طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن های خیلی نازک از طریق پوست شما در نقاط استراتژیک روی بدن است. یکی از مؤلفه های اصلی طب سنتی چینی ، طب سوزنی برای تسکین و درمان درد می باشد . به طور فزاینده ، از آن برای سلامتی کلی ، از جمله مدیریت استرس نیز استفاده می شود.

طب سنتی چینی ، طب سوزنی را به عنوان روشی برای تعادل جریان انرژی یا نیروی حیات – معروف به چی توصیف می کند که اعتقاد بر این است که از طریق مسیرها (نصف النهار) در بدن شما جریان می یابد. متخصصان طب سوزنی با وارد کردن سوزن ها در نقاط خاص در کنار این نصف النهار ، معتقدند که جریان انرژی شما دوباره تعادل خواهد یافت.

در مقابل ، بسیاری از متخصصان غربی نقاط طب سوزنی را مکانهایی برای تحریک اعصاب ، ماهیچه ها و بافت همبند می دانند. برخی بر این باورند که این تحریک مسکن های طبیعی بدن را تقویت می کند.

کاربردهای طب سوزنی

طب سوزنی عمدتا برای رفع ناراحتی همراه با انواع بیماری ها و شرایط استفاده می شود ، از جمله:

خطرات طب سوزنی

اگر شما یک پزشک متخصص طب سوزنی و معتبر با استفاده از سوزن های استریل داشته باشید ، خطرات طب سوزنی کم است. عوارض جانبی شایع آن نیز شامل درد و خونریزی جزئی یا کبودی در محل سوزنها است. سوزنهای یکبار مصرف امروزه استاندارد عمل است ، بنابراین خطر ابتلا به عفونت حداقل است.

اما همه افراد نامزد مناسبی برای طب سوزنی نیستند اگر:

• اختلال خونریزی داشته باشید. در صورت بروز اختلال خونریزی یا در صورت مصرف رقیق کننده خون ، احتمال خونریزی یا کبودی ناشی از سوزنها افزایش می یابد.
  • اگر شما باتری قلب یا یک ضربان ساز داشته باشید، طب سوزنی که شامل اعمال پالسهای الکتریکی خفیف در سوزن ها می شود ، می تواند در عملکرد این ضربان ساز اختلال ایجاد کند.
  • اگر شما باردار هستید تصور می شود بعضی از انواع طب سوزنی باعث تحریک زایمان می شوند که می تواند منجر به زایمان زودرس شود.

آماده سازی جهت طب سوزنی

قبل از درمان طب سوزنی نیازی به آماده سازی خاصی نیست.

انتخاب یک پزشک متخصص طب سوزنی

اگر قصد طب سوزنی را دارید ، همان مراحلی را که برای انتخاب پزشک انتخاب کرده اید ، انجام دهید:

• از افراد مورد اعتماد خود مشاوره بگیرید .
  • آموزش و مهارت های پزشک را بررسی کنید. اکثر کلینیک ها نیاز دارند که متخصص طب سوزنی ، امتحانی را که توسط کمیسیون صدور گواهینامه ملی طب سوزنی و طب شرقی انجام می شود ، بگذرانند.
  • با پزشک مصاحبه و مشاوره کنید. سؤال کنید که چه عواملی در این درمان دخیل است ، چقدر احتمال دارد به وضعیت شما کمک کند و چقدر هزینه خواهد داشت.
  • دریابید که آیا بیمه شما درمان را تحت پوشش قرار می دهد یا خیر.

به پزشک خود بگویید که شما طب سوزنی را در نظر دارید. او ممکن است بتواند در مورد میزان موفقیت استفاده از طب سوزنی برای شرایط شما یک پزشک طب سوزنی را توصیه کند.

آنچه از طب سوزنی انتظار دارید

هر شخصی که طب سوزنی انجام می دهد ، دارای یک سبک منحصر به فرد است که غالباً جنبه هایی از رویکردهای شرقی و غربی را به پزشکی آمیخته است. برای تعیین نوع روش طب سوزنی که بیشتر به شما کمک می کند ، پزشک شما ممکن است در مورد علائم ، رفتارها و شیوه زندگیتان از شما سؤال کند. او همچنین ممکن است از نزدیک نکات زیر را بررسی کند:

• قسمت هایی از بدن شما که دردناک است
  • شکل ، پوشش و رنگ زبان شما
  • رنگ صورت شما
  • قدرت ، ریتم و کیفیت نبض در مچ دست شما

این ارزیابی و درمان اولیه ممکن است ۶۰ دقیقه طول بکشد. قرارهای بعدی معمولاً حدوداً نیم ساعت طول می کشد. یک برنامه درمانی برای یک بهبود شرایط معمولاً شامل یک یا دو درمان در هفته است. تعداد معالجات بستگی به وضعیت تحت درمان و شدت آن دارد. به طور کلی ، دریافت شش تا هشت درمان معمول است.

در طول درمان طب سوزنی

نقاط طب سوزنی در تمام نواحی بدن قرار دارد. گاهی اوقات نقاط مناسب از ناحیه درد شما دور می شوند. پزشک طب سوزنی شما به شما کلیه محل درمان برنامه ریزی شده را می گوید و اینکه آیا شما نیاز به در آوردن هرگونه لباس دارید. در صورت نیاز روپوش ، حوله یا لباس مناسب می شود. شما برای مداوا روی یک میز خالی قرار دارید که شامل موارد زیر است:

• درج سوزن: سوزن های طب سوزنی در نقاط استراتژیک روی بدن شما به اعماق مختلف وارد می شوند. سوزن ها بسیار نازک هستند ، بنابراین فرو کردن سوزن ها معمولاً ناراحتی کمی ایجاد می کند. اغلب مردم اصلاً احساس نمی کنند که آنها در بدن وارد شده اند.
  • بین پنج تا ۲۰ سوزن در یک درمان معمولی استفاده می شود. ممکن است وقتی یک سوزن به عمق صحیح برسد ، احساس سوزش خفیفی را حس کنید.
  • دستکاری سوزن: پزشک شما ممکن است بعد از قرارگیری ، سوزن ها را به آرامی جابجا یا چرخانده و یا گرما یا پالس الکتریکی خفیف را روی سوزن ها بمالد.
  • برداشتن سوزن: در بیشتر موارد ، سوزنها ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در حالی که ساکت هستید و استراحت می کنید ، در جای خود باقی می مانند. معمولاً هنگام برداشتن سوزنها هیچ ناراحتی مشاهده نمی شود.

بعد از عمل طب سوزنی

برخی از افراد احساس آرامش می کنند و برخی دیگر بعد از درمان طب سوزنی احساس انرژی می کنند. اما همه به طب سوزنی پاسخ نمی دهند. اگر علائم شما طی چند هفته بهبود نیابد ، طب سوزنی ممکن است برای شما مناسب نباشد.

نتایج طب سوزنی

اندازه گیری فواید طب سوزنی گاهی دشوار است ، اما بسیاری از افراد آن را به عنوان ابزاری برای کنترل انواع شرایط دردناک مفید می دانند.

با این حال ، مطالعات متعددی نشان می دهد که بعضی از انواع طب سوزنی شبیه سازی شده به همان اندازه طب سوزنی عمل می کنند. همچنین شواهدی وجود دارد که طب سوزنی در افرادی که انتظار دارند کار کند بهتر عمل می کند.

طب سوزنی عوارض جانبی کمی دارد ، بنابراین اگر در کنترل درد با روش های معمولی مشکل دارید ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشید.