آرتروز یا استئو آرتریت چیست؟

هر آنچه باید در مورد آرتروز بدانید

آرتروز چیست؟

آرتروز (واژه فرانسوی) یا استئو آرتریت (واژه انگلیسی) شایع ترین بیماری مزمن (طولانی مدت) مفصل است.

مفصل جایی است که دو استخوان به هم می رسند. انتهای این استخوان ها با بافت محافظتی به نام غضروف پوشانده شده است. با استئو آرتریت ، این غضروف تجزیه می شود و باعث می شود استخوان های داخل مفصل به هم بمالند. این می تواند باعث درد ، سفتی و سایر علائم شود.

آرتروز اغلب در افراد مسن رخ می دهد ، اگرچه در بزرگسالان در هر سنی ممکن است رخ دهد. آرتروز همچنین بیماری مفصلی دژنراتیو ، آرتریت دژنراتیو و آرتریت ساییدگی و پارگی نامیده می شود.

آرتروز بیش از ۳۰ میلیون زن و مرد را تحت تاثیر قرار می دهد. در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد آرتروز بدانید ، از درمان گرفته تا پیشگیری و موارد دیگر ، برای شما آورده شده است.

مطالعه مقاله زیر به شما توصیه میگردد:
تفاوت آرتروز با آرتریت چیست؟

علل آرتروز

استئو آرتریت در اثر آسیب مفصلی ایجاد می شود. این آسیب می تواند در طول زمان جمع گردد، به همین دلیل سن یکی از عوامل اصلی آسیب مفصلی است که منجر به آرتروز می شود. هرچه سن شما بیشتر باشد ، ساییدگی و آسیب بیشتر بر مفاصل شما وارد می شود.

سایر علل آسیب مفصل شامل موارد زیر است:

• غضروف پاره شده
  • دررفتگی مفاصل
  • آسیب های رباط

آنها همچنین شامل ناهنجاری مفصل ، چاقی و وضعیت بد بدن می شوند. برخی عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی و جنسیت ، خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهند.

مطالعه مقاله زیر به شما توصیه می گردد:
آرتریت یا التهاب مفصل چیست؟

آرتروز و غضروف

غضروف یک ماده سفت و لاستیکی است که از استخوان نرم تر است. وظیفه آن محافظت از انتهای استخوان ها در داخل یک مفصل است و اجازه می دهد آنها به راحتی در مقابل یکدیگر حرکت کنند.

هنگامی که غضروف تجزیه می شود ، این سطوح استخوانی گود شده و ناهموار می شوند. این می تواند باعث ایجاد درد در داخل مفصل و تحریک در بافت های اطراف شود. غضروف آسیب دیده نمی تواند خود را ترمیم کند. این عدم ترمیم به این دلیل است که غضروف هیچ رگ خونی ندارد.

هنگامی که غضروف به طور کامل از بین می رود ، امکان تماس استخوان با استخوان را فراهم می کند. این می تواند باعث درد شدید و سایر علائم مرتبط با آرتروز شود.

مطالعه مقاله زیر به شما توصیه میگردد:
آرتروز زانو یا ساییدگی مفصل چیست و چه علائمی دارد ؟

علائم آرتروز

استئو آرتریت می تواند در هر مفصلی ایجاد شود. با این حال ، شایع ترین مناطق آسیب دیده بدن شامل موارد زیر است:

• دست ها
  • نوک انگشتان
  • زانو
  • باسن
  • ستون فقرات ، معمولاً در گردن یا کمر

شایع ترین علائم آرتروز عبارتند از:

• حساسیت (ناراحتی هنگام فشار دادن انگشتان روی ناحیه)
  • سفتی، سختی
  • التهاب

با پیشرفت استئو آرتریت، درد مرتبط با آن ممکن است شدیدتر شود. با گذشت زمان ، تورم در مفصل و ناحیه اطراف آن نیز ممکن است رخ دهد. تشخیص علائم اولیه آرتروز می تواند به شما در مدیریت بهتر این بیماری کمک کند.

آرتروز شدید

استئو آرتریت یک بیماری پیشرونده با پنج مرحله از ۰ تا ۴ است. مرحله اول (۰) نشان دهنده یک مفصل طبیعی است. مرحله ۴ نشان دهنده استئو آرتریت شدید است. همه کسانی که استئو آرتریت دارند تا مرحله ۴ پیشرفت نخواهند کرد. این وضعیت اغلب قبل از رسیدن به این مرحله تثبیت می شود.

