منوی دسته بندی
زندگی طبیعی و دستگاه گوارش

زندگی طبیعی و دستگاه گوارش

زندگی طبیعی و دستگاه گوارش

دستگاه گوارش و عملکرد صحیح آن در زندگی یک انسان نقش بسیار مهمی دارد. سوخت و ساز و دفع کامل مواد اضافه ی غذاهای خورده شده, در زمانی اتفاق می‌افتد که شما ,دستگاه گوارش سالمی داشته باشید.

سلامت بدن و خصوصاً دستگاه گوارش با انجام حرکاتی ایجاد میشود که در زمانهای قدیم و زندگی طبیعی به طور ناخودآگاه ,ما آنها را انجام می دادیم. اما با شهرنشین شدن انسان و آمدن ابزارهای متفاوت, دیگر از وضعیت های ناخودآگاه خبری نیست و ما فکر می کنیم که ابزاربه ما کمک می کند اما این طور نیست! !

یکی از دلایل عدم دفع صحیح و کامل در دستگاه گوارش نشستن بر روی توالت فرنگی و انجام عمل دفع , در وضعیت نشسته می‌باشد.
در این حالت بدن مجبور است که با فشار هوا و از طریق انتقال فشار عضلانی از ناحیه ریه ها به پرده دیافراگم و بعد از آن به دستگاه گوارش, عمل دفع را انجام دهد .اما این عمل در زندگی طبیعی و نشستن در توالت های قدیمی با فشار روی ران ها به دستگاه گوارش اتفاق می افتد.

مجموعه حرکات پاوان موکت یا ضد گاز

دانش یوگا با مجموعه حرکاتی به نام “پاوان موکت” یا “ضد گاز” به دستگاه گوارش کمک می‌کند .برای انجام این وضعیت در حالت خوابیده به پشت, زانوها را داخل شکم آورده و دست ها را دور زانو ها و یا پشت زانوها قلاب می کنیم و انگشتان پا را به سمت صورت میکشیم. با کمی دقت متوجه می شویم که این وضعیت را ما در گذشته به صورت نشسته ,در زمان انجام عمل دفع و در دستشویی ها انجام می دادیم .

زندگی طبیعی و دستگاه گوارش

در این وضعیت با فشار روی رانها به روی شکم و دستگاه گوارش و تحریک روده ها, عمل دفع بدون فشار به بدن و در راحت ترین و کاملترین وضعیت صورت می‌گیرد .

در عین حال این وضعیت, با ایجاد کشش های ملایم و طبیعی در پشت پاها و عضلات پشت و کمر, منجربه یک احساس انبساط کلی در سرتاسر بدن می شود.

اگر این کشش ها ناخوشایند بود, با قرار دادن مثلاً یک دمپایی در زیر پاشنه ها, از کشش ها کمی کم کرده و اجازه دهید عضلات پشت آرام آرام باز و منبسط شوند و یا از یک دمپایی با پاشنه های بلند تر استفاده کنید.

با ایجاد کشش های ملایم در پشت, به طور طبیعی مناطق به هم فشرده شده ستون مهره ها باز شده و کشیده می شود .مجموعه این کشش ها در پشت بدن به انبساط کلی در بدن منجر می گردد .

به طور کلی در آغوش کشیدن زانو ها کاری تسکین دهنده در احساسات نیز می باشد .معمولاً ما در اوقاتی که حال خوبی نداریم  زانوی غم بغل می گیریم و با انجام این کار خودمان را دلداری می دهیم.

تاثیر ورزش بر دستگاه گوارش

اگر اهل پیاده‌روی باشید, می توانید بعد از ۴۵ دقیقه پیاده روی ملایم, روی کف پاهای خود بنشینید و زانوها را با کمک دست ها به داخل شکم بکشید. اگر این وضعیت خیلی سخت بود جایی قرار بگیرید که کمی زیر پاشنه ها بلندتر باشد, حالا سر و قفسه سینه خود را بالا بکشید و به آسمان نگاه کنید. ۳ دم و بازدم عمیق بگیرید و پس از آن پیشانی خود را به روی زانو ها بگذارید و عمیق و آرام نفس بکشید و نفس ها را در ناحیه کمر و لگن احساس کنید. حالا به آرامی زانوهای خود را صاف کنید و با چشمان باز , آرام آرام با دست ها روی پاها قدم بزنید و صاف بایستید. , حالا به آرامی کمی به پشت خم شوید و آسمان را ببینید. فقط دقت داشته باشید که از ناحیه کتف ها به سمت عقب خم شده و کمر را خم نکنید.

این حرکت به رفع خستگی در سرتاسر بدن کمک می کند و سطح انرژی بدن را بالا می آورد .

شاد باشید و طبیعی زندگی کنید.

مهدی افرادی, معلم یوگا
محقق و مروج سبک زندگی طبیعی( اکولایف)

دکتر سارا کاویانی
Call Now Button