنی کوتاه مدت و بلندمدت را بهبود بخشد و به نظر می رسد در بیماران مبتلا به زانو درد مزمن ناشی از آرتروز درد کوتاه مدت (تا ۱۳ هفته) را کاهش دهد.

روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است که مفاصل سراسر بدن از جمله مفصل زانو را درگیر کرده و باعث درد و سفتی می شود. طب سوزنی برای درمان آرتریت روماتوئید (RA) نویدبخش است. مروری بر ۴۳ مطالعه نشان داد که طب سوزنی به تنهایی و هنگامی که با سایر روش های درمانی ترکیب می شود برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مفید است.

طب سوزنی ممکن است اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داشته باشد و به تنظیم عملکرد سیستم ایمنی کمک کند و به بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به آرتریت روماتوئید کمک کند. تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثرات طب سوزنی و نحوه عملکرد آن برای تسکین RA مورد نیاز است.

زانو درد مزمن

انواع شرایط و آسیب‌ها می‌توانند باعث درد مزمن زانو شوند، حرکت را دشوار کرده و کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهند. افراد مبتلا به درد مفاصل اغلب برای تسکین درد به درمان‌های مکمل روی می‌آورند که طب سوزنی در میان روش‌ها محبوب‌ترین است.

یک مطالعه نشان داد که طب سوزنی به طور کلی در کوتاه مدت موثر است اما نه در بلند مدت. در این مطالعه، هم طب سوزنی ب روش لیزری و سوزنی منجر به بهبود اندکی درد در ۱۲ هفته شد، اما نه در یک سال.

طب سوزنی نباید به عنوان تنها درمان مورد استفاده قرار گیرد، اما ممکن است با سایر درمان ها و تغییرات سبک زندگی ادغام شود.

تاثیر طب سوزنی بر زانو درد

خطرات و عوارض جانبی

ایمنی

طب سوزنی زمانی که توسط یک متخصص طب سوزنی آموزش دیده و دارای مجوز انجام شود ایمن تلقی می شود. با توجه به مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه، عوارض کمی از استفاده از طب سوزنی گزارش شده است. مهم است که اطمینان حاصل شود که پزشک شما از سوزن های استریل و یک بار مصرف استفاده می کند که توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تنظیم شده است. .

خطرات

اگر با یک متخصص طب سوزنی با مجوز کار می کنید که از سوزن های استریل استفاده می کند، خطرات طب سوزنی کم است. قبل از اولین جلسه طب سوزنی خود، با پزشک خود صحبت کنید تا تمام شرایط پزشکی و داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید در میان بگذارید.

موارد منع مصرف و اقدامات احتیاطی

اگر ضربان ساز قلب دارید، نباید از طب سوزنی الکتریکی استفاده کنید. اگر دچار اختلال خونریزی هستید یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، به پزشک طب سوزنی خود اطلاع دهید. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، پیش از موعد با پزشک خود صحبت کنید، زیرا برخی از نقاط طب سوزنی باعث تحریک زایمان می شوند.

اثرات جانبی

عوارض جانبی طب سوزنی شامل درد، کبودی یا خونریزی در محل وارد کردن سوزن و سرگیجه است. عوارض جانبی کمتر شایع شامل غش، افزایش درد و حالت تهوع است. کار با یک متخصص طب سوزنی مجاز و ماهر می تواند خطر عوارض جانبی و عوارض ناخواسته را کاهش دهد.

مروری بر یک جلسه معمولی طب سوزنی

در طول اولین قرار ملاقات، پزشک از شما سوالاتی می پرسد تا در مورد تاریخچه پزشکی، سلامت، و سبک زندگی شما و همچنین وضعیتی که در آنجا به دنبال درمان هستید، بیشتر بداند.

قبل از شروع جلسه طب سوزنی، بسته به محل قرارگیری سوزن ها، از شما خواسته می شود که دراز بکشید یا روی یک صندلی بنشینید. ممکن است لازم باشد آستین ها یا پاچه های شلوار خود را بالا بزنید تا به پزشک طب سوزنی اجازه دهید به قسمت هایی از بدن که سوزن ها در آن وارد می شود دسترسی پیدا کند.

متخصص طب سوزنی نواحی را که سوزن‌ها در آن وارد می‌شود، با مواد ضدعفونی‌کننده (مثلاً الکل) قبل از وارد کردن سوزن‌ها پاک می‌کند. سپس پزشک سوزن ها را در نقاط مختلف بدن شما، از جمله روی یا اطراف زانو(ها) وارد می کند.

هنگام وارد کردن سوزن ها باید حداقل احساس ناراحتی کنید. برخی از افراد گزارش می دهند که هنگام وارد کردن سوزن ها احساس آرامش یا حتی انرژی می کنند. در طول درمان نباید هیچ گونه دردی احساس کنید، مگر اینکه در طول درمان در حال حرکت باشید یا یک سوزن به درستی قرار داده نشده باشد.

این جلسه ممکن است در هر جلسه درمانی از چند دقیقه تا ۳۰ دقیقه یا بیشتر طول بکشد.

علاوه بر طب سوزنی سنتی، گزینه های طب سوزنی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است به شما پیشنهاد شود:

طب سوزنی الکتریکی

طب سوزنی الکتریکی یک نوع اصلاح شده از طب سوزنی است که از دو سوزن استفاده می کند (طب سوزنی استاندارد از یکی استفاده می کند). یک جریان الکتریکی خفیف از بین دو سوزن عبور می کند که باعث تحریک اضافی به نقاط طب سوزنی می شود.

در یک مطالعه تحقیقاتی، افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو بهبود قابل توجهی در درد، سفتی و عملکرد فیزیکی خود پس از درمان با طب سوزنی الکتریکی گزارش کردند.

طب سوزنی گوش

طب سوزنی گوش بر این نظریه کار می کند که نقاط طب سوزنی روی گوش وجود دارد که با هر قسمت از بدن مطابقت دارد. یک بررسی تحقیقاتی ۱۰ مطالعه را در مورد طب سوزنی گوش برای تسکین درد مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و دریافت که در صورت استفاده از آن در عرض ۴۸ ساعت پس از شروع درد، می تواند تسکین دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که این دارو در تسکین فوری درد مؤثر است، اما تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی آن در تسکین درد طولانی‌مدت مورد نیاز است.

دوره درمان درد زانو با طب سوزنی

هر چند وقت یک‌بار و چه مدت درمان‌های طب سوزنی را دریافت می‌کنید بستگی به شرایط شما و شدت درد شما دارد. ممکن است متخصص طب سوزنی به شما پیشنهاد دهد که یک بار در هفته یا بیشتر، در طی چند هفته یا چند ماه ویزیت شوید. پزشک طب سوزنی با شما کار خواهد کرد تا بسته به پاسخ شما به جلسات قبلی، مدت زمان ادامه درمان را تعیین کند.

جمع بندی نهایی

اگر با زانو درد ناشی از آسیب یا آرتروز زندگی می کنید، طب سوزنی ممکن است به تسکین درد به صورت کوتاه مدت کمک کند. قبل از دریافت اولین درمان طب سوزنی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ترجمه شده از مقاله : How Acupuncture Helps Knee Pain