درمان غیر جراحی آرتروز

در میان بزرگسالان که از آرتروز رنج می برند – فارغ از پیشینه ، قومیت یا سن آنها – یک نکته مهم مشترک وجود دارد : تمایل به تسکین علائم آنها.

جراحی تعویض مفصل اغلب راه حل در دسترس برای کاهش درد و عدم تحرک ناشی از التهاب مفاصل در نظر گرفته می شود. اما اگر جزء میلیونها بزرگسال مبتلا به این بیماری هستید ، مهم است که تشخیص داده شود که جراحی و تعویض مقصل تنها گزینه مناسب شما نیست. در بسیاری از موارد ، حتی لازم نیست اولین انتخاب شما باشد و بسیاری از روشهای درمان غیر جراحی برای معالجه ورم مفاصل وجود دارد.

در کلینیک پزشکی ورزشی دکتر سارا کاویانی ، ما به صدها نفر کمک کرده ایم تا علائم آرتروز خود را با روش های درمان غیر جراحی آرتروز برطرف نموده و مفاصل خود را حفظ نمایند . در بسیاری از موارد ، تغییر در شیوه زندگی آنها باعث شده است تا شرایط آنها قابل کنترل گردیده و به آنها اجازه داده شود تا به فعالیت های مورد علاقه خود بازگردند.

اگر در حال تعویض مفصل زانو یا شکل دیگری از جراحی ارتوپدی هستید ، در اینجا چند گزینه جایگزین آورده شده است که شما را دعوت به مطالعه ادامه این مقاله می نماییم.

درمان غیر جراحی آرتروز چیست؟

درمان غیرجراحی آرتروز که به آن مراقبت محافظه کارانه نیز گفته می شود ، شامل استفاده از ورزش درمانی ، مدیریت درد و داروهای ترمیمی برای کاهش ناراحتی و افزایش تحرک است. در مقابل جراحی آرتروز ، این روش خطر بالقوه ، استرس و هزینه قابل توجه بالاتر از عمل را از بین می برد. همچنین زمان ریکاوری را به شدت کاهش می دهد.

ترکیب ورزش درمانی و تزریقات (پلاسمای غنی از پلاکت ، سلولهای بنیادی یا سایر گزینه های ترمیم کننده برای کمک به بهبود بدن شما) به نوع آرتروز شما و سایر عوامل شخصی بستگی دارد. با این وجود ، بدون در نظر گرفتن استئو آرتریت ، آرتریت روماتوئید ، آرتریت پسوریاتیک یا شکل دیگری از بیماری ، می توانید راحت استراحت کنید. زیرا یک برنامه درمانی مؤثر برای شما وجود دارد.

از همه مهمتر در روش های غیرجراحی جهت مدیریت علائم ، گزینه های بسیاری در اختیار شما قرار داده میشود که میتوانید فقط با یک گفتگو و ملاقات با پزشک خود با آنها آشنا شوید. این موارد شامل رژیم غذایی سالم ، مدیریت استرس و ورزش منظم می باشد.

راه های مدیریت آرتروز شما

روشهای مدیریت آرتروز

ملاقات با پزشک اولین قدم در برنامه درمانی شما است. پزشک با شما همکاری خواهد کرد تا مشخص کند که کدام یک از خدمات ارتوپدی یا تغییر شیوه و سبک زندگی برای شما مفید خواهد بود. همچنین می توانید متوجه شوید که آیا شما گزینه خوبی برای درمان های ترمیمی غیر جراحی هستید یا خیر. در حالی که تغییر رژیم غذایی و ورزش منظم ممکن است در موارد پیشرفته استئو آرتریت یا آرتریت پسوریازیس تاثیر چندانی نداشته باشد ، در مراحل اولیه التهاب مزمن مفصل می تواند مزایای عمده ای را ارائه دهد.

خوردن غذاهای غیر التهابی

خوردن یک رژیم غذایی سالم برای سلامتی کلی بدن شما ضروری است و همانطور که غذاهایی برای کمک به ساخت بدن وجود دارد ، غذاهای زیادی وجود دارند که به شما در کاهش التهاب مفاصل کمک می نماید.

خوردن رژیم غذایی مناسب از جمله ماهی ، آجیل و دانه ، میوه و سبزیجات ، روغن زیتون ، لوبیا و غلات سبوس دار فواید فوری برای مهار التهاب دارند. به عنوان یک مزیت ثانویه ، یک برنامه غذایی سالم و با مدیریت ، می تواند به کاهش وزن کمک کرده و در نتیجه میزان استرس شما در مفاصل را نیز کاهش دهد.

مدیریت استرس

استرس به عنوان عاملی شناخته می شود که منجر به شعله ور شدن آرتروز می گردد. به طور طبیعی ، مدیریت استرس شما ، نه تنها درد شعله ور شده را کاهش می دهد ، بلکه ممکن است باعث کاهش تعداد دفعات بروز درد در مفاصل گردد.

