منوی دسته بندی
درمان پی آر پی (PRP) یا پلاکت درمانی چیست؟

درمان پی آر پی (PRP) یا پلاکت درمانی چیست؟

درمان PRP چیست؟

درمان پی آر پی چیست؟

درمان پی آر پی (PRP) می تواند به بهبود زخم در تروما و آسیب مفصل کمک کند. این تکنیک می تواند طاسی با الگوی مردانه را برطرف کند، رشد کاشت مو را تحریک کند و سایر روش های زیبایی را تقویت کند.

پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP ماده ای است که تصور می شود در هنگام تزریق باعث بهبودی می شود. پلاسما یکی از اجزای خون شماست که شامل فاکتورها یا پروتئین های خاصی است که به لخته شدن خون کمک می کند. همچنین حاوی پروتئین هایی است که از رشد سلول پشتیبانی می کنند. محققان با جداسازی پلاسما از خون و تمرکز بر آن ، PRP تولید کرده اند.

ایده این است که تزریق PRP در بافت های آسیب دیده ، بدن شما را برای رشد سلول های جدید و سالم تحریک می کند و باعث بهبودی می شود. از آنجا که فاکتورهای رشد بافت در تزریق رشد آماده شده بیشتر متمرکز هستند ، محققان فکر می کنند که بافت های بدن ممکن است سریعتر بهبود یابند.

مشهور شده است که ورزشکاران مشهوری مانند تایگر وودز و رافائل نادال بعد از عدم نتیجه گیری از سایر درمان ها از تزریق پی آر پی برای کمک به بهبود آسیب ها استفاده کرده اند.

تزریق پی آر پی

پلاسما چیست و پلاکت چیست؟

پلاسما قسمت مایع خون کامل است. این ماده عمدتاً از آب و پروتئین تشکیل شده است و محیطی را برای گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها برای گردش در بدن فراهم می کند. پلاکت‌ها که ترومبوسیت‌ها نیز نامیده می‌شوند، سلول‌های خونی هستند که باعث لخته شدن خون و سایر عملکردهای لازم برای بهبود رشد می‌شوند. فعال شدن پلاکت نقشی کلیدی در روند بهبود طبیعی بدن دارد.

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) چیست و تزریق پی آر پی چیست؟

در درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) از تزریق غلظت پلاکت های خود بیمار برای تسریع بهبودی تاندون ها، رباط ها، عضلات و مفاصل آسیب دیده استفاده می شود. به این ترتیب، تزریق PRP از سیستم درمانی هر بیمار برای بهبود مشکلات اسکلتی عضلانی استفاده می کند.

تزریق PRP با برداشتن یک تا چند لوله از خون خود و عبور دادن آن از طریق یک سانتریفیوژ برای متمرکز کردن پلاکت ها تهیه می شود. سپس این پلاکت های فعال شده مستقیماً به بافت آسیب دیده تزریق می شود. این تزریق فاکتورهای رشد را آزاد می کند که باعث تحریک و افزایش تعداد سلول های ترمیمی تولید شده توسط بدن شما می شود.

برخی از مزایای کلیدی تزریق پی آر پی این است که می تواند نیاز به داروهای ضد التهابی یا داروهای قوی تر مانند مواد افیونی را کاهش دهد. علاوه بر این، عوارض جانبی تزریق PRP بسیار محدود است، زیرا از آنجایی که تزریق‌ها از خون خود شما ایجاد می‌شوند، بدن شما آن‌ها را رد نمی‌کند یا به آن واکنش منفی نشان نمی‌دهد.

PRP - درمان ریزش مو

اهداف تزریق PRP چیست؟

محققان در حال آزمایش تزریق PRP در چندین برنامه هستند. نمونه هایی از این موارد عبارتند از:

ریزش مو: پزشکان برای تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش مو ، PRP را به پوست سر تزریق کرده اند. بر اساس منابع معتبر از سال ۲۰۱۴ ، تزریق PRP در درمان آلوپسی آندروژنیک ، که به عنوان طاسی الگوی مردانه نیز شناخته می شود ، موثر است.

آسیب های تاندون: تاندون ها ، نوارهای بافتی ضخیمی هستند که عضله را به استخوان متصل می کنند. آنها معمولاً پس از آسیب دیدگی بهبود می یابند. پزشکان از تزریق PRP برای درمان مشکلات مزمن تاندون مانند آرنج تنیس بازان ، تاندونیت آشیل در مچ پا و زانوی ورزشکارن پرش یا درد در تاندون کشکک زانو استفاده کرده اند.

آسیب های حاد: پزشکان از تزریق PRP برای درمان آسیب های حاد ورزشی مانند کشیدگی عضلات همسترینگ یا پیچ خوردگی زانو استفاده کرده اند.

ترمیم پس از جراحی: گاهی پزشکان از تزریق PRP پس از جراحی برای ترمیم تاندون پاره شده (مانند تاندون روتاتور کاف در شانه) یا رباط ها (مانند رباط صلیبی قدامی یا ACL) استفاده می کنند.