افراد مبتلا به استئو آرتریت شدید ، غضروف را در یک یا چند مفصل از دست می دهند. اصطکاک استخوان روی استخوان مرتبط با این مرحله می تواند علائم شدیدی مانند:

• افزایش تورم و التهاب. میزان مایع مفصلی داخل مفصل ممکن است افزایش یابد. به طور معمول ، این مایع به کاهش اصطکاک در حین حرکت کمک می کند. با این حال ، در مقادیر بیشتر ، می تواند باعث تورم مفصل شود. قطعات غضروف شکسته نیز ممکن است در مایع مفصلی شناور شده و درد و تورم را افزایش دهند.
  • افزایش درد. ممکن است هنگام فعالیت احساس درد کنید ، اما هنگام استراحت نیز احساس درد کنید. ممکن است با پیشرفت بیماری روزانه افزایش سطح درد خود را احساس کنید ، یا اگر در طول روز زیاد از مفاصل خود استفاده کرده اید ، تورم بیشتری در آنها ایجاد شود.
  • کاهش دامنه حرکتی. به دلیل سفتی یا درد مفاصل ، ممکن است نتوانید حرکت کنید. این می تواند لذت بردن از فعالیت های روزانه را که قبلاً به راحتی انجام می شد ، دشوارتر کند.
  • بی ثباتی مفصل. مفاصل شما ممکن است از ثبات کمتری برخوردار شوند. به عنوان مثال ، اگر استئو آرتریت شدید در زانوها وجود دارد ، ممکن است قفل شدن (عدم حرکت ناگهانی) را تجربه کنید. همچنین ممکن است دچار کمانش شوید (زمانی که زانوی شما بیرون می رود) ، که می تواند باعث افتادن و آسیب شود.
  • علائم دیگر. با فرسودگی مفصل ، ضعف عضلانی ، خار استخوان و تغییر شکل مفصل نیز ممکن است رخ دهد.

آسیب مفصلی ناشی از استئو آرتریت شدید برگشت پذیر نیست ، اما درمان می تواند به کاهش علائم کمک کند.

آرتروز ستون فقرات چیست؟

آرتروز در مقابل آرتریت روماتوئید

آرتروز و آرتریت روماتوئید علائم مشابهی دارند، اما شرایط بسیار متفاوتی دارند. استئو آرتریت یک بیماری دژنراتیو است ، به این معنی که با گذشت زمان شدت آن افزایش می یابد. از سوی دیگر ، آرتریت روماتوئید یک اختلال خود ایمنی است.

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید دارای سیستم ایمنی هستند که خطوط نرم اطراف مفاصل را خطری برای بدن تلقی کرده و باعث حمله به آن ناحیه می شود. این پوشش نرم ، که شامل مایع مفصلی است ، سینوویوم نامیده می شود. با شروع حمله سیستم ایمنی بدن ، تجمع مایع در داخل مفصل رخ می دهد و باعث سفتی ، درد ، تورم و التهاب می شود.

اگر مطمئن نیستید که به کدام نوع آرتریت مبتلا هستید ، بهترین کار این است که با پزشک خود مشورت کنید. اما شما همچنین می توانید تحقیقات خود را انجام دهید.

تشخیص آرتروز

استئو آرتریت اغلب یک بیماری در حال توسعه است که تشخیص آن تا زمانی که شروع به ایجاد علائم دردناک یا ناتوان کننده نکند ، دشوار است. آرتروز اولیه اغلب پس از تصادف یا حادثه دیگری که باعث شکستگی می شود و نیاز به اشعه ایکس دارد ، تشخیص داده می شود.

علاوه بر اشعه ایکس ، پزشک ممکن است از اسکن MRI برای تشخیص آرتروز استفاده کند. این آزمایش تصویربرداری از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی برای ایجاد تصاویری از استخوان و بافت نرم استفاده می کند.

سایر آزمایشات تشخیصی شامل آزمایش خون برای رد سایر شرایطی است که باعث درد مفاصل می شوند ، مانند آرتریت روماتوئید. همچنین می توان از تجزیه و تحلیل مایع مفصلی برای تعیین اینکه نقرس یا عفونت عامل اصلی التهاب است یا خیر ، استفاده کرد.

درمان آرتروز

درمان استئو آرتریت بر مدیریت علائم متمرکز است. نوع درمانی که بیشترین کمک را به شما می کند تا حد زیادی با شدت علائم و محل آنها تعیین می شود. اغلب ، تغییر شیوه زندگی ، داروهای بدون نسخه و داروهای خانگی برای تسکین درد ، سفتی و تورم کافی است.

درمان های خانگی و تغییر شیوه زندگی برای آرتروز عبارتند از:

ورزش

فعالیت بدنی ماهیچه های اطراف مفاصل را تقویت می کند و ممکن است به رفع سفتی کمک کند. حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه حرکت بدنی ، حداقل یک روز در میان ، انجام دهید. فعالیتهای ملایم و کم تأثیر مانند پیاده روی یا شنا را انتخاب کنید. تای چی و یوگا همچنین می توانند انعطاف پذیری مفصل را بهبود بخشیده و به مدیریت درد کمک کنند.

کاهش وزن

اضافه وزن می تواند به مفاصل شما فشار وارد کرده و باعث درد شود. کاهش وزن اضافی به کاهش این فشار و کاهش درد کمک می کند. وزن سالم همچنین می تواند خطر ابتلا به سایر مشکلات سلامتی مانند دیابت و بیماری های قلبی را کاهش دهد.

خواب کافی

استراحت ماهیچه ها می تواند تورم و التهاب را کاهش دهد. با خودتان مهربان باشید و زیاده روی نکنید. خواب کافی در شب نیز می تواند به شما در کنترل موثرتر درد کمک کند.

گرما و سرما درمانی

برای تسکین درد و سفتی عضلات می توانید با گرما درمانی یا سرما درمانی آزمایش کنید. چند بار در روز از کمپرس سرد یا گرم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی مفاصل دردناک استفاده کنید.

این تمرینات می تواند به کاهش علائم شما کمک کرده و کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

ورزش مناسب برای آرتروز

تمرینات کششی ملایم می تواند برای افراد مبتلا به استئو آرتریت بسیار مفید باشد ، به خصوص اگر سفتی یا درد در زانو ، لگن یا کمر دارید. کشش می تواند به بهبود تحرک و دامنه حرکتی کمک کند.

مانند هر برنامه ورزشی ، قبل از شروع با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این روش مناسب برای شما است. اگر تمرینات کششی چراغ سبز گرفتند ، این چهار تمرین آرتروز را امتحان کنید.

داروهای آرتروز

انواع مختلفی از داروهای استئو آرتریت وجود دارد که می تواند به تسکین درد یا تورم کمک کند. آنها عبارتند از:

• مسکن های خوراکی. تیلنول (استامینوفن) و سایر مسکن ها درد را کاهش می دهند اما تورم را کاهش نمی دهند.
  • مسکن های موضعی. این محصولات OTC به صورت کرم و ژل در دسترس هستند. آنها به بی حسی ناحیه مفصل کمک می کنند و می توانند باعث تسکین درد شوند ، به ویژه برای دردهای خفیف آرتروز.
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی. مانند Advil (ایبوپروفن) و Aleve (ناپروکسن) تورم و همچنین درد را کاهش می دهند.
  • پزشک شما ممکن است داروی ضد افسردگی Cymbalta (دولوکستین) را برای شما خارج از برچسب تجویز کند تا به تسکین درد آرتروز کمک کند.
  • کورتیکواستروئیدها این داروهای تجویزی به صورت خوراکی در دسترس هستند. همچنین ممکن است آنها را مستقیماً به داخل مفصل تزریق کنند.

پزشک شما ممکن است توصیه کند که راه حل های OTC یا مسکن های موضعی را به عنوان اولین خط دفاعی امتحان کنید.

درمانهای طبیعی آرتروز

درمان ها و مکمل های جایگزین ممکن است به تسکین علائم مانند التهاب و درد مفاصل کمک کند. برخی مکمل ها یا گیاهان دارویی که ممکن است کمک کنند عبارتند از:

• روغن ماهی
  • چای سبز
  • زنجبیل

سایر گزینه های درمانی جایگزین عبارتند از:

داروهای دیگر می تواند از حمام نمک اپسوم گرفته تا استفاده از کمپرس گرم یا سرد متغیر باشد.

قبل از استفاده از گیاهان یا مکمل هایی که در نظر دارید ، باید با پزشک خود مشورت کنید. این به اطمینان از بی خطر بودن و موثر بودن آنها کمک می کند و با سایر داروهایی که مصرف می کنید تداخل نخواهد داشت.

رژیم غذایی مناسب آرتروز

تغذیه سالم هیچ مانعی ندارد ، اما اگر مبتلا به استئو آرتریت هستید ، رژیم و تغذیه اهمیت ویژه ای دارد.

در ابتدا ، شما می خواهید وزن خود را در محدوده طبیعی نگه دارید تا فشار غیر ضروری بر مفاصل شما کاهش یابد.

همچنین منابع معتبر تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد برخی از انواع استئو آرتریت، مانند آرتروز زانو ، به رژیم غذایی سرشار از فلاونوئیدها ، که مواد مغذی موجود در میوه ها و سبزیجات هستند ، پاسخ مثبت می دهند. همچنین ، آنتی اکسیدان های موجود در بسیاری از میوه ها و سبزیجات نیز ممکن است به مبارزه با رادیکال های آزاد ناشی از التهاب کمک کند. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که می توانند باعث آسیب سلول ها شوند.

رژیم غذایی با کیفیت بالا ممکن است با کاهش التهاب و تورم به تسکین علائم استئو آرتریت کمک کند. خوردن غذاهای حاوی مقادیر زیر می تواند بسیار مفید باشد:

• ویتامین سی
  • ویتامین دی
  • بتاکاروتن
  • اسیدهای چرب امگا ۳

افزایش مصرف غذاهای دارای خاصیت ضد التهابی نیز به شما کمک می کند.