منوی دسته بندی
معایب اهدای خون

معایب اهدای خون

معایب اهدای خون

مضرات اهدای خون

تردیدی نیست که اهدای خون می تواند بسیاری از کارهای خوب را انجام دهد: طبق گفته صلیب سرخ آمریکا ، اهدای فقط یک پیمانه خون می تواند جان بیش از یک نفر را نجات دهد. روزانه حدود ۳۶۰۰۰ پیمانه خون در ایالات متحده مورد نیاز است و ۶.۸ میلیون نفر سالانه خون اهدا می کنند. اما اهدای خون بدون ضرر نیست. به هر اهدا کننده یک معاینه کوچک جسمی داده می شود ، اما هنوز عوارض جانبی جزئی نیز وجود دارد.

عوارض جانبی اهدای خون عبارتند از :

  • کبودی
  • ادامه خونریزی
  • سرگیجه ، سبکی سر و حالت تهوع
  • درد
  • ضعف جسمی

اهدای خون یک روند ایمن است ، اما مواردی وجود دارد که باید قبل از اهدای خون بدانید. در اینجا نگاهی دقیق به معایبی است که باید قبل از اهدای خون در نظر گرفته شود.

کبودی

هنگام اهدای خون ، روی یک صندلی دراز کشیده ، نشسته یا دراز می کشید و بازوی خود را بر روی یک بغل باز کرده اید. ارائه دهنده خدمات بهداشتی یک کاف فشار خون یا تورنیکت را در اطراف بازو قرار می دهد تا رگهای شما با خون بیشتری پر شود. پس از تمیز کردن پوست یکی از آرنج ها ، ارائه دهنده یک سوزن استریل متصل به یک لوله پلاستیکی نازک و کیسه خون را به یکی از رگ های شما وارد می کند. سوزن برای مدت ۱۰ دقیقه یا در طول اهدای خون در بازوی شما نگه داشته می شود.

وقتی سوزن رگ می زند ، همیشه این احتمال وجود دارد که در اطراف محلی که سوزن قرار داده شده است ، کبودی ایجاد کند. به همین دلیل ، کبودی در بین اهدا کنندگان خون معمول است.

رنگ کبودی از زرد تا آبی تا بنفش است. کبودی خفیف تا متوسط ​​معمولاً جای نگرانی نیست. در صورت کبودی ، طی ۲۴ ساعت اول پس از اهدای خون ، چند دقیقه یک بار بسته سرد را به ناحیه کبودی بمالید.

خونریزی ادامه دار

وقتی اهدا خون کامل شد ، یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی سوزن را از رگ شما خارج می کند و یک باند را در محل سوزن قرار می دهد. آنها بازوی شما را با پانسمان می بندند. باند و فشار پانسمان برای جلوگیری از جریان خون از رگ شما است. پرستار شما را راهنمایی می کند تا حداقل چهار تا پنج ساعت باند را حفظ کنید تا اطمینان حاصل شود که خونریزی متوقف شده است.

گاهی اوقات پس از چند ساعت نگهداری باند و پانسمان ، خونریزی همچنان رخ می دهد. در این حالت مهم است که به محل سوزن فشار وارد کنید و بازوی خود را به مدت سه تا پنج دقیقه بالاتر از قلب خود نگه دارید. اگر خونریزی پس از آن زمان متوقف نشد ، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

سرگیجه ، سبکی سر و حالت تهوع

سرگیجه ، سبکی سر و حالت تهوع

بعد از اینکه اهدای خون شما کامل شد ، به شما گفته می شود که ۱۵ دقیقه در یک منطقه بنشینید. در آنجا فرصت استراحت ، نوشیدن مایعات – معمولاً آب یا آب میوه – و خوردن یک میان وعده سبک خواهید داشت. خوردن ، نوشیدن و استراحت شناخته شده است که برخی از سرگیجه ، سبکی سر و حالت تهوع را که با اهدای خون همراه است کاهش می دهد. اکثر مردم حداقل نسخه های ملایم این عوارض را تجربه می کنند.

اگر بعد از دوره استراحت در بخش اهدا ، احساس سرگیجه ، سبکی سر یا حالت تهوع می کنید ، دراز بکشید و پاهایتان را دراز کنید تا زمانی که احساس بهتر شوید. اگر چندین ساعت پس از اهدا کردن ، همچنان این علائم را تجربه کردید ، با مرکز اهدای خون خود تماس بگیرید.
درد

اهدای خون یک تجربه بدون درد نیست. هنگام وارد شدن سوزن به بازو ممکن است احساس درد کنید. در حین خون کشیدن نباید درد داشته باشید ، اما ممکن است در محلی که سوزن به بازوی شما وارد می شود احساس ناخوشایندی داشته باشید.

بعد از اهدای خون ممکن است در محل فرو رفتن سوزن نیز احساس درد کنید ، به خصوص اگر بازو کبود شده باشد. اگر بعد از اهدا ، احساس درد می کنید ، ممکن است بخواهید از داروی مسکن که حاوی استامینوفن است استفاده کنید.

ضعف جسمی

پس از اهدای خون ، احتمالاً ضعف جسمی ، خصوصاً در بازویی که سوزن به آن تزریق شده است ، احساس خواهید کرد. به همین دلیل ، پرستاران به شما توصیه می کنند تا ۵ ساعت پس از اهدای خون از انجام فعالیت بدنی شدید یا بلند شدن از وزن خودداری کنید.

زمان بری

اهدای خون می تواند یک فرایند زمانبر باشد: از زمان رسیدن تا زمان ترک ممکن است حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه طول بکشد. این شامل مراحل آزمایش و کاغذ بازی است ، در آنجا شما یک معاینه فیزیکی و آزمایش خون خراش انگشت را دریافت خواهید کرد و باید برخی از اسناد را پر کنید. پس از آن ، باید برای مدت زمان ۱۵ دقیقه استراحت بنشینید. با این حال ، فرآیند خون گیری فقط ۱۰ دقیقه طول می کشد.

فواید اهدای خون

در حالی که اهدای خون می تواند عوارض جانبی جزئی ایجاد کند ، اما این یک عمل بسیار مفید است که می تواند مزایای بسیار داشته باشد. در ایالات متحده ، هر دو ثانیه یک نفر به خون نیاز دارد.

بیشترین اهداکنندگان کسانی هستند که دارای خون از نوع O هستند ، زیرا آنها “اهدا کنندگان جهانی” محسوب می شوند که خون آنها با کسانی که متعلق به هر یک از چهار گروه خونی: A ، B ، AB و O هستند قابل مطابقت است.

شما می توانید یکی از ۶.۸ میلیون اهدا کننده سالانه در ایالات متحده باشید که کاری برای کمک به دیگران انجام داده است.
شما می توانید به طیف گسترده ای از افراد مبتلا به سرطان گرفته تا افرادی که در تصادفات رانندگی دچار شده اند ، کمک کنید.
خون شما می تواند یک یا حتی بیشتر زندگی را نجات دهد.

اگر به فکر اهدای خون هستید ، باید معایب را با فواید اهدای خون بسنجید و تصمیمی بگیرید که برای شما منطقی باشد.

دکتر سارا کاویانی
Call Now Button