کج پشتی یا اسکولیوز چیست ؟

کج پشتی یا اسكوليوز چیست ؟

کج پشتی یا اسکولیوز ، انحراف جانبی ستون فقرات است که عمدتا کودکان را درگیر می‌کند . منشاء ایجاد کج پشتی یا اسکولیوز در همان کودکی بوده و در مراحل ابتدایی معمولا بدون درد است . به همین دلیل معاینات منظم برای اطفال و بزرگسالان برای تشخیص کج پشتی یا اسکولیوز اهمیت پیدا می کند.

شیوع کج پشتی

اسکولیوز معمولا قبل از ١۴ سالگی نمایان می شود و میزان شیوع آن ١/٩ درصد است.در دوران نوجوانی،میزان شیوع با علت نامشخص در دختران پنج برابر بیشتر از پسران است.

کج پشتی یا اسکولیوز چیست ؟

مشخصه های اصلی اسکولیوز یا کج پشتی

• شانه های نابرابر
  • انحنای ستون فقرات
  • انحراف لگن

انواع کج پشتی

اسکولیوز وضعیتی (عملکردی)

اسکولیوز وضعیتی یا عملکردی در بچه های مدرسه به علت تکرار وضعیت های غلط ایجاد میشود.ضعف عضلات ستون فقرات همراه با نشستن طولانی مدت باعث وارد آمدن فشار بیشتری بر روی مهره ها می شود.

قرار گرفتن کودک در وضعیت های صحیح به علت ضعف عضلانی موجود بسیار مشکل بوده و بنابراین با تکیه دادن روی یک طرف،نشستن را برای خود راحت و قابل تحمل می سازد.

وقتی بچه بند کیف خود را روی شانه چپ می اندازد برای لیز نخوردن بند کیف،شانه خود را بالاتر نگه داشته و در این حالت تمایل ستون فقرات برای انحنا به سمت چپ زیاد می شود.

بچه هایی که به طور دائم فعالیت های کاری یا تفریحی نامتعادل انجام میدهند در معرض بهم خوردن توازن قوای عضلانی هستند که میتواند موجب انحنای فقرات به طرفین شود و وقتی وضعیت های مختلف ستون فقرات بطور عادت به یک سمت انحنا پیدا کند؛این مساله قابل توجه بوده و باید برای جلوگیری از ایجاد اسکولیوز زودرس به پیشگیری و اصلاح آن پرداخت.

اسکولیوز ساختاری (ساختمانی)

در اسکولیوز ساختاری یا ساختمانی، ستون فقرات خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست داده و بیمار هر وضعیتی که به خود بگیرد انحراف جانبی ستون مهره از بین نمی رود. این نوع اسکولیوز اغلب به علت تغییر شکل مهره، مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان ایجاد شود.

تنها راه درمان اسکولیوز ساختاری یا ساختمانی ، جراحی میباشد.

توجه: ۷۰ تا ۹۰ درصد اسکولیوز ها از نوع قابل اصلاح هستند و در این نوع، اغلب انحنا ها ۱۸-۲۴ ماه بعد از تشخیص به طور کامل اصلاح میشوند.

درمان کج پشتی

پژوهشهای جدید نشان میدهند انجام یوگا به مدت ۹۰ ثانیه و دست کم برای ۳ روزدر هفته میتواند در کمتر از ۹۰ روز خمیدگی ستون فقرات را در بیماران مبتلا به اسکولیوز کاهش دهد.

درمان اسکولیوز شدید که به معنای انحراف بیش از ۴۵ درجه در ستون مهره است معمولا عمل جراحی است.

درمان غیرجراحی کج پشتی با مشاوره با متخصص پزشکی ورزشی برای بیمارانی توصیه می شود که انحنای ستوان فقرات آنها کمتر از این میزان باشد، یکی از متداول ترین درمان های غیرجراحی اسکولیوز استفاده از کمربندهای طبی است که باید به مدت حداقل ۲۳ ساعت در روز پوشیده شوند تا ستون فقرات بیماران را در حین رشد، راست نگه دارد.