متأسفانه ، استرس در بسیاری از موارد در زندگی ما تجلی می یابد. یک شکل آشکار از استرس وقتی است که مسئولیت های زیادی با وجود زمان و منابع ناکافی داریم. شکل های دیگر استرس نیز ناشی از کافئین ، الکل ، نیکوتین یا کمبود خواب است. منبع استرس شما هرچه باشد ، اولین قدم صرفاً آگاهی بیشتر از آن است. از اینرو ، شما بایستی در لحظه آن را مدیریت کرده و استراتژی هایی را برای مدیریت آن در درازمدت تدوین نمایید.

عضلات و مفاصل خود را تقویت نمایید

تقویت عضلات و مفاصل

درد و سفتی مفاصل شاید دو علامت شایع آرتروز باشد. یکی از راه هایی که بیماران به دنبال اجتناب از این علائم هستند ، عدم تحرک است. متأسفانه ، این مسئله اغلب مشکل آنها را بدتر می کند. اگرچه ممکن است که در ابتدا کمی سخت به نظر برسد ، اما ورزش می تواند یکی از مؤثرترین روشهای درمانی در بسیاری از انواع آرتروز باشد.

تمرینات کم فشار مانند یوگا یا تای چی می تواند به ترمیم تحرک و قدرت طبیعی مفاصل شما کمک کند. این تمرینات همچنین می تواند باعث تسکین هدفمند مچ پا ، کمر ، زانو یا ناحیه دیگری از ناراحتی شود. اگر یک ورزشکار هستید ، خوشحال خواهید شد که بدانید راه هایی برای بلند کردن ایمن وزنه ها ، دویدن و به طور کلی حفظ شیوه زندگی فعال در هنگام مدیریت آرتروز نیز وجود دارد.

تعداد دقیق دفعات و شدت تمرینات در افراد مختلف متفاوت خواهد بود ، بنابراین ، مشابه رژیم غذایی ، مهم است که قبل از شروع ، برنامه ورزشی خود را با پزشک خود هماهنگ نمایید. پزشک به سؤالات شما در مورد انتخاب یک برنامه ورزشی ، تکنیک های کششی مناسب و چگونگی جلوگیری از اضافه وزن شما را راهنمایی خواهد کرد.

ورزش درمانی آرتروز

در بسیاری از موارد ، درد ورم مفاصل تا حدی به دلیل عادات حرکتی ضعیف و اشتباه است. یک متخصص پزشکی ورزشی می تواند عادات اشتباه و مضر در فعالیت های روزانه شما را شناسایی کرده و شما را به حرکت در روش هایی که باعث کاهش درد می شود ، آموزش داده و از آسیب اضافی در مفاصل دور گرداند.

ورزش درمانی اغلب علاوه بر ورزش ، آموزش مهارت های حرکتی شامل درمان دستی آرتروز است. یک متخصص پزشکی ورزشی می تواند تمرینات و کششهای خاصی را برای کمک به متوقف کردن آسیب مفاصل و التهاب معکوس ارائه نماید. به طور خاص یک متخصص پزشکی ورزشی قادر به ارائه سطح مراقبت بهتری از گردن ، کمر  ، شانه ها ، زانوها و سایر مفاصل نسبت به یک پزشک عمومی می باشد.

در بعضی موارد ورزش درمانی نشان داده است که نیاز به جراحی را به تأخیر می اندازد یا به همان اندازه مؤثر است. مشاوره با پزشک متخصص پزشکی ورزشی به شما کمک می کند تا در مورد اینکه چه سطح ورزش و فعالیت های ورزشی و نرمشی برای آرتروز شما مناسب است ، بیشتر بدانید.

داروی ترمیمی را دریافت کنید

درمان های ترمیمی آرتروز

از دیگر گزینه های درمانی ، روش های غیر تهاجمی یا حداقل تهاجمی برای بهبود و درمان التهاب مفاصل شما بدون نیاز به مداخله جراحی است. مزایای درمان ترمیمی آرتروز از احیای غضروف مفصل تا درمان اعصاب ملتهب و آسیب دیده است. این نوع از درمان ، جایگزین مناسب برای تعویض مفصل می باشد.  این روش های جدید غیر جراحی (تزریق ، در درجه اول) به جای اینکه به مفاصل جدید تکیه کنند ، بدن را قادر به بهبود خویش می نماید.

گزینه و روش های زیادی برای درمان ترمیمی آرتروز ارائه گردیده است که برخی در زیر آورده شده است:

بعد از اینکه سعی کردید روشهای محافظه کارانه تری برای درمان درد مفاصل خود ، مانند یک رژیم غذایی سالم و استراحت کافی را امتحان نمایید، اگر همچنان درد مفاصل و التهاب وجود داشته باشد ، بهتر است در مورد این نوع از درمان های ترمیمی با پزشک خود مشورت نمایید.

کلینیک درمان آرتروز شهر کرج

کلینیک پزشکی ورزشی دکتر سارا کاویانی واقع شده در شهر کرج – استان البرز ، آماده ارائه خدمات درمان غیر جراحی و ورزش درمانی و همچنین تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به بیماران آرتروز می باشد. لطفا برای دریافت مشاوره و رزرو وقت با شماره ۰۹۰۱۴۷۹۱۶۰۰ تماس بگیرید.

مطالعه مقالات زیر به شما توصیه می گردد: