تعویض مفصل زانو چیست؟

تعویض مفصل زانو روشی است که شامل جایگزینی زانوی آسیب دیده یا بیمار با مفصل مصنوعی یا پروتز است.

پروتز از آلیاژهای فلزی ، پلاستیک ها و پلیمرها ساخته شده است. عملکرد زانو را تقلید می کند. طبق گفته آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا (AAOS) ، زانوهای جایگزین می توانند متناسب با نیازها و مشخصات شما باشند.

هنگام انتخاب زانوی مصنوعی ، پزشک شما موارد زیر را در نظر می گیرد:

• سن
  • وزن
  • سطح فعالیت
  • سلامت کلی

این روش برای برداشتن زانوی قدیمی و جایگزینی آن با پروتز معمولاً کمتر از دو ساعت طول می کشد ، اما بهبودی و توان بخشی می تواند ماه ها طول بکشد.

نام دیگر این روش ، آرتروپلاستی زانو است. تعویض مفصل زانو یک جراحی بسیار رایج است. AAOS خاطرنشان می کند که بیش از ۶۰۰۰۰۰ تعویض مفصل زانو هر ساله در ایالات متحده اتفاق می افتد.

هدف از تعویض مفصل زانو چیست؟

آسیب ناشی از آرتروز زانو شایعترین دلیل تعویض مفصل زانو است. این شامل آرتروز و آرتریت روماتوئید است.

پزشکان معمولاً فقط پس از عدم موفقیت در درمان های دیگر از جمله ورزش درمانی ، تعویض مفصل زانو را توصیه می کنند.

سایر گزینه های درمانی مفصل زانو عبارتند از:

عوامل اصلی در تعیین اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای تعویض مفصل زانو هستید عبارتند از:

• میزان درد زانو در فعالیت های روزمره ، مانند راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها تداخل دارد
  • اگر زانوی شما تغییر شکل داده و یا دچار خالی کردن زانو می شوید
  • سن شما
  • سلامتی کلی شما

جراحی زانو یک روش درمانی معمول برای افراد بالای ۵۵ سال است. افراد جوان تر که زانوها را عوض کرده اند ممکن است زانوی مصنوعی ایشان بیشتر عمر کند و یا ممکن است نیاز به تجدید نظر داشته باشند.

پزشکان هر کاندیدای جراحی تعویض مفصل زانو را به صورت جداگانه ارزیابی می کنند.

چگونه برای تعویض مفصل زانو آماده می شوید؟

قبل از آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا ، پزشک سلامتی و خطرات بیهوشی شما را ارزیابی می کند.

این ارزیابی شامل موارد زیر خواهد بود:

• بررسی سابقه پزشکی کامل
  • معاینه بدنی
  • آزمایش خون
  • تصویر اشعه ایکس
  • سایر آزمایشات تصویربرداری

پزشک از شما سوابق پزشکی کامل ، از جمله جراحی های قبلی و شرایط سلامتی مداوم را از شما خواهد خواست. در مورد هر دارویی که مصرف می کنید از جمله داروهای بدون نسخه و مکمل های غذایی با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است مجبور باشید قبل از جراحی مصرف بعضی یا همه آنها را متوقف کنید.

همچنین اگر تا به حال واکنش آلرژیک به بیهوشی داشته اید ، به پزشک خود بگویید. پزشک شما گزینه های بیهوشی شما را بر اساس ترجیحات شما و آنچه که فکر می کنند برای شرایط شما مناسب است ، بررسی می کند. این می تواند شامل بیهوشی عمومی باشد ، به این معنی که شما در حین جراحی تعویض مفصل زانو خواب هستید یا ممکن است در ستون فقرات خود بیهوشی داشته باشید که باعث می شود شما از کمر به پایین بیدار باشید اما بدون درد باشد.

دکتر شما نتایج ارزیابی پزشکی ، سابقه پزشکی و انتخاب بیهوشی مناسب شما را به جراح می دهد.

ممکن است نیاز باشد چندین هفته با کمک عصا یا واکر راه بروید. قبل از جراحی ، باید خانه خود را آماده کنید تا بتواند بهبودی خود را بدست آورد:

• ممکن است لازم باشد که دستگیره هایی را در دوش و اطراف توالت نصب کنید.
  • داشتن صندلی و تکیه گاه برای پا خوب است تا بتوانید پای خود را بلند کنید.
  • در صورت امکان فضای خانه خود را در طبقه اول نگه دارید اگر خانه چند طبقه دارید.

پزشک و تیم جراحی شما دستورالعمل های کاملی در مورد چگونگی آمادگی بهتر برای جراحی به شما می دهند. مهم است که تا حد ممکن از این دستورالعمل ها پیروی کنید.

در هنگام تعویض مفصل زانو چه اتفاقی می افتد؟

وقتی زمان جراحی تعویض مفصل زانو فرا رسید ، شما لباس بیمارستانی خواهید پوشید و یک دستگاه برای تأمین مایعات و مواد مغذی در حین جراحی برای شما انجام می شود. درست قبل از جراحی ، بیهوشی خواهید داشت.

در طی این عمل که بین یک تا دو ساعت طول می کشد ، جراح شما یک برش جراحی طولانی را در بالای زانوی شما ایجاد می کند. با پوست و عضله به عقب ، آنها غضروف و استخوان آسیب دیده را برش می دهند.

آنها مفصل جدید زانو را در استخوان ران و درشت نی شما که استخوان اصلی در قسمت پایینی پای شما است ، قرار می دهند. آنها این کار را با استفاده از پین و پیچ های تخصصی انجام می دهند. پس از آن ، جراح شما زخم برش را با بخیه می بندد و یک باند می زند.

شما پس از جراحی در یک اتاق بهبودی ویژه که تیمی می تواند علائم حیاتی شما را کنترل کند ، بهبود خواهید یافت.

بعد از تعویض مفصل زانو چه اتفاقی می افتد؟

بعد از جراحی تعویض مفصل زانو ، ساق پا احساس سفتی می کند. احساس درد خواهید کرد دریافت مسکن از طریق ورید یا به صورت داخل وریدی می تواند به مدیریت این درد کمک کند. ممکن است در زمان جراحی بی حسی موضعی با اثر طولانی مدت یا احتمالاً انسداد عصبی برای کمک به درد بعد از عمل دریافت کنید. همچنین برای جلوگیری از لخته شدن خون دارو دریافت خواهید کرد.

بیشتر افراد فیزیوتراپی را از روز جراحی یا یک روز پس از جراحی خود شروع می کنند تا جریان خون را در بافت های اطراف زانوی جدید تقویت کنند. جراح شما ممکن است استفاده از دستگاه حرکت غیرفعال مداوم را توصیه کند. این وسیله مخصوص ، مهاربند خاصی است که با حرکت خمشی ملایم زانوی شما را به طور مداوم حرکت می دهد.

جراح به شما اطلاع می دهد که چه زمانی بهتر است بیمارستان را ترک کنید. این بر اساس نتایج جراحی و شرایط شما است.

پس از جراحی ، تحت نظر متخصص پزشکی ورزشی و فیزیوتراپی قابل توجهی قرار خواهید گرفت. جراح و تیم پزشکی ورزشی یا فیزیوتراپی شما تمرینات درمانی ورزشی آرتروز زانو را طراحی می کنند که مناسب شما باشد.

ورزش درمانی و تعویض مفصل زانو

بعد از تعویض مفصل زانو یا هرنوع عملی که روی زانو انجام می پذیرد نکته ی مهم بازگشت عملکرد زانوست . درست است که تبحر جراح و انتخاب شیوه ی جراحی مناسب بسیار کمک کننده است ، اما در بازگشت توان حرکتی بیمار و دامنه ی حرکتی زانوی او نقش کلیدی رو در میان یک بازتوانی علمی و اصولی دارد . ورزش درمانی باتقویت عضلات دور زانو ، برطرف کردن اسپاسم و تورم عضلات و لیگامان های تحت جراحی توسط ورزش های تخصصی جهت استرس و کشش عضلات به همراه طب سوزنی می‌تواند در روند بهبود عملکرد فرد دوره ی بازتوانی را از ۶ ماه به ۲ ماه تقلیل دهد.

عوارض ناشی از تعویض مفصل زانو چیست؟

هر روش پزشکی خطر خونریزی ، لخته شدن خون و عفونت را به همراه دارد. پزشک شما این خطرات و آنچه را که می توانید برای به حداقل رساندن آنها انجام دهید توضیح می دهد. آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا اظهار می دارد که کمتر از ۲ درصد از بیش از ۶۰۰۰۰۰ نفر که هر سال در ایالات متحده تعویض مفصل زانو می کنند ، عوارض جدی دارند.

عوارض مرتبط با جراحی تعویض مفصل زانو شامل موارد زیر است:

• زانوی مصنوعی با گذشت زمان فرسوده می شود
  • خون ریزی
  • لخته شدن خون در پا یا ریه ها
  • مشکلات تنفسی ناشی از بیهوشی
  • حمله قلبی
  • سفتی زانو
  • آسیب عصبی در زانو
  • سکته مغزی

در صورت مشاهده علائم زیر بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

• لرز
  • تخلیه از اسکار جراحی شما
  • تب بیش از ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۷.۸ درجه سانتیگراد)
  • افزایش درد ، قرمزی ، تورم و حساسیت به زانو

عفونت یک نگرانی مداوم برای افرادی است که مفاصل مصنوعی دریافت می کنند. از آنجا که باکتری ها و سایر آلودگی ها به طور منظم از طریق خون جریان می یابند ، می توانند زانوی مصنوعی شما را آلوده کنند. اگر به عفونت زانو مبتلا هستید ، ممکن است پزشک مجبور باشد قسمتی از زانوی مصنوعی یا کل آن را برای درمان عفونت قبل از کاشت مجدد زانو ، از بین برد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