آرتروز زانو: پزشکان به زانو افراد مبتلا به آرتروز PRP تزریق کرده اند. طبق مطالعه منابع معتبر نشان داد که تزریق PRP نسبت به تزریق هیالورونیک اسید (یک روش درمانی سنتی) برای درمان آرتروز زانو موثرتر است. با این حال ، این درمان یک گروه کوچک متشکل از ۱۶۰ نفر بود ، بنابراین برای اینکه نتیجه گیری قطعی شود ، آزمایشات بزرگتری لازم است.

جوانسازی پوست: هم برای پیشگیری از پیری و هم برای بهبود و جوانسازی پوست به کار می رود.

PRP-جوانسازی پوست

چگونه برای تزریق PRP آماده می شوید؟

PRP می تواند به روش های مختلف تزریق شود. به عنوان مثال ، گاهی اوقات محلول لیدوکائین بی حس کننده موضعی قبل از تزریق روی پوست شما قرار می گیرد. برای استفاده از این مورد ممکن است مجبور باشید زودتر به جلسه درمان برسید.

در مواقع دیگر ، بی حسی موضعی با PRP مخلوط می شود تا هرگونه ناراحتی را کاهش دهد. بعضی اوقات ، پزشک در حین جراحی PRP تزریق می کند. در این حالت ، آمادگی برای تزریق PRP شامل پیروی از توصیه های جراح برای پیشگیری از بارداری است.

فرآیند تزریق PRP

در اینجا آنچه انتظار می رود از یک فرآیند تزریق PRP معمول باشد:

  1. یک متخصص مراقبت های بهداشتی نمونه ای از خون شما را می کشد. مقدار نمونه به محل تزریق PRP بستگی دارد. به عنوان مثال ، مقدار خون گرفته شده برای تزریق به پوست سر برای یک مطالعه منبع معتبر ۲۰ میلی لیتر بود. این مقدار کمی بزرگتر از یک قاشق چایخوری است.
  2. خون درون سانتریفیوژ قرار می گیرد. این دستگاهی است که به سرعت دور خود می چرخد ​​و باعث جدا شدن اجزای خون می شود. روند جداسازی حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد.
  3. یک تکنسین ، پلاسمای جدا شده را گرفته و آن را برای تزریق در ناحیه آسیب دیده آماده می کند.
  4. پزشکان معمولاً از تصویربرداری مانند سونوگرافی برای تعیین نقاط خاص برای تزریق مانند تاندون استفاده می کنند. سپس پزشک شما PRP را در ناحیه آسیب دیده تزریق می کند.
  5. این روند معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد.

عوارض جانبی احتمالی PRP چیست؟

از آنجا که PRP شامل تزریق ماده ای به پوست است ، عوارض جانبی بالقوه ای وجود دارد. PRP اتولوگ است ، به این معنی که حاوی موادی است که مستقیماً از بدن شما می آیند. این خطرات مربوط به واکنش آلرژیک را که می تواند در اثر تزریق داروهای دیگر مانند کورتیزون یا اسید هیالورونیک ایجاد شود ، کاهش می دهد. با این حال ، خطرات ناشی از تزریق وجود دارد ، از جمله:

  • عفونت
  • آسیب های عصبی
  • درد در محل تزریق
  • آسیب بافتی

شما باید در مورد این خطرات احتمالی با پزشک خود صحبت کنید ، و همچنین در مورد اقدامات پزشک برای به حداقل رساندن این خطرات صحبت کنید.

زمان بهبودی برای تزریق PRP چقدر است؟

زمان بهبودی برای تزریق PRP چقدر است؟

هنگامی که به دنبال آسیب دیدگی ، PRP تزریق می شود ، ممکن است پزشک توصیه کند که به منطقه آسیب دیده استراحت دهید. با این حال ، این توصیه ها بیشتر مربوط به آسیب و کمتر مربوط به تزریق PRP است. بیشتر افراد می توانند به دنبال تزریق PRP به فعالیت های روزمره خود ادامه دهند.

از آنجا که تزریق PRP به منظور بهبود یا رشد صورت می گیرد ، ممکن است تفاوت فوری پس از دریافت آمپول مشاهده نکنید. با این حال ، در طی چند هفته یا چند ماه ، ممکن است مشاهده کنید که این منطقه با سرعت بیشتری بهبود می یابد یا رشد موی بیشتری از آنچه انتظار می رفت ، دارد.

کلینیک پزشکی ورزشی دکتر سارا کاویانی

کلینیک پزشکی ورزشی دکتر سارا کاویانی واقع شده در کرج آمادگی ارائه خدمات PRP به ورزشکاران آسیب دیده و سایر عزیزان با آسیبهای آرتروز ، حاد ، درمان ACL پاره شده و برای درمان آسیب های تاندون را دارد. لطفا جهت رزرو و دریافت نوبت مشاوره و مراجعه با شماره ۰۹۰۱۴۷۹۱۶۰۰ تماس و هماهنگی فرمایید .

دکتر سارا کاویانی
Call Now Button