منوی دسته بندی
پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) و درمان درد شانه

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) و درمان درد شانه

درد شانه و تزریق پی آر پی

“چرا شانه ام درد می کند؟” یکی از رایج ترین سوالاتی است که پرسیده می شود. افراد در انواع فعالیت‌های منظم روزانه به دلیل درد شانه، از بستن کمربند ایمنی تا برداشتن بشقاب از قفسه بالایی، با مشکلاتی مواجه می‌شوند. گاهی اوقات، بیماران در شب درد شدیدتری از شانه را تجربه می کنند. در این مقاله مروری بر برخی از دلایلی است که چرا بیماران معمولاً درد شانه دارند و برخی از آخرین تحقیقات را شرح می دهد که نشان می دهد تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) می تواند در بهبود درد شانه بسیار مفید باشد.

علل شایع درد شانه

شایع‌ترین علل درد شانه عبارتند از تاندونوپاتی روتاتور کاف (که گاهی اوقات تاندونیت یا تاندونوز نیز نامیده می‌شود) و پارگی روتاتور کاف با ضخامت جزئی. روتاتور کاف گروهی از عضلات است که به تثبیت دینامیک شانه و به حمایت از آن در حین فعالیت کمک می کند. بنابراین وقتی روتاتور کاف آسیب می بیند، کل شانه می تواند مشکل ساز شود و منجر به درد و مشکلات عملکردی شود.

دلایل درد شانه

درمان درد شانه

درمان‌های زیادی برای تاندونوپاتی روتاتور کاف و پارگی روتاتور کاف با ضخامت جزئی وجود دارد (اگر پارگی روتاتور کاف با ضخامت کامل داشته باشید، این موضوعی متفاوت است و ما در زمان دیگری به آن خواهیم پرداخت!) و اکثر بیماران می‌توانند از آن استفاده کنند. بدون نیاز به جراحی بهتر است درمان‌ های غیرجراحی شامل مصرف دارو، انجام تمرینات ورزشی در خانه یا فیزیوتراپی و گاهی اوقات می‌تواند شامل تزریق در ناحیه بالای تاندون‌های روتاتور کاف، به نام فضای ساب آکرومیال باشد.

درمان درد شانه با استفاده از تزریق

تزریق کورتیکو استروئید

گزینه کلاسیک تزریق، تزریق کورتیکو استروئید (به عنوان مثال تزریق کورتیزون) بوده است. کورتیکو استروئیدها داروهای ضد التهابی هستند که وقتی در اطراف روتاتور کاف قرار می گیرند، می توانند درد را کاهش دهند و به بیماران در مسیر بازیابی عملکرد کمک کنند. با این حال، نگرانی هایی نیز وجود دارد که تزریق کورتیکواستروئید ممکن است تنها به عنوان یک مسکن در پوشاندن درد عمل کند و ممکن است باعث بهبود واقعی تاندون های روتاتور کاف نشود. حتی نگرانی هایی وجود دارد که تزریق کورتیکواستروئید ممکن است باعث آسیب طولانی مدت به تاندون های روتاتور کاف در صورت تکرار زیاد شود.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

بنابراین، ما به دنبال گزینه‌های غیرجراحی دیگری برای درمان بیماران مبتلا به بیماری روتاتور کاف هستیم که به طور بالقوه باعث بهبودی می‌شوند و اثرات مضر طولانی‌مدتی ندارند. یکی از این گزینه ها پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یا پلاکت درمانی است.

PRP غلظتی از پلاکت ها و فاکتورهای رشد است که با کشیدن خون بیمار و چرخاندن آن در لوله آزمایش با سرعت بالا و جداسازی و جمع آوری عناصر آن است.

پی آر پی نتایج امیدوارکننده ای در اختلالات مختلف تاندون و مفاصل آرتروز نشان داده است.

نتیجه و مقایسه انواع تزریق جهت درد شانه

برای بیماران مبتلا به شانه درد، دو مطالعه با کیفیت اخیر در مجلات جراحی ارتوپدی منتشر شده است که تزریق PRP را با تزریق کورتیکواستروئید در درمان بیماری روتاتور کاف مقایسه می کند. هر دو مطالعه کارآزمایی‌های تصادفی‌ و کنترل‌ شده بودند که در آن بیماران و پزشکانی که آنها را ارزیابی می‌کردند نمی‌دانستند کدام تزریق دریافت شده است و هر دو نشان دادند که PRP می‌تواند درد شانه را تسکین دهد.

یکی از مطالعات نشان داد که بیمارانی که PRP دریافت کرده‌اند تسکین بیشتری از درد و بهبودی در امتیازات نظرسنجی بیماران در سه ماه پس از تزریق نسبت به دیگر بیماران داشتند.

در مطالعه دیگر بیمارانی که PRP دریافت شده که از فرد دیگری گرفته شده بود، با بیمارانی که تزریق کورتیکواستروئید دریافت کردند، مقایسه کرده است. گروه PRP پس از تزریق تا شش ماه تسکین ثابتی داشتند، در حالی که گروه تزریق کورتیکواستروئید بهبودی را عمدتاً در ماه اول تجربه کردند و سپس درد مجددا افزایش یافت. همچنین بیماران گروه PRP نیز در شش ماه پس از تزریق، بهبود قابل توجهی در عملکرد کلی داشتند.

جمع بندی

اگرچه این مطالعات محدودیت های خاص خود را دارند، نتایج هر دو نشان می دهد که PRP یک گزینه غیرجراحی حیاتی برای بیماران مبتلا به درد مداوم شانه ناشی از تاندونوپاتی روتاتور کاف یا پارگی روتاتور کاف با ضخامت جزئی است. و بهترین بخش در مورد PRP این است که عملاً هیچ اثر مضری وجود ندارد زیرا از فاکتورهای رشد طبیعی بدن شما برای کمک به بهبودی شما استفاده می کند، بنابراین در صورت نیاز، می توانید بدون نگرانی در مورد آسیب طولانی مدت به شانه خود، تزریق PRP را تکرار کنید. .

اگر درد شانه را تجربه می‌کنید یا می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد PRP داشته باشید، با کلینیک پزشکی ورزشی دکتر سارا کاویانی به شماره ۰۹۰۱۴۷۹۱۶۰۰ تماس بگیرید و درخواست مشاوره و وقت ملاقات کنید.

دکتر سارا کاویانی
Call Now Button